welk bit voor sterke pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

welk bit voor sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:27

Wij hebben een pony die een" buldozer-karakter" heeft :)
Qua grondwerk is het een en ander al enorm verbeterd, ze luister inmiddels goed en doet echt haar best.
Maar met rijden is ze enorm sterk en geeft weinig om het bit. Ze wordt nu met een dubbel gebroken bustrens gereden.
Van de week hebben we eens geprobeerd of het verschil zou maken met een enkel gebroken bitje maar dat gaf weinig resultaat.

Om even een paar vragen voor te zijn:
* Ze is gezond
* 2x per jaar komt de tandarts
* Ze krijgt alleen ruwvoer aangevuld met vitaminen

Graag gewoon alleen serieuze bit adviezen.

ilse86

Re: welk bit voor sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:30

op welke manier is ze sterk dan? wat doet ze zoal?
Mijn paard hing ook heel erg, waardoor ze sterk leek. Achteraf bleek dat ik m niet goed genoeg op mijn zit had en zelf teveel aan de teugel zat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:31

Ik vraag me ook af hoe je bedoelt sterk.. Ik zelf vind niet dat je dit door middel van een ander bit moet oplossen. :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:34

En hoe reageerd ze op een ongebroken bit?
Sommige paarden reageren namelijk enorm slecht op gebroken bitten omdat die in het gehemelte kunnen prikken. Ik zou het zelf ook niet oplossen met een sterker bit. Het is waarschijnlijk zo omdat jullie veel in de mond moeten zitten dat ze steeds sterker word in de mond, uiteindelijk is een scherper bit ook niet genoeg om haar bij je te houden en dat wil je echt niet.
Edit] Heb je bitloos al een keer geprobeerd?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:39

Waarom zou je meteen willen pakken naar een scherper bit? Daarmee los je het probleem waarschijnlijk niet op.
Een paard wat te sterk is op het bit wordt 9 van de 10 keer teveel in de mond gezeten. Met een scherper bit lijkt dit opgelost, maar dat is maar tijdelijk. Dan moet je weer een scherper en daarna weer. Maar uiteindelijk heb je niks scherpers meer. Of jullie moeten ondertussen ook rijtechnisch eraan werken om van die mond af te blijven.

Voordat je uberhaupt gaat kijken naar iets scherpers, zou ik het eerst eens simpel proberen.
Dus een ander model of merk van hetzelfde bit, of een ander materiaal.
Daar kan al heel veel verschil in zitten.
Ik had een bepaald bitje zilverkleurig en daar liep mijn paardje gewoon bagger op. Toen probeerde ik hetzelfde bit koperkleurig en alles was verholpen.

Je hoeft het niet altijd ver te zoeken, maar zoek het goed.
Daar heb je veel meer aan ;)
Laatst bijgewerkt door Silence op 21-01-10 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:42

mijn paard is idd ook fan van haar koperen bitje ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:02

Volgens mij heb ik het woord " sterker / scherper bit" nergens genoemd :?
Wat mij betreft rijdt ze bitloos. Ik vraag of iemand een advies heeft voor een ANDER bit.

We hebben echt voldoende ervaring; zelf Z dressuur gereden en nu western op een NH manier.
We zijn juist anti- in de mond zitten en hangen, die weg hebben we nu al een dik jaar met haar bewandeld maar ze kan behoorlijk respectloos zijn.
Ze loopt erg te rommelen, te pielen en vindt het niet echt iets waar je naar luisteren moet.

Tip van het kopere bitje heb ik wat aan :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:05

Heb je wel eens een mylertje geprobeerd? Veel paarden vinden dat erg fijn. Verder zou ik proberen om van mensen bitjes te lenen en gewoon eens uit te proberen. Rijdt je haar western? In dat laatste geval wil je natuurlijk zo weinig mogelijk aan het bit zitten maar als je er aan zit dat ze ook serieus reageert. In dat laatste zou ik ook zeker overwegen om er een scherper bitje in te hangen. De kans dat ze dan niet afstompt maar enkel alerter wordt is groot (want immer zodra ze reageert is ze ook 'van het gezeur' af). Bij engels rijden is dat voor mijn gevoel anders (omdat je dan contact wil houden en het contrast minder groot is).

Voordat engelse ruiters boos worden, dit is bepaald niet beledigend bedoelt maar meer een observatie, mijn excuses bij voorbaat als mensen het anders zien

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:08

De pony is van mijn dochter en zij rijdt engels.
Wij hebben de paarden thuis staan dus ik heb niet echt de mogelijkheid om allerlei bitten te lenen.
Ik reed voorheen mijn paarden ook op een Myler maar ben overgestapt op een Pullman omdat ze de independent side movement van de Myler te onrustig vonden.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:11

Vera schreef:
Volgens mij heb ik het woord " sterker / scherper bit" nergens genoemd :?
Wat mij betreft rijdt ze bitloos. Ik vraag of iemand een advies heeft voor een ANDER bit.

We hebben echt voldoende ervaring; zelf Z dressuur gereden en nu western op een NH manier.
We zijn juist anti- in de mond zitten en hangen, die weg hebben we nu al een dik jaar met haar bewandeld maar ze kan behoorlijk respectloos zijn.
Ze loopt erg te rommelen, te pielen en vindt het niet echt iets waar je naar luisteren moet.

Tip van het kopere bitje heb ik wat aan :j

toen ik de titel zag was ik ook wat verbaasd, heb je wel eens zien rijden en dat is toch alles behalve onvriendelijk wat ik het gezien :) dus daar ligt het niet aan!

maar je geeft aan dat je haar het liefst bitloos rijd, heb je dat al eens gebrobeerd? mijn paard is ook een pieler met een bit maar ik rijd nu met een sidepull en dat gaat perfect.
Anders misschien een dunner bit, dat scheelt soms ook, sommige paarden hebben een erg laag gehemelte en dan is een dunner bitje prettiger. En ja dat is scherper, maar dat is maar net hoe je er mee omgaat.

succes

edit. zie dat het om de pony van je dochter gaat, maar dan nog proberen en dan weer terug naar bit, afwisseling kan ook helpen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:16

Hmm dat is dan inderdaad vreemd... Dat opeens rukken en sleuren. Ook omdat je aangeeft dat de tandarts regelmatig komt. mijn vorige paard deed het vanwege de wolfstandjes.
Maar probeer maar eens zo'n koperen bit. Daar knabbelen ze iets meer op heb ik t idee. Mijn huidige paard laat beter los op zo'n bit!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:17

Dank je Kokopelli :)
Ik snap het wel hoor dat men meteen denkt dat het een ruiter probleem is maar soms, ja soms, heb je ook pony's met een bepaald karakter waardoor het om een andere aanpak vraagt.
Ze is enorm opgeknapt met grondwerk, toen ze hier kwam zag ze niemand staan en walste echt over alles en iedereen heen.
Nu doet ze dat nagenoeg niet meer met mensen, wel met schrikdraad, ze rent overal gewoon dwars doorheen :))

Het is nogal een madam zullen we maar zeggen :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:49

Gelukkig dat je niet opzoek bent naar een scherper bit. ;)
Mijn pony loopt het fijnst op een dubbelgebroken koperen bit. Met andere bitten is hij ook best dwars.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:57

misschien een robart bit, en dan kan je nog kiezen enkel of dubbel gebroken.
Ik heb zelf de dubbelgebroken pessoa uitvoering, maar ga denk ik de gewone watertrens uitvoering aanschaffen, want m'n paard reageert beter op het plat draaiende midden stuk dan op gewoon dubbelgebroken met rond koperen middenstuk, ik bevestig m'n teugels aan de grootste ring, dus ik laat me niet misleiden door het hefboom effect. Enkele gebroken vind ze echt maar niks.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:02

Mensen wat kan lezen moeilijk zijn zeg...
Ander bit wordt meteen scherper bit.
Wat mij betreft bitloos wordt meteen je rijdt het liefst bitloos.

Bitten met een hoog koper gehalte werken vaak fijn.
Heb een paard gereden dat compleet niet te hanteren was met een dubbelgebroken bit en superfijn te rijden was op een enkel gebroken bit (beide argentaan en even dik)

Wat je ook uit kunt proberen is met dubbele teugel en een pessoa bit. Een teugel aan de bitring en eentje aan de onderste...
Als de pony dan vervelend wordt kun je de onderste teugel erbij pakken.
Ben het deels met Troi eens. Als je goed met een bit kunt rijden kan het heel goed helpen een iets scherper bit in te hangen...
Alleen vind ik dat het met Engels ook kan, als je maar niet blijft hangen.. :D