neusriemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anata

neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:35

Hallo!
Is je paard rustiger met een hoge en lage neusriem? Of maakt het niks uit?
Groetjes!

Livito

Re: neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:36

een neusriem heeft haast geen effect , je rijd tenslotte niet met je neusriem !

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:36

Maakt niets uit.
Waarom wil je dit weten? :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:03

wat ook al voor mij werd gezegd het maakt niet uit ;)
het heeft idd bijna geen effect op het rijden zelf

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:25

bij sommige paarden maakt het wel uit...
want sommige paarden vinden een lage niet fijn dus gaan dan tegen werken en sommige vinden een hoge niet fijn..
je zou moeten kijken wat je paard het fijnst vind
maar nee, verder heeft het op het rijden geen effect

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:42

JSCAA schreef:
een neusriem heeft haast geen effect , je rijd tenslotte niet met je neusriem !

:') je rijd inderdaad niet met je neusriem maar het heeft toch degelijk invloed.. Ga voor de grap een zonder en met neusriem rijden.. Je merkt neem ik aan verschil :=.
Misschien ff wiki lezen ;)

http://www.bokt.nl/wiki/Mexicaanse_neusriem

Het hangt van het paard af. Ik ga altijd uit van een gecombineerde neusriem en dan de neusriem iets strakker en de sperriem iets losser. Maar sommige paarden zijn kalmer op een mexicaan en anderen lopen fijner op een lage neusriem. Natuurlijk hebben alle neusriemen hun eigen inwerkingen. :j *wijst naar artikel*

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:44

mijn ervaring is dat sommige paarden een engelse neusriem wel een vervelend vinden, dit omdat het hun neus(vleugels) kan irriteren waardoor ze gaan proesten.
engelse sluit wat mooier aan en geeft ook wat meer druk.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:50

newmom schreef:
mijn ervaring is dat sommige paarden een engelse neusriem wel een vervelend vinden, dit omdat het hun neus(vleugels) kan irriteren waardoor ze gaan proesten.

Dan zit jou engelse neusriem niet goed :n. Een correct ingestelde engelse neusriem hoort neusvleugels vrij te laten ;). Waneer een paard zijn mond opendoet krijgt hij inderdaad meer druk dan bij een gecombineerde.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:51

Een gecombineerde sluit vaak het bit wat mooier op.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:57

Maysie schreef:
newmom schreef:

Dan zit jou engelse neusriem niet goed :n. Een correct ingestelde engelse neusriem hoort neusvleugels vrij te laten ;). Waneer een paard zijn mond opendoet krijgt hij inderdaad meer druk dan bij een gecombineerde.

hap hap hap
ook een "correct ingestelde" engelse neusriem komt in de buurt van de neusvleugels en er zijn nou eenmaal paarden die het niet prettig vinden en gaan proesten.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:01

ambre schreef:
Een gecombineerde sluit vaak het bit wat mooier op.

Hoe bedoel je dat? Een bit hoort toch niet opgesloten te liggen in de mond :\ ..? Is het niet zo dat bij een gecombineerde de sperriem toegevoegd is dit om het opensperren van de mond te voorkomen.

@ newmom: Er is helemaal geen sprake van hap hap hoor :'). Ik snap niet echt dat een paard gaat proesten van een lage engelse neusriem. Als die correct is ingesteld en niet aangesnoerd is dan komt die alleen in werking als de mond even opengaat en ligt hij verder stil. Maargoed er zijn paarden die op sommige dingen niet goed reageren.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:04

Maysie schreef:
@ newmom: Er is helemaal geen sprake van hap hap hoor :'). Ik snap niet echt dat een paard gaat proesten van een lage engelse neusriem. Als die correct is ingesteld en niet aangesnoerd is dan komt die alleen in werking als de mond even opengaat en ligt hij verder stil. Maargoed er zijn paarden die op sommige dingen niet goed reageren.

bedoelde ik hap hap hap :D
en dat is t m juist, omdat ie niet aangesnoerd word vinden sommige paarden t vervelend.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:08

Maar als hij goed vastzit en dan niet aangesnoerd ligt hij rustig erboven op. Als hij te los is gaat het bovenste stuk op en neer flapperen en ja dan kunnen ze zoiets vervelend vinden zoals jij zegt :')

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:08

een gecombineerde zorgt er vaak wel voor dat het bit stiller in de mond ligt. verder rij ik zelf altijd met gecombineerd. en ik merk dat ze daar fijn op loopt, heb wel eens zonder gereden maar dan doet ze haar mond heel snel open en geeft ze meer verzet. de neusriem heb ik niet heel strak en kan ze ook gewoon haar mond open doen. maar daar doet ze het niet. dus denk wel dat het invloet heeft.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:14

Maysie schreef:
Maar als hij goed vastzit en dan niet aangesnoerd ligt hij rustig erboven op. Als hij te los is gaat het bovenste stuk op en neer flapperen en ja dan kunnen ze zoiets vervelend vinden zoals jij zegt :')

ok nu word t een beetje vervelend.
ik zal er even bij zeggen dat ik weet hoe een neusriem hoort te zitten en hoe strak
en toch zijn er paarden tussen die als de neusriem op de juiste manier zit het vervelend kunnen vinden omdat er simpelweg iets op hun neus zit op een vrij gevoelige plek.
het irriteert dan ook in en aan de neus en niet boven op de neus
verder ga ik er ook niet meer op in. ik wou mijn mening en ervaring hier geven en ben niet van plan die te gaan verdedigen omdat het nou eenmaal mijn bevindingen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:23

En het echte antwoord over de diverse modellen neusriemen vinden we hier:
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

Dus ja, gemiddeld genomen maakt het wel degelijk uit wat voor neusriem je gebruikt. Maar welke neusriem zal uiteindelijk ook afhangen van het karakter van het paard, de voorkeur van de ruiter en helaas ook van wat er in de mode is.