Welk bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

Welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:50

Ik rij mijn 6 jarig paard met een passend dubbelgebroken kk bit. Omdat dit paard veel andere klachten heeft gehad heeft het doortrainen vaak moeten wachten. Zijn achterhand is nog niet sterk genoeg en heeft ook moeite deze onder te plaatsen. Ik merk dat hij regelmatig onder het werk uit probeert te komen door de rug weg te drukken en pakt dan het bit vast.... Ik wil z,n mond graag sparen maar dit bit pakt hij vast. Heb eerder een myler bit geprobeerd (een vaste) in eerste instantie gaf dat meer rust in de mond maar ook daar begint hij nu op vast te pakken (duiken).
Heeft iemand een tip voor mij welk bit ik zou kunnen proberen en welke vriendelijk is?... men adviseert mij een pelham maar ik heb daar geen ervaring mee...

Alvast bedankt!!!

Anoniem

Re: Welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:55

zijn zijn tanden na gekeken? ben jij niet te hard in je hand? past je harnachement verder helemaal goed.

Is hij verder helemaal in orde medisch? En je hebt het over andere klachten wat voorklachten? rij kundig of medisch?

Pas als je zeker weet dat alles goed is. dan pas kun je kijken welk bit geschikt is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:59

Kun je niet eens zonder bit proberen? Gewoon totdat hij weer lekker los is en fijn ontspannen loopt. Zonder bit hebben ze ook niets om vast te pakken, het schijnt bij veel paarden te helpen :)
Pelham enzo zou ik niet doen, je kan er wel strengere bitten in hangen, maar dat scheelt alleen in jouw handen, niet in de mond van het paard.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:00

Dacht ik ook.
Kijk eerst of het zadel nog wel goed past en je paard lichamelijk wel in orde is.
Of jezelf wel eerlijk bent met je hand of je zit is niet goed.
Ik rij de jonge pony`s hier allemaal op een dubbel kk bitje.
Wel kijken of deze goed in de mond past.
Misschien zijn tanden en kiezen na laten kijken ?

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:48

De klachten die mijn paard heeft gehad zijn medisch, deze zijn nu opgelost en ben bezig hem weer op te pakken in het werk. Het zadel past goed (het zadel is nieuw). Aan mijn zit mankeert niets, heb veel ervaring met het beleren van jonge paarden in het verleden. Ik pleit voor een zachte hand (klassiek heeft mijn voorkeur). Ik heb het idee dat hij dit bit niet prettig vind, dat het hem stress geeft?.. ook als ik de teugels los laat blijft hij onrustig in de mond en zet zijn tanden erop.
ik heb er inderdaad over gedacht hem even bitloos te rijden maar ook daar heb ik geen ervaring mee.
Ook dacht ik aan een rubber bit, daar zijn ook weer veel varianten van.
Hij krijgt een jaarlijkse controle van de tandarts, mei 2009 voor het laatst. Het kan zijn dat hij haken heeft??? ga een afspraak plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:35

Heb je al eens aan een ongebroken trens gedacht? het kan namelijk ook zo zijn dat hij het gerommel in zijn mond wat je wel met een dubbel gebroken trens heb niet prettig vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:59

Rubber is nogal ruw, dat zou ik niet gebruiken. Schijnt de mondhoeken kapot te schuren.
Dan zou ik eerder kunstof proberen.
Bitloos rijden is op zich niet veel anders dan met bit, veel mensen merken het verschil nauwelijks. Heb je geen hoge neusriem met ringetjes opzij ergens liggen? Daar zou je de teugels aan vast kunnen maken, en klaar is je bitloze testhoofdstel :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:03

Wie is 'men' in je verhaal? Een pelham adviseren... ;(
Mijn paard loopt op een happy mouth bit (wegens geen aanleuning willen nemen). Hier ben ik eigelijk zeer tevreden over.
In hoeverre rijd je met je kuiten naar de hand toe?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:09

Ik zou ook zeggen: een ongebroken bitje, of misschien dat hij het gevoel op zijn tong niet fijn vindt en dat je iets met een klein tongboogje kunt proberen? Mijn paard loopt bijvoorbeeld af en toe ter afwisseling op een kimblewick, en daar loopt hij fijner op dan op zijn dubbelgebroken trensjes (een standaard model en een myler)

Is je bit ook niet te dik of te zwaar (van gewicht)? Zijn zijn tanden nagekeken? En je zadel is nieuw, juist bij een nieuwe vulling moet je het zadel na een paar weken na laten kijken :)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:27

mo_van_dijk schreef:
Wie is 'men' in je verhaal? Een pelham adviseren... ;(
Mijn paard loopt op een happy mouth bit (wegens geen aanleuning willen nemen). Hier ben ik eigenlijk zeer tevreden over.
In hoeverre rijd je met je kuiten naar de hand toe?

Men...is iemand die ervaring heeft met een pelham maar ik ben niet zo blij met de hef werking (volgens mij lijkt dat meer op de stang en trens...en daar is hij nog lang niet aan toe).

Zoals ik al zei...ben meer van het klassieke rijden op been en zit...het gaat dus om de mond ! ik rij met zachte hand en dwing niet af.

Ik ga eens googlen wat betreft het happymouth bit... Bedankt

Viloudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:20

ik gebruik een recht bitje in zeer zachte kunststof en mijn paard reageert hier super op