Verschil tussen echt of nep bonten onderlegger ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Verschil tussen echt of nep bonten onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:23

Omdat ik de echt lamswollen onderleggers erg duur vind , zit ik te denken aan een nep bontje voor onder het zadel.

Bij Epplejack hebben ze een aanbieding van een schapenwollen onderlegger en ik denk eraan die te kopen.(dit is dan wel echt schapenwol vermoed ik, maar weet het niet zeker)

Afgezien van het feit dat een nep bontje waarschijnlijk meer zweet dan een echt bontje (maar dat is volgens mij al op te lossen door er een heel dun katoenen sjabrak onder te doen) vraag ik me af of er nog meer verschillen zijn.

Dus is er iemand die beiden heeft gebruikt of nu een nep bontje gebruikt? Dan wil ik graag ervarigen horen.

Overigens hoef ik niet te horen dat een bontje onder het zadel niet zo goed is omdat het de kamer/ zadel kleiner maakt, dat is in dit geval ook de bedoeling. Even een tijdelijke oplossing zeg maar.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:26

ik denk dat echt bont langer mee gaat dan dat neppe bont..
er zal wel kwaliteitsverschil in zitten lijkt mij ;)
Bij www.ooteman.nl is er uitverkoop en ik geloof dat ook die onderleggers in de uitverkoop er zijn

vallie

Re: Verschil tussen echt of nep bonten onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:28

Echt bont ademt beter, ik heb nog wel een tweede hands echte te koop!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:36

x_Maxime schreef:
ik denk dat echt bont langer mee gaat dan dat neppe bont..
er zal wel kwaliteitsverschil in zitten lijkt mij ;)
Bij http://www.ooteman.nl is er uitverkoop en ik geloof dat ook die onderleggers in de uitverkoop er zijn

Ja ik heb hier al gekeken maar zag de bontjes niet in de aanbieding en ik las ook dat de website overbelast is vanwege de drukte, maar toch bedankt voor de tip

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:39

vallie schreef:
Echt bont ademt beter, ik heb nog wel een tweede hands echte te koop!

Zelfs tweedehands zijn ze incl.verzk. Vaak nog rond de25 à 35 euro en het is maar voor 2maanden of zo. Ej heeft een aanbieding van 19,95 voor 5,00 dus we heel aantrekkelijk.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:41

Ik volg even, ik had hm ook gezien op de site van Epplejeck, was wel benieuwd..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:40

Nepbont is synthetisch, dit ademt dus niet en neemt ook amper vocht op, dit gaat broeien. Echt bont is temperatuur- en vocht regulerend en dat is dus het grote voordeel. En geen bacterievorming.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:08

aslo schreef:
Nepbont is synthetisch, dit ademt dus niet en neemt ook amper vocht op, dit gaat broeien. Echt bont is temperatuur- en vocht regulerend en dat is dus het grote voordeel. En geen bacterievorming.

Dit klinkt ook wel heel logisch, maar is het zweten op te vangen met een dun katoenen sjabrakken eronder?
Ik denk dat als je het bontje regelmatig wast je de bacterien er wel mee dood, toch?

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:08

aslo schreef:

klopt ;)
en daarbij gebruik je een bontonderlegger vaak om schokken (van de ruiter) op te vangen.
de haartjes van een echte schapenvacht bontonderleggen kunnen zoveel keer een schok opvangen voordat het haartje breekt/buigt zodat het haartje niet meer funtioneerd.
het schijnt dat ze aanraden om bij intensief gebruik om de 3 jaar je bontje te vervangen.
en bij een neppe heb je dit niet omdat het synthetisch is.
en wassen is ook funest (heb je speciaal wasmiddel voor).
en ze hadden heel lang terug (2 jaar ofzo) een test gedaan met infrarood (bit magazine) en toen hadden ze allerlei soorten onderleggers getest; gel, schapenbont, synthetisch bont, en schuimrubber enz.
en er kwam uit te test dat de echt bonte de druk het best verdeelde.

(alles wat in nu verteld heb staat/stond in het bit)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:34

Erger nog, de rest kwam niet eens boven de drukverdeling van een dun dekje uit. Echt bont of anders niets is echt het beste.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:52

Ik kan je insteek wel begrijpen, een bontje is ALTIJD voor tijdelijk gebruik, en dan is het wel even een kost want je komt hier niet met een tientje weg.
Zadelproblemen zijn nu eenmaal kostelijk, opvullen kost ook al snel 50 euro, laat staan dat je je zadel moet vervangen.

Maar in GODSNAAM, koop geen nep!!! (en dat zie je heel snel aan de prijs)
Laat je niet vangen: ja, dit is echt schaap... waar vaak een deel synthetische haren in verwerkt zijn.

Het zit nl zo: je hebt schapen met een premium vacht, met erg veel haartjes per cm², en je hebt schapen met een kwalitatief mindere vacht, met minder haren per cm².
Slimme fabrikanten kopen de kwalitatief mindere vachten, en gaan er machinaal synthetische haren tussen weven, zodat je toch een dik, zacht bontje hebt.
En je hebt natuurlijk de geheel synthetische varianten.

Het verschil tussen synthetisch en echt is in werking zoals dag en nacht:
- synthetisch warmt op en voert geen warmte af, omdat de haren onder druk en in de was in elkaar zakken of breken en er geen beschermende, verende luchtlaag tussen de haren meer zit. Binnen de kortste keren zit je met een harde pannenkoek onder je zadel, en weg is de vering en de helft van het opvullende effect
Voor het vochtprobleem is het inderdaad een leuk idee om er een dun sjabrak onder te gooien.
Echter, voor een goede werking MOET je wol direct op de rug van het paard liggen, zo kan hij optimaal veren door lucht aan te trekken. Plet je je bontje tussen een dekje en zadel verdwijnt dit effect grotendeels.
- het verschil in kwaliteit en levensduur is navenant. Synthetisch is na 3 wasbeurten hard. Echte wol blijft fluffy.

Dat een bontje de kamer kleiner maakt is geen flauwekul.
Dit kan je echter makkelijk vermijden door een bontje te kopen MET RUGGEGRAATSVRIJHEID. Het vel van het gevilde schaap van de buurman hoort dus niet onder je zadel, tenzij je met de tondeuze er een streep in scheert.

Als het toch voor maar 2 maanden is, koop dan een tweedehandse echte en verkoop hem daarna door. Dan recupereer je een groot deel.

De bit test was heel erg duidelijk over het verschil in synthetisch en echt. Als je wil zoek ik het artikel op. Zelfs de gelpad van Indra moet het afleggen tegen een echt bontje van Mattes.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:56

ja idd, als het niet nodig is dan liever niet..

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:34

foxy 80.

Als je het artikel voor me wilt opzoeken, heel graag.
Ik heb het schapenvacht bontje gekocht bij ej (nog niet mee gereden) maar als het echt zo problematisch is dan ga ik het niet gebruiken en ga wel voor een tweedehands echt lamswol.
Ik heb ook een echt lamswollen seatsaver en dat is echt super lekker spul. Blijft idd ook mooi.
Dus als je het nog kunt vinden,,,, graag!

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:34

Ik heb een echte maar vind dit ook mooier dan een neppe

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:32

en hoe bevalt hij? op foto ziet die van EJ eruit als heel dun laagje wol?als dat het is

ook zit er geen uitsparring in, en dit is ook niet zo fijn :n

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:33

996880 schreef:
Ik heb een echte maar vind dit ook mooier dan een neppe

volgens mij gaat het niet om de mooiheid maar om de functie?

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:12

Bij www.heutz.nl verkopen ze echte schapenwollen onderleggers voor maar €39.Ik had 'm een poosje geleden in de uitverkoop zelfs voor €21.Ze verkopen auto-materialen dus het is niet de plek waar je zoiets verwacht.Maar ze verkopen meerdere paarden spullen voor christelijke prijzen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:39

hihi grappig een autohandelaar met paardenspullen :P
Vind hem wel leuk ;) Ik heb er een van HH ook niet zo duur en wel echt schaap!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:39

het is trouwens heuts met een s, hihi link werkt niet, had even opgezocht via google ;)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:50

Er zit ook verschil in de drukverdeling en daarvoor koop je meestal een onderlegger. Bijvoorbeeld de onderleggers van mattes zijn gemaakt van goede kwaliteit bont die erg 'dicht' is.
Je moet maar eens een onderlegger van HH en van Mattes naast elkaar houden, dan zie je wat ik bedoel.
Zelf heb ik een heel sjabrak voor onder mijn dressuurzadel en een onderlegger onder mijn springzadel. Beide van Mattes.
Het kost wat, maar je hoeft ook niet elk jaar een nieuw, het is een goede investering.

Je moet wel opletten dat je zadel ruim genoeg blijft! een bontje maakt je zadel een boommaat kleiner.