Ervaring startrekk of freeform dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Ervaring startrekk of freeform dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 13:37

Ik heb gezocht, maar veel expliciete ervarings informatie kon ik niet vinden.

Vanwege de lastig pasvorm van mijn paard zou ik eventueel een boomloos dressuurzadel willen proberen.

Ze heeft een flink brede platte rug, lang doorlopende schoft & schouder, gemiddelde tot lage, medium tot brede schoft (33/34cm), licht holle rug. De meeste boomzadels kiepen naar voren omdat ik vanwege haar brede,platte rug wel een brede boom nodig heb, maar zij niet expliciet breed is van voren. Ingewikkeld dus.

Veel schoudervrijheid is ook erg belangrijk vanwege haar naar achteren relatief ver naar achteren doorlopende schouder.

Ik ben een boomzadel- mens dat graag wel wat steun heeft. Diepe tot middeldiepe zit en wat wrong (dagje ouder he ;) ).

Zou 1 van deze zadels geschikt voor ons kunnen zijn?

Foto's van mijn paard en haar modelletje in mijn profiel :D .

Maatzadel alternatief weet ik wel, maar wellicht is dit ook een idee.

DubbelFun

Re: Ervaring startrekk of freeform dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:26

Ik heb een freeform (classic) gehad en kon er prima op rijden. Voor een paard met iets schoft kun je beter het nieuwste model hebben, die met de teruggesneden kamer.
Als je de mogelijkheid hebt om wat testzadels uit te proberen zou ik dat zeker aanraden.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:32

Een freeform ken ik niet.
Ik heb een boomloos startrekk Espaniola.
Mijn paard heeft juist het tegenovergestelde.
Smalle rug, hoge schoft en ook nog een korte rug.
Mijn reguliere zadel paste niet op dit paard tot mijn grote verdriet.
De Startrekk zag ik in eerste instantie niet zitten.
Te weinig steun en weinig diepte, geen beenwrongen.
Maar na enige tijd ging ik er aan wennen en ik moet nu zeggen dat ik niet anders wil.
Toen ik laatst op een zadel zat met diepte en wrongen was dat niet porettig.
Ik heb nu een veel onafhankelijker zit gekregen en mijn beenligging is sterk verbeterd.
Ik ben 50+, dus met leeftijd heeft dat weinig te maken.
Ik ken veel brede paarden met een boomloos zadel en de eigenaren zijn allemaal dik tevreden.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:25

Ik bedoelde de Freemax :o ...

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:51

Geen punt, ken ik ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:23

Freemax is de goedkopere uitvoering van de Freeform en heeft geen teruggesneden schoft versie. Verder werkt die met een stug kopijzer wat dus goed moet passen. Freeform heeft een meebuigbaar kopijzer.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:59

Hetzelfde als de Startrekk.
Een stevige pommel aan de voorzijde (wat waarschijnlijk hetzelfde als een kopijzer zal zijn).
Te verkrijgen in 5 of 6 maten.

Meebuigbaar lijkt mij niet prettig, wel verwisselbaar, wat de mogelijkheid bij de Startrekk is.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:03

En is de zit vergelijkbaar met een 'gewoon' dressuurzadel? Weten jullie dat?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:12

Nee, vind ik niet, het is anders.
Ik heb eerst een proefzadel gehuurd, ik dacht voor 15 euro per week.
Maar een week is eigenlijk niet voldoende om er zelf aan te wennen.
Maar ik vond de ligging van het zadel op mijn paard belangrijker, dus ik heb de gok gewaagd.
In de eerste dagen was ik alle steun kwijt en dacht ik dat ik er zo af zou glijden.
Wat natuurlijk niet waar was.
Maar op een gegeven moment besefde ik ook dat ik altijd teveel steun aan het zadel had gehad.
Na een paar weken vond ik het wel prettig rijden.
En na 3 maanden wilde ik niet meer terug naar mijn dressuurzadel.
Een tijd geleden heeft iemand mijn zadel uitgeprobeerd en zij zat ineens zo lekker dat ze dit zadel absuoluut wilde hebben.
Dus het verschilt per persoon.

Ik heb het wel over de Startrekk Espaniola, die heeft een suede zitvlak en ook een achterpommel.
Hoe de endurancezadels en de goast etc zitten weet ik niet.
Schijnt vergelijkbaar te zijn.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:35

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:16

Over de dressuurversie kan ik je niet veel vertellen,want heb een Startrekk Comfort dus deze:
http://www.betterhorse.nl/?menu=article ... ID=7771324
ik kan je vertellen dat hij heel comfortabel zit. Hij doet zijn naam eer aan haha! Ik ben ook net als Mogsy 50+ en ik rijd soms 5 uur achter elkaar, geen probleem.
Wil je nog meer weten, laat maar horen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:50

Kijk maar eens op deze site.
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11.html

Ik heb de Espaniola met lange zweetbladen.
Moet erbij zeggen dat ik een PRE (Andalusier) heb en dus een ander type paard en barok.
Maar de dressuur van Startrekk schijnen heel goed te zitten met een hele goede pasvorm.
Buitenzinnig is overigens zeer hulpvaardig en heeft ook testzadels.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:45

Ik heb een startrekk dressuur voor mijn fjord x welsh. Zor is erg breed barok achtig type, een boommaat van 36/37 cm. Heb dan ook het breedste boogje er in :D

Zor heeft een platte, brede schoft, ook een aardig platte en korte rug, brede schouders. Ik heb het zadel uiteraard laten passen want de rug is te moeilijk om er maar wat op te leggen. Laten passen is dus ook echt iets wat ik je aan kan raden.

Mijn zadel is voor mijn paard fijn, maar ik zit er ook heerlijk in. Ik heb reuma en heb best wat steun nodig. Dit is een heel zacht zadel waar je niet heel breed in zit.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:24

Ik heb een startrekk dressuur zadel ( en hij is te koop :))
Het fijne aan het zadel is dat het makkelijk aan te passen is.
Je kan makkelijk het kopijzer vervangen en er voor zorgen dat het past.
Qua zit voor de ruiter vind ik het geen fijn zadel. Ik heb lang zonder zadel gereden en kan niet wennen aan de gedwongen zit.
Kan me wel voor stellen dat als je altijd met zadel rijd het een fijn zadel is. Zit lekker zacht en ruim.
Aan het zadel merk zie en voel je niet dat het boomloos is.
Het paard (of mijn paard) merkt wel dat het boomloos is en loopt er fijn onder, voor mij geen boomzadel meer.

Groetjes Mirella

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:50

Dat is waar.
Je krijgt er zelf een goede onafhankelijk zit van en zit daarom ook beter.
En het paard heeft ook meer bewegingsvrijheid en loopt beter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:52

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:21

Een fleixibele pommel/kopijzer is voor je paard wel fijn... Het is niet zo slap als je denkt

Ik kreeg vandag ook een nieuwsbrief van Flexible Saddles. Die maken behalve de Trekker ook dressuurzadels. De Master is duur (1360 euro) en ze hebbennu ook een Admiral, die zijn wat prijsvriendelijker en kosten 998 euro. Dat zijn gewone dresuuurzdels om te zien. Te levren t/m zitmaat 18" en 3 breedte maten. Doordat het zadel geen takken heeft is het goed om de schouders vrij te laten.

Afbeelding"

Afbeelding

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:45

Heb je eigenlijk voor de Startrekk dressuur ook van die speciale pads?
Mirel: op je foto's lijkt het zadel eigenlijk helemaal niet zo'n diepe zit te hebben. Maar je zit er dus wel stevig in? (bijv met het inrijden van een paardje) Verkoop je het met beugelriemen en singel?
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 24-01-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:21

@ Mirel
Je Startrekk dressuur ligt wat achterover...breder kopijzer is gewenst, denk ik. (detail foto is altijd wat lastig te beoordelen)

Voor Startrekk dressuur zijn geen speciale pads nodig. De kussens zijn voldoende dik
Het zadel voegt zich onder jouw gewicht naar de rug van het paard. Wat op een rechte plank een recht zadel lijkt, kan wat doorzakken onder je zit en dan een diepere zit krijgen. Ze hebben de zelfde grip als ieder ander Engels zadel. Of je van opgesloten houdt of niet is persoonlijk. Een zadel dat je te veel dwingt is slecht voor je zit. In mijn ogen het probleem met de meeste dressuur zadels van tegenwoordig

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:55

Buitenzinnig schreef:
@ Mirel
Je Startrekk dressuur ligt wat achterover...breder kopijzer is gewenst, denk ik. (detail foto is altijd wat lastig te beoordelen)

Voor Startrekk dressuur zijn geen speciale pads nodig. De kussens zijn voldoende dik
Het zadel voegt zich onder jouw gewicht naar de rug van het paard. Wat op een rechte plank een recht zadel lijkt, kan wat doorzakken onder je zit en dan een diepere zit krijgen. Ze hebben de zelfde grip als ieder ander Engels zadel. Of je van opgesloten houdt of niet is persoonlijk. Een zadel dat je te veel dwingt is slecht voor je zit. In mijn ogen het probleem met de meeste dressuur zadels van tegenwoordig

Er staat er nu toevallig 1 op marktplaats. Voordat ik enthousiast wordt:

Mij paard is breed en plat van achter, smaller van voren met gemiddeld tot weinig schoft, die wat langer doorloopt en een ietsje holle rug (veel zadels bruggen bij haar). Ze heeft boommaat 34/fit 4. Ik heb nu een wintec pro contour die eindelijk op haar rug goed ligt. De boommaat is op zich goed, maar de boomvorm is niet goed, ik moet echt een ronde boom hebben, een U vorm en geen omgekeerde V-vorm.

Ik heb zelf graag een diepere zit, maar als zij al wat holler is zou dat dus vanzelf goed komen? Of kan de druk dan teveel in het midden gaan liggen.

Denken jullie dat de Startrekk dressuur iets gaat worden? Ik zou hem ook kunnen testen natuurlijk, maar misschien is hij dan al weg...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:42

Neem contact met die mensen op dan kom je meer te weten. Wij kunnen dat zo niet beoordelen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:48

Sandrina schreef:
Neem contact met die mensen op dan kom je meer te weten. Wij kunnen dat zo niet beoordelen.

Ik vraag ook naar ervaringen hier.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:34

Ik heb de startrekk geprobeerd en het viel me niet tegen, ik ga ervoor! Bedankt voor de reacties!