wij hebben een jong paardje (kruising nrps - arabisch volbloed) van bijna 3 jaar.
het is ons eerste eigen jonge paard wat we in gaan rijden.
over een half jaartje willen wij haar uit de wei plukken en langzaam aan gaan beginnen met een zadeltje.
ik zit te twijfelen wat voor zadel ik voor haar aan moet schaffen.
mijn eerste ingeving was een boomloos zadel, dit omdat ik het idee heb als we nu al een zadel kopen MET boom we aan het verkopen en kopen van zadels voor haar blijven ivm met het groeien van het paard en de vermeerdering van de spieren. ik vind een goed passend zadel heeeeeel erg belangrijk!
haar vader Remiro HM is de stokmaat 1.65 van haar moeder weet ik de stokmaat niet maar dat was een arabisch volbloed. onze merrie is nu 1.56. ik verwacht dat ze nog wel wat groter wordt. (en zeker breder).
maar... ik heb geen ervaring met boomloze zadels (wel voor over gelezen op dit forum
) wat ik wel heb is goede ervaringen met de kunstof zadels van Thorowgood met verwisselbare boom.graag hoor ik jullie mening!

ik reed ook regelmatig zonder zadel op mijn andere merrie (nu ff wat minder met al dat sneeuw en ijs) bang om eraf te vallen of "wiebelig te zitten" omdat het boomloos is ben ik dus absoluut niet! sowieso ben ik ook van plan er eerst zonder zadel op te gaan zitten. om haar te laten wennen aan een mens op d'r rug. als dat goed gaat pas een zadel er op. ik verwacht niet echt problemen met haar wat dat betreft.
ook rijd ik nog wel eens op paarden van een ander maar dan meestal wel MET zadel (een beetje rondstappen daarbuiten gelaten) dus ik ben ook wel gewend aan verschillende paardenruggen en gangen gelukkig!
het gaat mij er puur om wat beter is voor HAAR ik wil het beleren zo aangenaam mogelijk maken en dus niet met een niet goedliggend zadel die drukplekken veroorzaakt..
voor zover dat ik weet kun je bij de thorowood de gehele boom breder of smaller maken, dus ook de achterkant. bij de wintec kan dat niet, daar kun je alleen de voorkant verstellen (daarom heb ik toendertijd voor mijn oudste merrie voor de thorowood gekozen)