Uitstap deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Uitstap deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:05

Ik vroeg me laatst eens af, soms zie ik van die uitstapdekens, zegmaar over het zadel, over de kont heen.
Maar dan vraag ik me dus af, waarom?
Is het alleen voor de spieren bij de kont of hoe? :+

Wacht, komt er een beetje vaag uit :')
Ik vraag wel gewoon, waarom een uitstapdeken?

Judass

Re: Uitstap deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:06

Als ik op het terrein ga stappen. Zodat ze niet te snel afkoelt. Verder weet ik geen reden :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:07

Word vooral gebruikt bij geschoren paarden. Vooral als je in de kou met een geschoren paard naar buiten gaat. Hierdoor koelt hij minder gauw af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:09

Volgensmij had het ook iets met de nieren te maken, dat die geen kou vatten ofzo? :+
Ik weet het niet, maar zoiets hoorde ik.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:10

Kunnen nieren kou vatten? Nee grapje, heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. :D

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:12

Ik dacht dat er een hele reden voor was ofzo, het is dus alleen zodat ze niet te snel afkoelen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:13

Ik weet het ook niet precies meer maar zoiets was het haha :9
Ze worden iig ook wel eens nierdekens genoemd en volgensmij heeft ooit een verkoopster mij
verteld dat het ook iets met de nieren te doen had. Al weet je maar nooit of je die kunt geloven :Y)

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:15

Voor zo ver ik weet is het inderdaad voor de nieren en spieren van de achterhand/rug en wordt het zowel bij geschoren als bij niet geschoren paarden gebruikt.
Met dit weer zijn de spieren zo koud dat je eigenlijk veel langer los zou moeten stappen met zo;n deken worden de spieren sneller warm en koelen ze minder snel af, althans dat is mij altijd geleerd.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:16

Zwartsnoepje schreef:
Volgensmij had het ook iets met de nieren te maken, dat die geen kou vatten ofzo? :+
Ik weet het niet, maar zoiets hoorde ik.

De deken wordt ook wel "nierdeken" genoemd.
Bij het losrijden en uitstappen kun je deze deken gebruiken. Het paard koelt dan niet teveel af tijdens het losrijden en uitstappen.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:56

Een nier- of uitrijdeken wordt inderdaad gebruikt om ervoor te zorgen dat de spieren na het werk niet te snel afkoelen. Op deze manier worden de afvalstoffen optimaal afgescheiden en wordt spierpijn de dag nadien voorkomen. Het paard koelt zo geleidelijk aan af ipv ineens waardoor de bloedvaten te snel gesloten worden. Tijdens het losrijden wordt een nierdeken gebruikt om ervoor te zorgen dat het paard geen kou vat op zijn spieren (paard met deken op). Als het paard warmgestapt is kan de deken af.

Met een nierdeken blijven de spieren dus lekker los.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:00

Inderdaad voor de nieren, dat is namelijk het meest vatbaar voor kou, je ziet mensen ook wel eens de hals overdreven goed inpakken, maar de "kont" zeg maar niet, het is veel belangrijker om de nieren/kont warm te houden, dan de hals...

Met die van mij rijd ik als het zo koud is de hele tijd met deken op als we buiten rijden, als ik in een binnenbak rij gaat de deken eraf zodra ze warm gestapt is...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:14

uitrijdeken of nierdeken, moet idd beletten dat de nieren te snel afkoelen en je paard een niercrisis krijgt.
Je gebruikt het meestal bij paarden die geschoren zijn of onder dikke dekens staan bij temperaturen onder 10°C.

Ik gebruik tijdens het opwarmen en uitstappen tijdens mijn werkfase gaat het af tenzij:
het vriest en ik wil een niet te intensieve training doen (lees niet veel galop of lang aan een stuk draven)
buiten bij veel wind of regen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:38

Tot voorkort heb ik de uitrijdekens altijd onzin gevonden(geschoren daargelaten). Maar mijn paard heeft tijd terug blessure gehad en ik merkte dat ze er met de kou toch meer last van heeft. Daarom gebruik ik nu tijdens het losrijden een fleecedekentje en merk toch dat ze er dan wat sneller bij is :j .

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:08

als ik naar de manege ga ga ik daar lopend heen en ga ik lopend terug nu is het best koud dus dan doe ik een uitstapdeken op dat hij niet te snel afkoeld

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:50

ik doe altijd een gewone zweetdeken op tegen de kou, verder is e niet echt een reden voor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:38

ik heb er ook 1, maar heb m nog nooit gebruikt. mijn paard is juist gevoelig op de hals, dus heeft ze altijd een zweetdeken met hals op.

wiebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:32

ik gebruik een uitrijdeken omdat mijn paard een vrij plat kruis heeft en deze spieren in de winter het achterhand onder brengen belemmeren.

Door een uitrijdeken worden deze spieren makkelijker warm en kan de achterhand er beter onder.

Ik gebruik gewoon een fleece uitrijdeken

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:18

ik gebruik het ook!
eigenlijk omdat mijn paard, anders te snel afkoelt!
en ik doe het eigenlijk alleen als het vriest hoor!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:40

zodat een zwetend paard niet al te snel afkoelt denk ik...

is wel handig geloof ik :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:47

Ik heb er ook een, ook al heb ik dat niet echt nodig met zo'n harige fjord :+
maar na een stevige rit of oefenen in buitenpiste is het wel goed even bij het uitstappen het deken op te leggen, anders krijgt hij nogal snel te koud, is hij ook zo kleddernat en moet dan direct weer in de wei, dus beetje luxe, maar toch handig.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:26

sommige paarden zijn ook gevoelig.
als ze te snel afkoelen.
dat ze bijv, sneller iets krijgen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:11

Ik had laatst een uitrijdeken gekocht. Want je weet maar nooit.... Ik heb hem nu al een paar keer gebruikt met instappen. Mijn paard is al wat ouder en toen het laatst zo hard vroor is zij al gauw wat stijver en dan bij het instappen (in de binnenbak jaja) leg ik toch die deken over haar billen. Volgens mij vindt ze dat wel prettig. Ik weet het, een beetje verwend :o Eigenlijk moet ik hem ook gebruiken bij het uitstappen, maar vaak kan ik er dan niet meer bij om hem te pakken. Dus dan maar kort uitstappen en op stal gauw een deken over haar billen en over haar hals.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:22

Een uitrijdeken is ervoor dat je paard niet zo snel afkoelt. vooral geschoren paarden kunnen nogal snel afkoelen, of paarden die dun in het haar zitten.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:32

Ik gebruik een uitijdeken omdat de spieren dan sneller warm worden en dat je sneller echt aan het werk kan.
dat je niet eerst een half uur warm moet ridjen wil je hem/haar warm hebben.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:01

Ik rijd met een uitstapdeken na zware inspanning in de kou, om te voorkomen dat mijn paard (de spieren, voornamelijk) te snel afkoelt. Als je snel koud wordt, verkrampen je spieren en dat kan voor spierpijn zorgen. Zo werkt het bij een paard ook. In de natuur werkt dat anders, maar in de natuur heeft een paard ook een wintervacht in de winter...