paard zwaar in de mond, welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarminaP

paard zwaar in de mond, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:25

Hallo,

Mijn negenjarige ruin is soms nogal zwaar in de mond. Vooral in de groepslessen wil hij wel eens door mijn hand lopen.
Vroeger reed ik met een pessoa bit. Daar ben ik al 2 jaar vanaf gestapt en sindsdien loopt hij met een enkelgebroken bustrens.
Na veel oefenen reageert hij al beter op zachte hulpen van mij. Nu zou ik hem graag zo zacht mogelijk in zijn mond behandelen.
Ik ben geneigd om met een dubbelgebroken trens te beginnen oefenen. Nu vroeg ik me af welke jullie me aanraden.
dubbelgebroken bustrens of watertrens? koperen of metalen bitje?

Het is een draver, vandaar dat hij soms nog al heet loopt tussen andere paarden. Ook in de bochten wil hij soms nog eens
het hoofd omhoog steken en "ontsnappen".

Heeft er iemand tips voor mij?

8nnemiek

Re: paard zwaar in de mond, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:28

Ik zou een bustrens nemen, dat ligt wat rustiger bij de mondhoeken, gewoon een simpele metalen :)
Als hij er vandoor wil dan kun je dat het beste oplossen door een kleine volte te draaien, dan hoef je niet in de mond te gaan hangen maar kun je hem wel makkelijk afremmen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:29

voor je aan een ander bit begint ga eerst de oorzaak zoeken van het "zwaar in de mond zijn".
loopt je paard op de voorhan?
misschien laat JIJ niet optijd los?
problemen in zijn mond?
over het ontsnappen....hoe jij het beschrijft lijkt me geen mond/bit probleem maar eerder een balans spierprobleem.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:35

paard is volledig in orde. Dierenarts, osteopaat, tandarts, noem maar op, komen allemaal regelmatig langs. Hij wordt zwaar in zijn mond als ik meerij in groepslessen (hij wil steeds eerste zijn).
We hebben de laatste maanden veel vooruitgang geboekt, hij loopt steeds meer op zijn eigen benen en de achterhand komt er al stukken beter bij.
Ik wil mijn paard op een zo vriendelijk mogelijke manier rijden in zijn mond vandaar mijn vraag over welk bitje.
alvast bedankt om mee te denken.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:37

misschien een k & k bit deze zijn zacht in de mond

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:37

dan denk ik zowizo dat je geen scherper bit moet gaan pakken.
een bit met die kraaltjes (kom even niet op naam) zou kunnen helpen omdat je paard wat meer gaat spelen met zijn mond en dan minder gaat hangen...

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:38

bedoel je een bitje met rolletjes?
dubbelgebroken dan?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:39

uuuuhm ff foto zoeken...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:41

Ik rijd sinds een half jaar met een Myler bit en dat bevalt mij heel erg goed. Ik heb de level 1 geloof ik...

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:45

ja die mylerbitten lijken me ook wat, maar ze zijn alleen vrij prijzig en ik zou het toch graag opvoorhand enkele keren uitproberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:47

Sommige adressen die Myler bitten verkopen hebben testbitten of laten je het uitproberen.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:48

ik ga het eens opzoeken, ik woon nl in België

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:49

als je paard wel goed reageert op je enkelgebroken bustrens en alleen "door je hand" gaat in de groepslessen dan is dit iets dat je rijtechnisch gaat moeten oplossen.
petje af dat je al van een pessoabit naar een gewone bustrens bent overgestapt, maar als het paard hier goed op reageert zou ik het niet veranderen.
Tenzij je het gevoel hebt dat hij het toch nog niet echt goed accepteert of "beter" zou kunnen reageren, dan kan je misschien een dubbelgebroken proberen of juist een ongebroken trens. 't ene paard houdt van een beweegelijk bit en een ander paard vind het eng.
Mijn vluchter liep voor geen meter op een enkel gebroken trens, steeds kurkdroge mond en constant protesteren en mond opensperren bij de minste druk. Met een dubbel gebroken trens heb ik al veel vooruitgang geboekt, ze geeft netjes na en doet wat er gevraagd wordt. Dus zij vind beweegelijkheid leuker, want ze reageert super op een dubbelgebroken robartbit dat ik recent eens uitgeprobeerd heb...

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:53

Dank je voor de antwoorden.
Ik heb hier op bokt al heel dikwijls gelezen dat enkelgebroken bitten vrij hard zijn voor paarden omdat ze een notenkrakereffect hebben.
Nu, als ik eens iets meer door vraag aan mijn paard dan spert hij zijn mond ook wel eens open. Ik rijd wel onder begeleiding, ik ben er dus vrij zeker ben dat ik niet te hard ben voor hem.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:57

kan m zo niet vinden....

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:57

toch bedankt om te kijken.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:00

Misschien dat het jou paard het bit geheel niet fijn vind. Dan zou je een leren bit kunnen proberen, of bitloos. Onze merrie liep soms ook erg zwaar en toen hebben we het leren bit uitgeprobeerd. Nou, dat was een verschil! :j Ze begon meteen lekker te knabbelen en ze vind het een hartstikke fijn bit. Ze luistert hier tien keer beter op dan een 'gewoon' bit.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:19

Het zou goed kunnen dat jou paard inderdaad een wat laag gehemelte heeft in vergelijking met de lengte van het middenstuk van het bit. Waardoor die dus inderdaad een noten-kraker effect kan geven. Daardoor kan je paard dus zijn mond openen, daar zijn nog meer redenen voor. Maar ja een dubbelgebroken of ongebroken kan fijner voor je paard zijn. Ligt er inderdaad net aan zoals petitparis al zei wat je paard fijn vind. Het is net als een zadel, niet elk bit past in elk paard zijn mond.

Er zijn dus paarden die geweldig lopen op een enkelgebroken en sommige weer op een ongebroken. Een dubbelgebroken kan hard in werken op de lagen als hij niet goed zit.

Heb zelf een dubbelgebroken Happy Mouth bit, misschien kan je daar wat informatie over vinden. Op bokt zijn er topics over te vinden, vind het zelf een erg fijn bit. :j Ze loopt er erg goed op, en die zijn ook in alle maten en catergorieën te verkrijgen in de paarden winkel. Het is een gewoon bit met RVS materiaal met een kunststof laag er over heen, schijnt zachter in te werken en aangenamer voor het paard te zijn.

En misschien is bitloos eens uit te proberen, met hulp er bij. Mijn paard loopt hierzelf het beste op. :)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 08:57

dank je! Het wordt dus een beetje uittesten waarschijnlijk :-)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:47

Ben benieuwd. :j Ik heb toen ook een HM bit gekocht omdat ik een zachter bit wou, beetje vergelijkbaar met jou situatie. :) Ben toen overgestapd van RVS dubbelgebroken naar HM dubbelgebroken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:51

zorg dat hij niks heeft om op te hangen.
mijn paard was ook erg zwaar in zn mond maar door juist te rijden op de juiste manier kan hij niet zwaar worden je kan wel weer ander bit gaan pakken maar daar blijf je dan mee bezig totdat je uiteindelijk weer een heel scherp bit erin hebt

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:55

Ik gebruik een KK Conrad ultra aurigan bit.
Dit is een zeer vriendelijk bit. Het is dubbelgebroken en is licht gebogen zodat het goed in de paardenmond ligt.
Het is een prijzig bit, maar het is zijn geld dubbel en dwars waard.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:14

KarminaP schreef:
paard is volledig in orde. Dierenarts, osteopaat, tandarts, noem maar op, komen allemaal regelmatig langs. Hij wordt zwaar in zijn mond als ik meerij in groepslessen (hij wil steeds eerste zijn).We hebben de laatste maanden veel vooruitgang geboekt, hij loopt steeds meer op zijn eigen benen en de achterhand komt er al stukken beter bij.
Ik wil mijn paard op een zo vriendelijk mogelijke manier rijden in zijn mond vandaar mijn vraag over welk bitje.
alvast bedankt om mee te denken.

Zou het niet in het bit zoeken, zou juist precies andere figuren gaan rijden en de andere paarden mijden. Hem zo gecontreerd bezig houden met jou, dat hij niet eens tijd heeft om de andere paarden te zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:17

geen ander bit....het probleem ligt bij de ruiter
Als jij hem de kans geeft om te hangen grijpt hij die kans.
Dus voorwaartser rijden en met toegeefelijke hand die je niet vast moet zetten.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 12:27

@ geerke:
Dat het probleem aan de ruiter ligt wil ik best geloven. Alleen voorwaartser rijden is niet zo'n goed idee omdat hij van zichzelf al heel voorwaarts is. ik moet hem eerder wat inhouden...