Sperriempje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:59

Hooi!

Hebben jullie het sperriempjesgespje (Jaja :') ) Altijd be de kin in de buurt? Of schuiven jullie hem helemaal naar boven tot aan het lusje(Van de neusriem, waar het sperriemje doorheen zit)?
Ik schuif hem meestal naar boven(Bovne het neusgat zegmaar :+ ), omdat ik heb geleerd dat als hij bij de mond in de buurt zit, het de zachte huid kan beschadigen. :P
Maar ik zie nu veel, dat mensen er helemaal niet naar kijken hoe het zit? :+

Iemand enig idee hoe het nu wel moet?
Laatst bijgewerkt door Cheetahfan op 24-01-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:01

Laatst bijgewerkt door LisaB op 24-01-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:02

Ik heb 'm precies onder het knobbeltje van het bit in de mondhoek doorlopen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:02

Ik doe hem altijd halverwege bij de neus vleugel zelfde reden als LisaB

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:03

LisaB schreef:
Ik draai hem altijd zo, dat hij boven de neusvleugel zit. Het riempje wijst bij mij altijd naar beneden.Ik zou hem echt nooit bij zijn kin doen. En helemaal bovenaan: dan zit hij weer op het neusbeen.

Zo ver naar boven heb ik hem niet hoor :+
Meestal ook boven het neusgat zegmaar.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:03

LisaB schreef:
Ik draai hem altijd zo, dat hij boven de neusvleugel zit. Het riempje wijst bij mij altijd naar beneden.Ik zou hem echt nooit bij zijn kin doen. En helemaal bovenaan: dan zit hij weer op het neusbeen.

zelfde! Altijd zo dat het paard er zo min mogelijk last van heeft. :)

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:27

ik heb mijn sperriempje er helemaal vanaf gehaalt... het knijpt de mond alleen maar dicht en zo kan het paard minder goed slikken ( vandaar al die schuimende monden )
tja dan moet je de neusriem ook niet te strak doen :Y)

maar toen ik hem nog om had, lette ik wel op dat hij zeg maar aan de zijkant van de neus zat, dus niet helemaal onder de kin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:30

Ik haal m'n sperriemen er ook altijd helemaal vanaf. Sterker nog; ik heb al 5 jaar überhaubt niet meer met een neusriem gereden ;)

En om lekker sabbelen op het bit juist te bevorderen, is het ideaal om zonder neusriem te rijden.
Worden ze lekker los van in de mond, en pakken ze 't bit ook niet zomaar vast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:37

Dit slaat toch echt nergens op??? Waar staat dat de neusriem of sperriem heel strak aangetrokken dient te worden????
Het gaat er om, waar het gespje moet zitten.

En slikken met een bit in is zo ie zo lastiger dan zonder bit, ongeacht neusriem, want een paard slikt met de mond dicht!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:41

Oke dan :P

Ik vind dat een aansnoerneusriem veel beter zit, omdat het een kinstukje heeft over de onderkaak. Maar de naam "aansnoer" is wel HEEL FOUT gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:44

Maar veel mensen snoeren 'm wel aan ;)

Ik kom als fotograaf op nogal wat paarden bedrijven/pensionstallen. En ik sta vaak echt met m'n mond open te kijken wat mensen allemaal aan en om hun paard hangen, omdat het hip is, of omdat ze denken dat ze het nodig hebben.

Heb jij ooit in een ruitersport zaak de verkoper horen vertellen dat een aansnoerneusriem niet te hard aangesnoerd mag worden?
Dat zijn van die kleine dingetjes. Mensen kopen het vaak, maar weten niet hoe ze het moeten gebruiken of waarom ze het überhaubt zouden moeten gebruiken. ;)
Slofteugels is ook zoiets "grappigs". Ik zie dat bij veel stallen ineens "opduiken". Als 1 ruiter het gebruikt, gaat de rest het ook ineens gebruiken, al hebben ze vaak geen idee hoe ze zoiets moeten gebruiken en waarom ze zoiets zouden kunnen gebruiken.
Maar toch wordt het aangeschaft zodat je "erbij hoort".

Maar goed, ik zal dit topic niet vervuilen met deze discussie ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:45

LisaB @ Ja idd ^ :+

Hypofocus @
Ik zie soms ook mensen die hem gewoon echt met al hun kracht aansnoeren ;(
Laatst bijgewerkt door Cheetahfan op 24-01-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:46

Bij mij heeft 't enorm geholpen om daarom juist zonder neusriem te rijden.
Mijn pony destijds pakte het bit ook snel vast als er een neusriem gebruikt werd. En zonder neusriem was dat hele probleem ineens verholpen :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:47

Hypofocus schreef:
Bij mij heeft 't enorm geholpen om daarom juist zonder neusriem te rijden.
Mijn pony destijds pakte het bit ook snel vast als er een neusriem gebruikt werd. En zonder neusriem was dat hele probleem ineens verholpen :)

Ik ga ook eens proberen zonder sperriem te rijden!
Quick heeft soms een schuimmond, en pakt het bit vast(En het duurt daarom echt 2 rondjes om het terug te krijgen als hij enthousiast is :+ )

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:33

Ik hem hem onder het bit doorlopen zegmaar

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:54

Ik rij nu ook zonder sperriem en hij gooit zijn tong er niet over ofzo dus dat is goed :D. Vroeger snoerde ik hem altijd aan, nooit geweten dat het slecht was. Niemand zei er wat van, ik gebruikte het gewoon uit gewoonte omdat ik niet anders wist en zag. Ik wil nu overschakelen naar bitloos.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:07

hier zijn de sperriempjes allang ver weg. je moet ze aansnoeren omdat ze anders over de mond van het paard vallen en dan hebben ze zo'n irritant ding op hun bovenlip, mar ik wou niet aansnoeren,, dus einde sperriempje. Veel beter, zijn ondingen. die hele neusriem is een onding.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:13

Ik rij ermee omdat sommige paarden op de manege er een hebben, maar merk echt geen verschil in m'n teugelcontact enzo.

Ik vind het zulke somme dingen, altijd bang dat ik de neus afknel, haha.
Het gespje zit bij mij altijd naar de bovenkant OF onderkant, hoe het het beste past. En inderdaad niet bij de mondhoeken.