welke trens en welke maat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

welke trens en welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 16:29

Ik probeer een passend bit voor mijn paardje aan te schaffen maar.. Hij had dus een hoofdstel met een D-trens maat 13,5. Dit bit was wat aan de grote kant, en aangezien er western teugels aanhingen (daarom krijgt hij nu een gewoon hoofdstel) bleven die steeds hangen aan het rechte deel van de D. Daarom had ik een watertrens maat 12,5 gekocht. Tot mijn irritatie is die dus te klein. Vandaag een bustrens maat 12,5 geleend, die kon wel net maar zou eigenlijk een halve maat groter moeten..

Dus mijn vraag is: Kan iemand mij de verschillen qua inwerking op de mond op de D/bus/water trens vertellen? (ik weet dat bij watertrens de huid ertussen kan komen). En bestaan er misschien halve maten? Of kleine 13,5 ofzoiets..

corrie11

Re: welke trens en welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:18

voor zover ik weet zijn er geen halve maten, dan zul je toch een 13,5 moeten nemen en er bijvoorbeeld bitringen aan moeten doen, dan is het iets smaller.
de werking van een d trens is staffer als van een watertrens.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:57

So wie so ligt een D trens rustiger en stabieler in de mond. Bustrens heeft 'gesloten' ringen en watertrens open ringen die vrij kunnen bewegen. Er bestaan ook gewoon 12, 13 cm etc. Sprenger heeft die zeker ;)

corrie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:43

klopt ja, ik heb zelf ook een k&k van sprenger gaat idd in halve maten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:26

Watertrens is beweegelijker dan een bustrens en ene D-trens kan iets "strenger" zijn dan een bustrens omdat je "meer stuur" hebt zoals bij een kneveltrens. Verder is de werking grotendele hetzelfde.
Sommige merken hebben "tussenmaten" of vallen net iets kleiner of groter dan andere. Meetlint meenemen dus

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:30

Ik heb voor een bustrens gekozen, aangezien ik zelf de D-Trens nogal lastig vind met mn teugels & de watertrens ik bang voor zn lippen ben

maatje 13 bij een bokker gevonden, dus die is besteld!