Bitringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:23

Heeey,
Ik en mijn vriendin vragen ons altijd af hoe mensen die bitringen aan hun bit krijgen?? :P
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik zie er namelijk nergens een opening inzitten, of zit die verstopt? :9
En wat is precies de werking ervan? Dat je het bit niet uit zijn/haar mond trekt en wat nog meer?

upendo

Re: Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:25

_O-

Dezelfde gedachte als ik heb! _O-

Bitringen zorgen ervoor dat het bit iets smaller wordt, dus bij een iets te groot bitje heeft het nut. :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:27

Het bit ligt zo wat stiller en sommige paarden hebben last van kleine schuurplekjes van het bit.Met de bitschijven niet meer.
Aan het bit doe:leg de bitschijven in warm water,haal na het warm worden een touwtje door het gat van de bitschijf en bind dit vast aan de tralies van je box(ofzo iets),maak touwtje dan vast aan je bitring.
Nu kan je gewoon de bitschijf over je bitring trekken omdat je bit vastzit aan de tralies.
Andere optie:zoek sterke man.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:29

Nou dat is niet helemaal de gedachte achter bitringen :').

Bitringen worden bij watertrensjes gebruikt. Een watertrent ligt los van de ring in tegenstelling tot een bustrens die vast zt aan de ring dus hierbij kunnen de huidplooien bij de lippen er niet tussenkomen. Bij een watertrens kan dit wel. Door bitringen er omheen te doen kan je dit voorkomen. ECHTER sommige paarden zijn dusdanig gevoelig daar op die huid dat bitringen ook juist weer voor schuurplekken kunnen zorgen dus dat moet je altijd wel ff in de gaten houden ;)

Watertrens:
Afbeelding

Bustrens:
Afbeelding

tsjah hoe doe je ze eromheen := goed in warm water en zie wat ambre zegt .. Het is dus worstelen :')
Laatst bijgewerkt door Maysie op 20-01-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:30

Hier zijn al best wat topics over geweest volgens mij.
Ik heb mijn sterke vriend om ze aan het bit van mijn paard te doen :) Zou het eventueel ook wel zelf kunnen, maar hij doet het graag... Tsja, dan klaag ik niet :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:30

Natasjaa schreef:
Hier zijn al best wat topics over geweest volgens mij.
Ik heb mijn sterke vriend om ze aan het bit van mijn paard te doen :) Zou het eventueel ook wel zelf kunnen, maar hij doet het graag... Tsja, dan klaag ik niet :)

*ziet vriend*
'Hoeraaaaaaaaa! Nieuwe bitringen! *\o/* '

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:31

Een klein gaatje boren aan de zijkant van het grote gat, dat inknippenen het past om je bit heen.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:33

Gewoon ze in warm water leggen voor een uurtje, twee sterke kerels en die bitringen over de, uuwh. ringen van het bit trekken :j

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:33

Henkjan schreef:
Een klein gaatje boren aan de zijkant van het grote gat, dat inknippenen het past om je bit heen.

Maar dan wordt het gat niet te groot of gaat dat ingeknipte stukje niet schuren. Je hebt al van die voorge"knipte" bitringen
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:34

Bitringen warm maken in heet water.
Daarna twee stukjes strotouw door de bitring doen, de een kort (voldoende om hem aan iets vast te binden, de ander lang genoeg om er even kracht op te zetten.
Bind de bitring aan de deurkruk (of hek oid) vast, en laat iemand anders er met zijn gewicht aan het andere touwtje trekken.
De bitring rekt uit, en zo kun je makkelijker de trens er doorheen schuiven.
Als de bitring al wat ouder is, kan hij door deze actie wel stuk gaan. Het warm maken in heet water maakt dat het rubber soepeler wordt, maar is geen garantie dat hij heel blijft...
Succes!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:43

Bedankt allemaal!!!

@Maysie: ik heb nog een vraagje, ik heb een dubbelgebroken bit, dan is het toch wel goed, als ik bitringen gebruik? of kan het alleen bij watertrensen en bustrensen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:45

Als je bit dan niet te krap wordt,het scheelt toch wel een halve cm tot een cm.
Waarom heb je ze nodig?Let op:vanaf het L2 mag je er niet meer de ring mee in!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:46

@Ambre, omdat hij soms nog wel is de andere kant op wil, en dan komt soms zijn halve bit uit zijn mond. Dus dan zijn bitringen wel handig toch?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:48

Daar zijn ze niet echt voor bedoeld,haha!!!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:52

Jooliieen schreef:
Bedankt allemaal!!!

@Maysie: ik heb nog een vraagje, ik heb een dubbelgebroken bit, dan is het toch wel goed, als ik bitringen gebruik? of kan het alleen bij watertrensen en bustrensen?

Je hebt dubbelgebroken bus en watertrensen.. Dus wat heb je een dubbelgebroken water of een dubbelgebroken bus?
Als hij half uit zijn mond komt vraag ik me af of je bit op de juiste hoogte is ingesteld, of of je wel de goeie maat bit hebt. :) Heb je misschien een foto van hoe jou bit standaard in de mond hangt zonder dat er enige druk staat op dmv de teugels.

@ ambre: Echt waar mag het dan niet meer in de L2? :oo nee toch :o? Ook niet hele kleine? Maar kleiner word het bit niet als het goed is omdat als het goed is de bitringen niet vastliggen op het bit dus ze vallen alleen naar de buitenkant aangezien ze vaak naar de opening toe vaak ook wel wat dunner zijn dus het verschil is nihil. Zeker op maten van bitten.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:02

Jooliieen schreef:
@Ambre, omdat hij soms nog wel is de andere kant op wil, en dan komt soms zijn halve bit uit zijn mond. Dus dan zijn bitringen wel handig toch?

omg.. _O-

Waarom hebben mensen de neiging om de symptomen te bestrijden ipv
de oorzaak van het probleem aan te pakken..

Als je niet correct met een bit kunt omgaan (wat ik denk ik wel mag opmaken uit het feit dat je het bit
door zn mond heen trekt) zou ik er 1. geen bit in hangen en 2. les nemen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:04

Gaat dat ook met pessoa bitten zo? Zag vorige week iemand met bitringen aan haar pessoa, ik vroeg me ernstig af hoe ze die eraan hebben gekregen. Truckje warm wat ken ik, maar dan lukt het volgens mij nog niet met een pessoa. Een knevel kan ik wel inkomen hoe je dat eraan krijgt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:09

Dat is wel knap met een pessoa!
L2 mag nog,daarna niet meer.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:12

Volgens mij zitten bij veel pessoa's de bitringen er al aan, zijn vaak ook van die kleintjes tenminste zover ik heb gezien.. Maar als je heb *denkt diep na* (ik heb het nog nooit geprobeert :'))

hier vanuit gaat.
Afbeelding

En dan het onderste stuk er eerst doorhaalt moet je hem toch met wat ruk en pluk werk over de bovenste stuk heen halen. Misschien die bitringen waar al insnede's inzitten .. Maar ik durf het allemaal niet zeker te zeggen :=

@ ambre: weer wat bijgeleerd, nooit geweten :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:44

ik heb ze ook bij een pessoa, ik heb hele zachte flexibele bitringen die er erg makkelijk omheen gingen
verder heeft mijn vriend ze de laatste keer bij mijn bustrensje omgedaan met wat boter
gleden er zo omheen
Afbeelding
geen geweldige foto maar hier zie je wel dat ik ze erom heen heb
niks ingeknipt, waren gewoon dunner als wat ik normaal heb en ontzettend flexibel
eerst om de onderste 2 ringen, toen om de grote , wat schuiven en over het bovenste ringetje
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-01-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:49

Wij hebben ze ook gebruikt, de ringen om het bit heen krijgen was een hel, m'n pa heeft ze in een pan gedaan, flink verhit, ze vervolgens met een tang opgepakt en is toen naar de bankschroef gerent. Daar heeft hij hem aanvast gezet en is toen flink aan de tang gaan trekken, waardoor de rubberen ring als het ware langwerpig word getrokken. Toen de bitring er tussen door gepruts en na een hoop gesjor en getrek zit de rubberen ring om je bitring :Y)

Deze bitringen waren trouwens ook vrij stug.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:53

Weer die sterke man dus.Daar kun je dus blijkbaar toch niet zonder ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:20

Ik heb gewoon twee touwtjes gebruikt en een deurkruk (dat laatste was mijn ma wat minder blij mee, je forceert ze er gemakkelijk mee), één twee drie en ze zat erom.