Stijgbeugels bij knieblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Digi

Stijgbeugels bij knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:59

i.v.m. een knieblessure heb ik besloten om andere stijgbeugels aan te schaffen.
Na wat 'research' kom ik uit bij de Sprenger veiligheidsbeugel en de Sprenger Bow-balance.
Weet iemand het verschil tussen deze twee beugels?
Zijn er eventueel nog andere stijgbeugels (goedkopere ;-) ) die aan te raden zijn bij een knieblessure?

missgypsy

Re: Stijgbeugels bij knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:02

hangt denk ik ook van je knieblessure af. Heb zelf met knieblessure een tijd alleen op barebackpad gereden. Met iedere stijgbeugel zit je namelijk nog steeds in dezelfde houding en komt er nog steeds druk op je knie. Als je blessure chronisch is kun je misschien een keer van iemand de beugels lenen om te kijken of het helpt. Scheelt een hoop geld.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 01:13

Precieze diagnose moet nog vastgesteld worden dmv mri maar ik ga er vanuit dat het chronisch blijft/is. De diagnose van de fysio was niet heel positief. Ik wil blijven rijden zolang het kan dus alles om het leed te verzachten ;) , dus nieuwe stijgbeugels.
Ik ken niemand met dit soort beugels dus vandaar dit topic.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:08

Ik had met 'standaard' beugels erge last van mijn rechterhiel, heel specifieke pijn, op een heel specifieke plaats. Wellicht een foutje in mijn constructie ;)
Met de hierboven aangehaalde 'veiligheidsbeugels' was het per direct opgelost. Ik heb ze van het merk Kieffer, waren wat goedkoper (ongeveer € 75 denk ik). Met de Bow Balance geen ervaring, lijkt me wel een hele goeie beugel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:56

Ik heb de bow balance, voor dezelfde reden, knieproblemen. Het was een hele investering maar het rijden gaat nu zoveel beter omdat ik nu niet meer verkramp omdat mijn knieën het niet meer willen.

Marengo heeft deze in het assortiment: http://www.marengosoutfit.nl/site/webshop/product/147 daar heb ik alleen geen ervaring mee.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:13

Dank voor jullie reacties!
Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar de verschillen tussen de bow balance en de veiligheidsbeugel, iemand nog ervaringen?.... :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:17

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:26

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:29

Als ik het zo zie, zorgt de knik bij de balance ervoor dat je voet sneller uit de beugel is bij een val, maar ook dat de beugels wat meer haakser hangen dan de standaard beugel. Die andere van sprenger, ik denk dat die alleen de vering heeft voor een comfortabelere voetbed.

Dat is wat ik zo kan afleiden uit de tekst en foto's.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:33

ik heb ongeveer dezelfde als die op de website van marengo en bij mij is mijn knieprobleem aanzienlijk minder...vooral met langere ritten kreeg ik er veel last van en nu vrijwel niet meer.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:56

magda_90 schreef:
Als ik het zo zie, zorgt de knik bij de balance ervoor dat je voet sneller uit de beugel is bij een val, maar ook dat de beugels wat meer haakser hangen dan de standaard beugel. Die andere van sprenger, ik denk dat die alleen de vering heeft voor een comfortabelere voetbed.

Dat is wat ik zo kan afleiden uit de tekst en foto's.

Ik denk dat je gelijk hebt, thanx :)! Een ander verschil is denk ik ook dat de bow balance een breder voetbed heeft.

Ik kwam deze ook nog tegen: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 3godxFB5zw

Iemand hier ervaring mee in combinatie met knieklachten?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:01

Ik heb gpg beugels sinds een tijdje. Moet zeggen dat ik ze nog niet super uit heb kunnen proberen (niet alleen mijn knie is slecht, maar mijn hele been werkt niet mee :Y) ) maar ze bevallen tot nu toe super goed. Zit fijne vering in en dat dempt een hele hoop.
Met de andere beugels heb ik geen ervaring.
Maar wat moet de beugel precies doen om het voor jou lichter te maken?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:03

jazeker ;)

Ik heb ook chronische kniepijn, te weinig kraakbeen erin. Ik rijd denk ik nu al zo'n 5 jaar met die van sprenger. (niet de bow, die was er toen nog niet)
Ik persoonlijk vind het heerlijk. Ik kan niet meer zonder rijden. Mijn knieen en enkels worden veel ontlast.
Ik kan je ze zeker aanraden. Is er in de buurt geen winkel waar je ze op proef mag? Ik heb mijn beugels ook eerst 2 a 3 weken op proef gehad.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:04

Volgens mij rij ik ook met sprengers op mijn bijrijdpaard. Die met de knik er in.

hier 2 foto's waar ik er mee rij (dit zijn niet de meest charmante foto's, maar wel waar de beugels het duidelijkst opstaan)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KIFKP6S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N3L6PGOP.jpg

Ik vind het werkelijk zalige beugels. Als ik een keer een lesje rij op de manege dan merk ik het gelijk. het voetbed is ook een stuk breder dus je hebt er ook meer steun aan wat voor je knieen denk ik ook wel fijn is.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:14

Rianneke schreef:
Ik heb gpg beugels sinds een tijdje. Moet zeggen dat ik ze nog niet super uit heb kunnen proberen (niet alleen mijn knie is slecht, maar mijn hele been werkt niet mee :Y) ) maar ze bevallen tot nu toe super goed. Zit fijne vering in en dat dempt een hele hoop.
Met de andere beugels heb ik geen ervaring.
Maar wat moet de beugel precies doen om het voor jou lichter te maken?

Met paardrijden zelf heb ik niet heel veel last van mijn knie, wel achteraf.
Probleem zit hem in de voorste kruisband (=beschadigd)
Meer vering lijkt me absoluut een verbetering. Maar ik heb geen idee wat de flexibiliteit in horizontale richting zoals bv de bow balance doet, vandaar benieuwd naar ervaringen.
Dank voor alle reacties!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:29

Probeer anders eens beugels van iemand te lenen om uit te proberen? Je zegt dat je niemand kent met zulke beugels, maar zet een advertentie op bokt en voor bijv. een redelijke borg zijn er denk ik wel mensen die ze even uit willen lenen aan je...

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:00

Hoi ik heb ook een knieblessure, ik heb veel last in gewone beugels maar in die draaibare dat je hak makkelijker naar beneden gaat minder. is het geen optie om van die draaibare nep beugels aan te schaffen? nieuw 30e uro bij divozza en als ze bevallen, echte met vering te kopen?

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:55

Dan ben ik waarschijnlijke de enige die nog steeds last van de knie heb, ook met deze beugels, heb zelfs het idee dat het door het beweegbare erger word.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:21

Laatst bijgewerkt door hokke op 22-01-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:23

ik heb het zelfde probleem, en ik heb vandaag voor het eerst mijn mijn nieuwe bow balance steigbeugels gereden. Het beviel ontzettend goed moet ik zeggen. Ik kan er natuurlijk nog niet heel veel over kwijt, maar ik heb op mijn brede haflinger gereden waarbij ik meestal echt flinke pijn bij heb na het rijden en heb nu geen last er van. En dat terwijl ik zondag per fiets naar Amsterdam ben gegaan en deze week echt veel last van mijn knie had.

zaffier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:11

ik heb nog zo goed als nieuwe GPG stijgbeugels liggen van die verende ik vind het vreselijk rijden. Ik weet niet of je in de buurt woont anders mag je ze wel even uitproberen.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:22

Iedereen bedankt voor de reacties!!
Hokke, bedankt voor de tip, ik wist van het bestaan van de Anky beugels nog niet af ;-)
Zaffier, je hebt pb.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:44

hier nog een knie-probleem-iemand!!

ik had met gewone beugels onwijs veel pijn, zelfs nadat ik geopereerd was (meniscus is (nog steeds) van binnen gescheurd en had rafels aan mijn knieschijf). ik heb toen gekozen voor de Bow Balance beugels en ik moet zeggen: TOP!! geen last meer! ook door dat bredere voetbed helemaal toppie:) als ik wel s op een ander paardje rijd met normale beugels dan krijg ik gewoon weer pijn!

ik zou echt voor de Bow Balance gaan!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:03

Hier ook iemand maar dan met slechte knieen.
Ik cross (en dus hle tijd verlichte zit, lekker voor je knieen haha)
en gebruik GPG beugels. Ik heb de veiligheidsversie (met boog erin)
Zelf de vering af te stellen, dus hoeveel vering je wilt enz.
Geweldige dingen, ook gelijkanti-slip matje erin.
Veel crossers gebruiken ze. :j

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:32

Mijn staleigenara heeft ook een knie blessure en die heeft van die beweegbare. Die bevallen erg goed. Ook de a symetrische heeft ze mee gereden en ook dat beviel wel goed geloof ik