Zadeldekjes mysterie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Zadeldekjes mysterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:41

Het is me een waar raadsel ondertussen, wat ik ook doe, het lijkt geen nut te hebben, iedereen kijkt me raar aan en alle goede adviezen ten spijt, mijn probleem is nog niet opgelost. :Y)

Mijn zadeldekje schuift onder het zadel vandaan. Het maakt niet uit welk merk ik onder mijn zadel leg en met welke lussen ik ze ook vastleg, aan het einde van de rit zitten ze 9 van de 10 keer onder het zadel. Goed, zadel na laten kijken zou je op het eerste ogenblik zeggen. Maar dat is het punt waarop het echt mysterieus aan het worden is. Op het moment dat de eigenaresse zelf gaat rijden, blijft alles muurvast liggen. We hebben het hier over hetzelfde paard, hetzelfde zadel, dezelfde dekjes, dezelfde manier van vastmaken, dezelfde gaatjes op de singel, zelfs de beugelriemen verschillen niet in lengte. }:0

Wie-o-wie heeft het antwoord op dit mysterie ;)

HippoLogic

Re: Zadeldekjes mysterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:43

Het zal aan je rijstijl liggen. Waarschijnlijk zit je minder stabiel en schuif jij, waaardoor je dekje niet op zijn plek blijft liggen en bij de eigenaresse wel... Denk ik.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:44

Dat denk ik inderdaad ook, dat je zelf minder stabiel zit. Misschien kom je te veel uit het zadel tijdens het lichtrijden oid?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 15:20

Mmmm, opzich zit ik behoorlijk stabiel. Ook nog nooit wat van gehoord tijdens de les. Het te ver uit het zadel komen bij het lichtrijden is iets wat ik inderdaad soms nog wel eens wil doen. Alleen..... het probleem doet zich het meeste voor op het moment dat het paard zich echt lekker gaat ontspannen en ik haar wat meer op kan pakken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:21

Hmm, apart. Misschien eens een filmpje laten maken van je instructrice op het paard en van jou op het paard zodat je de verschillen heel goed kan zien?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 15:27

Het is voor mij echt een mysterie. De laatste les hebben we er echt naar zitten kijken, instructrice wist het ook niet. Als er iets is met mijn houding dan zou dat in de lessen ook naar voren moeten komen, ze is hier heel streng in. Ik heb ook iedere week een uur priveles. Het enige verschil met de eigenaresse en mij is dat mijn beenligging iets anders is. Ik heb mijn benen een iets meer naar achter, de eigenaresse heeft haar benen naar voren liggen. Maar nogmaals, mijn beenligging krijg ik niet veel commentaar op. Ook zit ik tegenwoordig behoorlijk recht na een maand lang alleen maar te horen hebben gekregen dat ik naar rechts hing ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:28

Heeel apart. Dat de beenligging anders is dan die van je instructrice kan niet het probleem zijn.. Het zal toch iets in je houding zijn wat anders is dan de houding van haar.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:29

Jemig wat raar. Zal idd wel aan je houding liggen. Of je instructrice is een dekjes fluisteraar? :)*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:22

schuift het al van het begin af of meer wanneer het paard anders gaat lopen dan in het begin, bv ontspannender. Het kan dt het paard een andere houding aanneemt, wat spieren ontspant/aanspant, waardoor het dekje de ruimte krijgt om te gaan schuiven. Rijd je anders dan de eigenaar, in die zin dat het paard bij haar wat anders loopt dan bij jou? Aan zit enzo zou ik het niet zomaar wijden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:30

CSI zadeldek! :D
Lengte/ gewicht vergeleken met de eigenaresse heel anders misschien?

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:36

Misschien is het een combinatie met de rug van je paard en jijzelf. Is de rug niet iets bol, of hol? En ook als een ruiter stabiel zit, kan er toch iets in de zit, houding of beweging zijn dat het zadel doet bewegen, waardoor het dekje eronderuit schuift. Vaak komt het door de beenhulpen, want als je aandrijft, schuiven sommige ruiters met hun benen het dekje steeds een stukje mee, en elke ruiter geeft net iets anders been, dus dat kan ook de rede zijn.

Verder zijn er natuurlijk ook oplossingen; kijken wat het verschil is met jouw houding en zit, en met anderen waarbij het dekje niet verschuift. Verder zou je, als de rug hol of bol is, ook een gevormd dekje met speciaal spul dat zich vormt naar de rug van het paard eronder kunnen leggen, of een grippad ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:16

Hahaha, CSI!

Ik ben even lang als de eigenaresse, alleen ongeveer een kilo of 8 lichter. Het dekje ligt een tijdlang prima, totdat de merrie zich begint te ontspannen en begint te sjouwen. Hoe lekkerder ik gereden heb, des te verder is het dekje naar achteren verplaatst.

Edit, het paard heeft een vrij rechte rug. Wel een lastige schoft, vrij hoog maar aan de zijkanten vrij breed. Het zadel is op maat gemaakt voor haar.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:20

Ik had het laatst ook!

En weet je waar het aan lag? Normaal rijd ik met leren chaps. Toen ik mijn leren rijlaarzen weer eens uit de kast had getrokken begon de schabrak e schuiven onder m'n zadel vandaan. Keer erna chaps om: niks aan de hand. Laarzen weer aan: zelfde liedje.
Dat was het bij mij...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:24

Misschien komt het niet door het verschil kwa houdingen van de ruiter maar van het paard? Hoe loopt ze bij de eigenaresse en hoe loopt ze bij jou?

Wel een aparte mysterie moet ik zeggen :))

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:35

Ja precies ^
Mischien loopt het paard bij jouw anders met zijn rug oid?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:50

Olympia96 schreef:
Ik had het laatst ook!

En weet je waar het aan lag? Normaal rijd ik met leren chaps. Toen ik mijn leren rijlaarzen weer eens uit de kast had getrokken begon de schabrak e schuiven onder m'n zadel vandaan. Keer erna chaps om: niks aan de hand. Laarzen weer aan: zelfde liedje.
Dat was het bij mij...

Dit is een goeie, hoor!
Met wat voor laarzen rij jij en waar rijdt de eigenaresse mee?

Gezien jouw profielfoto's is jouw all-round zit/houding op verschillende paardjes uitgesloten, die is goed. ;
Instabiel is grote onzin en ik zie ook geen 'knijp'werk.

Laarzen dus?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:09

Net even gechecked...... allebei Petrie Ankies. Ik denk haast dat er in de houding van het paard iets moet veranderen op een gegeven moment. Enig nadeel is dat ik op het moment erg tevreden ben met hoe ze begint te lopen (we zijn nog in de opbouwfase waar in ik graag naar de ontspanning wil als basis) en dat wil ik liever niet veranderen.

Iemand ideeen om mijn dekjes vaster te laten liggen onder mijn zadel? ;(

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:15

Bisonkit of ducktape ? _O-

Ziet de instructrice misschien verschil in rijden of hebben jullie allebei iemand anders?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:22

Eigenaresse lest zelf niet, het enige zichtbare verschil is dat ik iets lichter zit als dat zij zit.

Mmmm, misschien klitteband of een tube Pattex? :Y)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:45

Dan moet jij meer gaan knijpen...
Want klitteband vastnaaien op een paard is wat lastig... :+

Op jouw profielfoto's te zien heb je dus een goede zit; is jouw niveau misschien hoger dan die van de eigenaresse?
Of kan jij beter overweg met het paard misschien qua rij-technisch gevoel?
Wat een enorme rotvragen zeg... :o
Maar bij een CSI moet alle info boven komen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:28

MarvanTom schreef:
Dit is een goeie, hoor!
Met wat voor laarzen rij jij en waar rijdt de eigenaresse mee?

Gezien jouw profielfoto's is jouw all-round zit/houding op verschillende paardjes uitgesloten, die is goed. ;
Instabiel is grote onzin en ik zie ook geen 'knijp'werk.

Laarzen dus?

Haha het ging 2 keer om mezelf. Ik heb van die Petrie laarzen en daarmee ging de schabrakkenboel enorm aan het schuiven. Gek genoeg zijn mijn chaps ook van leer en gebeurde het daar niet bij.

Weet niet of dat een verschil tussen jullie 2-en is? Dat de 1 met laarzen rijdt, de ander met chaps?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:02

Misschien singelt zij gewoon wat strakker aan... ~~}> ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:18

Hoe maak je je dekjes vast? zowiezo zou ik dekjes nemen met een goede ruglijn. zodat ze mooi de vorm van je paard volgen. de klittenband voor goed vast maken en de singel mooi door de lussen. Mss eens proberen met een bontsjabrak te rijden, Mattes heeft van die zadelvormige, mss dat bont iets minder snel schuift? en dan geen dekje eronder?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 09:26

QHP schuift, maar blijft op een gegeven moment vast liggen achter de lussen. HH schuift zelfs ondanks lussen. ES ligt redelijk, maar schuift ook. Anky, drama die kan ik halverwege aan de achterzijde onder het zadel uittrekken.

Bontchabrak is een idee, maar die zijn zo verschrikkelijk duur. Het is niet mijn eigen paard...... De dekjes waar ik nu mee rij zijn oude dekken die ik nog over heb van mijn oude paard.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:14