[WN] Boomloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:29

Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik weer een paard aan ga schaffen.
Mijn oog is gevallen op een jonge haflinger, maar hier moet ik nog gaan kijken dus er staat nog niets vast.
Ik wil western gaan rijden, en bedacht me dat ik om de moeite(en vooral de kosten) van het iedere keer opnieuw aanmeten van een zadel mischien kon besparen door voor boomloos te gaan.

Hierbij dus een paar vraagjes:
Groeit een boomloos zadel inderdaad redelijk mee met de rug?
Is de drukverdeling ed goed genoeg?
Rijd een boomloos zadel ongeveer net zo als een met boom?
En natuurlijk vooral, doe ik het paard er ook een plezier mee?

( ik zat in de prijsklasse tot 300 euro te denken, eventueel tweedehands, ongeveer zoiets: http://verkopers.marktplaats.nl/13903921)

trustHim

Re: Boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:01

als eerste zou ik voor die prijs op zoek gaan naar een 2e hands barefoot of iets dergelijks, ook bij boomloos is alle waar naar zijn geld, barefoot ontwikkelt zich nog altijd op gebied van boomloos.

Op zich groeit/beweegt een boomloos behoorlijk mee met de rug maar ook een boomloos zadel heeft natuurlijk zijn limits. Zelf ben ik boomloos gegaan omdat mijn merrie nogal vaak verschilt in dikte, bespiering etc. dat vangt mijn boomloos erg goed op

Drukverdeling is voor mij prima, maar je moet wel een pad met inlages gebruiken. Dit is het belangrijkste onderdeel van een boomloos zadel omdat de inlages de ruggengraat vrij houden en voor de drukverdeling zorgen. Ik ken meerdere mensen die boomloos lange ritten rijden en daar geen problemen van onder vinden.

Als laatste of het net zo rijd als een gewoon zadel, niet helemaal. Je voelt n.l. veel meer wat er onder je gebeurt. Als mijn merrie spieren spant in de rug voel ik dat direct terwijl met boomzadel ik het wel merkte maar niet dusdanig voelde als bij boomloos. Mijn merrie ervaart het boomloos ook als prettig

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:31

trustHim schreef:
als eerste zou ik voor die prijs op zoek gaan naar een 2e hands barefoot of iets dergelijks, ook bij boomloos is alle waar naar zijn geld, barefoot ontwikkelt zich nog altijd op gebied van boomloos.

Op zich groeit/beweegt een boomloos behoorlijk mee met de rug maar ook een boomloos zadel heeft natuurlijk zijn limits. Zelf ben ik boomloos gegaan omdat mijn merrie nogal vaak verschilt in dikte, bespiering etc. dat vangt mijn boomloos erg goed op

Drukverdeling is voor mij prima, maar je moet wel een pad met inlages gebruiken. Dit is het belangrijkste onderdeel van een boomloos zadel omdat de inlages de ruggengraat vrij houden en voor de drukverdeling zorgen. Ik ken meerdere mensen die boomloos lange ritten rijden en daar geen problemen van onder vinden.

Als laatste of het net zo rijd als een gewoon zadel, niet helemaal. Je voelt n.l. veel meer wat er onder je gebeurt. Als mijn merrie spieren spant in de rug voel ik dat direct terwijl met boomzadel ik het wel merkte maar niet dusdanig voelde als bij boomloos. Mijn merrie ervaart het boomloos ook als prettig

Zijn er specifieke nadelen an het boomloos rijden, mijn moeder vraagt hiernaar..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:39

Zou eerst eens kijken hoeveel ruimte je heb om een zadel erop te leggen bij je toekomstige paard. Een te lang zadel zal niet prettig zijn voor je paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:46

Marcella schreef:
Zou eerst eens kijken hoeveel ruimte je heb om een zadel erop te leggen bij je toekomstige paard. Een te lang zadel zal niet prettig zijn voor je paard.

Ik ben me ook pas aan het orienteren, overigens denk ik dat ik maat 1 nodig zal hebben van barefoot, gezien het niet echt een pony zal zijn en mijn kontje in het zadel moet passen..

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:55

ik heb zelf een boomloos western zadel van Hilason en heb ervaring met barefoot. zelf vind ik de zadels erg fijn om lange ritten mee de maken. zit op een soort lucht kussen.
maar even terug komen op je vragen:
Groeit een boomloos zadel inderdaad redelijk mee met de rug?: als het goed is wel.
Is de drukverdeling ed goed genoeg?: ja, maar je moet wel een goeie pad er onder hebben. en zeker 1 waarbij de rugegraat vrij blijft. dat is heel belangrijk!
Rijd een boomloos zadel ongeveer net zo als een met boom? nee, je meot egt even uit zoeken hoe je meot zitten. het voelt als of je minder steun hebt. mja ik vind het zadel wel fijn omdat het lekker zacht is.
En natuurlijk vooral, doe ik het paard er ook een plezier mee? ja dat ligt volgens mij aan het paard. houd er ook rekening mee dat je ook nog verschillende pommel maten hebt. een pommel is eigelijk de boom bij de boomloose zadels.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:58

Wil je specifiek een westernboomloos zadel of mag het ook wel een gewoon zadel zijn?
Als dat het geval is, kan ik je zeker de Barefoot Cheyenne (Dry-tex = ander materiaal = goedkoper) aanraden! Is niet duur en erg fijn.. Ik zou sowieso voor een merkzadel gaan en niet voor een namaak. En dan denk ik dat een Barefoot de beste en goedkoopste is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:58

phoe een specifiek nadeel van boomloos, het kan soms schuiven maar dat verschilt per model zadel en per paard.. bij mij schuift het niet. als ik naar de foto in je profiel kijk zou maat 1 goed moeten zijn voor jou.

Het fijnste is om als je een paard gekocht hebt wat testzadels aan te vragen, die mag je dan een week proberen. zo krijg je het beste een idee wat bij jou en je paard past, of je het fijn vind etc. Je kan nu natuurlijk ook al eens kijken of er bij je in de buurt iemand is waar je eens zou kunnen rijden op een boomloos zadel

ik heb overgens een barefoot arizona

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:03

Ik rij mijn 3,5 jarige fjord met een cheyenne van synthetische stof. Moet zeggen dat het hier echt super mee gaat! Het zadel verschuift niet veel, zeker niet meer dan een ander zadel zou doen. Het is wel anders dan een boozadel, ik zit meer in dan op de rug en met zo'n rond beest is dat alleen maar gemaklijker.
Het 'groeit' idd mee, je merk bespierings verschillen minder enz.
Ik vind het super en als je de nieuwere versies gebruikt die betere drukverdeling hebben zeker aan te raden! Maar elk paard is weer anders natuurlijk, dege waarvan ik het kocht had wel problemen met het verschuiven, ook een fjord.
Succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:36

Sodeletuut schreef:
Wil je specifiek een westernboomloos zadel of mag het ook wel een gewoon zadel zijn?
Als dat het geval is, kan ik je zeker de Barefoot Cheyenne (Dry-tex = ander materiaal = goedkoper) aanraden! Is niet duur en erg fijn.. Ik zou sowieso voor een merkzadel gaan en niet voor een namaak. En dan denk ik dat een Barefoot de beste en goedkoopste is.

Een gewoon zadel mag wel, maar ik ben een leek in het passen van zadels, en gezien de rug van een jong paard erg veel veranderd heb ik mijn oog op boomloos laten vallen.. Bovendien denk ik dat zodra je een zadel echt passend wil hebben je toch al redelijk in de prijzen zit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:11

Leuk dat boomloos je interesse heeft. Er doen veel indianenverhalen de ronde dus lees je goed in voor je een beslissing neemt.
Lees deze link even door
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html
en dan specifiek onder 'waarom boomloos'.
Dit is niet een stukje van 'zomaar iemand', maar van een arts (dr deb Bennet) die al jaren in de paarden zit en dus weet waar ze het over heeft.
galley schreef:
Mijn oog is gevallen op een jonge haflinger, maar hier moet ik nog gaan kijken dus er staat nog niets vast.
Meet iig de rug op zodat je weet wat je aan zadellengte kwijt kunt (hoogste punt schoft tot het aan het heupbeen -/- 7/10 cm)
Ik wil western gaan rijden, en bedacht me dat ik om de moeite(en vooral de kosten) van het iedere keer opnieuw aanmeten van een zadel mischien kon besparen door voor boomloos te gaan.
Dat heb je goed gezien en misschien bevalt het wel zo goed dat je niet anders meer wilt :D

Hierbij dus een paar vraagjes:
Groeit een boomloos zadel inderdaad redelijk mee met de rug?
Ja en nee :D
Ook boomloos past niet altijd. Het zitgedeelte zal zich wel vormen naar de rug en dus meegroeien, maar de plek waar de schoft/schouders zit zal toch moeten passen. Vaak zit er nl een harde pommel in het zadel (om er stevigheid aan te geven). Bij sommmige merken is die in diverse breedtes te krijgen soms zelfs uitwisselbaar. Bij andere merken is hij zo specifiek geplaatst dat hij werkelijk op héél veel paarden past (zoals de Bob Marshall)

Is de drukverdeling ed goed genoeg?
Goed genoeg mits je goed in balans kunt rijden en je niet té zwaar bent. Verder is een goede voorbereiding op de grond altijd een vereiste voor een paard om de rug/buikspieren te gebruiken die het nodig heeft om ons te dragen.
Rijd een boomloos zadel ongeveer net zo als een met boom?
Ligt aan het merk. Een breed paard zal breed zitten. Sommige merken hebben meer de A-vorm en zitten dus minder breed.
Verder is het erg afhankelijk hoe de beugelophanging is. Verder naar voren is vaak moeilijker lichtrijden.

En natuurlijk vooral, doe ik het paard er ook een plezier mee?
De meeste paarden lopen in niet goed genoeg passend zadels en zullen bij boomloos een verruiming in de schouders laten zien. Een paard wat atactisch is (kissing spines) zul je met boomloos géén plezier doen. Of je überhaupt op zo'n paard moet willen rijden is een andere vraag.

( ik zat in de prijsklasse tot 300 euro te denken, eventueel tweedehands, ongeveer zoiets: http://verkopers.marktplaats.nl/13903921)
Die op MP ken ik persoonlijk en zijn geen verkeerde zadels.
Of je mag verwachten dat ze langer als 5 jaar meegaan in normaal/intensief gebruik is een 2e.
Er is tegenwoordig heel veel te koop op boomloosgebied, met prijzen die uiteenlopen van 200 tot 3000 euro.
Van een wat duurder zadel mag je verwachten dat je daar ook langer mee doet omdat de kwaliteit/dikte van het leer gewoon beter is.
Mocht je een boomloos zadel kopen laat dan de pad niet het 'vergeten' onderdeel zijn. Die is minstens zo belangrijk en voor een goede pad zul je ook meer kwijt zijn als een paar tientjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 07:44

Waar moet je dan op letten bij de pad en hoe 'herken' je een goede?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:24

Een gecontourde rugvorm met ruggegraatvrijheid; dus duidelijk 2 dikkere delen waar je zit en dun bij de ruggegraat. Voldoende dikte als je de duimtest doet (met inknijpen mag je je duim niet voelen).
Qua materiaal is het maar net waar je paard tegen kan. Persoonlijk hou ik van natuurlijke materialen zoals wol of echt vilt.