Wie heeft er ervaring met dit boomloze zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Wie heeft er ervaring met dit boomloze zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 18:41

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op het gebied van boomloze zadels, omdat ik denk dat dat wel wat voor mij
en mn pony is.
Mijn pony is 1,37, heeft een vrij ronde rug en een lage schoft. Ik zou heel graag een westernzadel
willen, maar ik heb begrepen dat het erg moeilijk is om te zien of een 2e hands zadel goed past.
Aangezien ik geen geldboom in de tuin heb staan was ik op marktplaats aan het zoeken en kwam ik deze
advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/304147623

Heeft iemand ervaring met dit specifieke zadel?
Door die verstelbare kussens aan de onderkant lijkt het alsof je dit zadel gewoon passend kan maken
of moet je dan alsnog allerlei "opvul" dekjes gebruiken? (ik ben echt een leek op dit gebied hoor :o )

Alvast bedankt!

ps. Ik weet niet of dit hier goed staat, anders graag verplaatsen :)

Marcella

Re: Wie heeft er ervaring met dit boomloze zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:04

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 22:32

Dank je, dan ga ik dat even doen! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:12

Dit zadel is de zoveelste BareFoot-look-a-like in een grote reeks die tegenwoordig de markt overspoelen.
Zulke zadeltjes moet je in het echt zien voor je daar een kwaliteitsoordeel aan kunt hangen.
Stel je niet teveel voor van die kussens. De mogelijkheid daarvan om het passend op je paard te maken is zeer beperkt en blijft 'behelpen'. Verder zijn ze te dun om zonder speciaal boomloos dek/pad te gebruiken. Dus die investering zul je sowieso moeten doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:02

Dank je Dubbeldun. Daar was ik al bang voor!
Wat vind jij een goed (betaalbaar) westernzadel, die geschikt is voor een korte rug? (met of zonder boom)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:21

Wat voor de een goed/betaalbaar is is voor de ander weer iets anders :)
Zelf ken ik de Bob Marshall, maar dan zit je voor gebruikt al zo aan de 800/1000 euro en is met zijn 64/65 cm meestal te lang voor een korte rug.
De oude Hilason (gelijkend op de BM) ken ik ook. Scheelt de helft in prijs en is minstens zo goed. En die is met 58 cm vaak kort genoeg.

Ook van deze Hilason zijn weer 'nepperds' op de Markt die nog goedkoper zijn. Deze ken ik niet persoonlijk en ik geef daar dan ook geen kwaliteitsoordeel over.

Mét boom heb je weliswaar een grotere keus in normale kwaliteit zadels, maar de lengte is bij WN veelal een probleem. Korter als 65 cm zijn ze maar moeilijk te vinden en van 60 al helemaal weinig.
Dat moet je net treffen en dan moet het nog goed passen ook. Schieraan onmogelijk.
Ook qua prijs mag je voor een redelijk WN-zadel 2e hands rekenen vanaf 400 euro (B-kwaliteit) en 800 (A-kwalliteit).

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:24

De arizona van barefoot zou wel wat kunnen zijn voor je. is niet lang en een fijn zadel. worden ook wel regelmatig voor een aardig prijsje aangeboden op mp

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:29

Dat is idd een probleem, dat westernzadels vaak vrij lang zijn!
Ik ga eens wat info over de Hilason en de BF Arizona opzoeken ;)

Het komt er dus op neer dat je wel altijd een speciale pad er onder moet doen toch?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:00

in ieder geval een pad met ruggengraatvrijheid en die krijg je meestal door inlages in de pad. Er zijn ook wel "gewone" westernpad die dat hebben

edit: onderin mijn profiel staat mijn ponny met de bf arizona

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:08

ik he de bf arizona gehad,keurig zadeltje.
als boomzadel heb ik o.a. de big horn liggen,zeer kort zadel! korter dan de bf maar wel met boom.....