welk zadel voor een jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rebecca83

welk zadel voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:22

hallo allemaal! :)

wij hebben een jong paardje (kruising nrps - arabisch volbloed) van bijna 3 jaar.
het is ons eerste eigen jonge paard wat we in gaan rijden.
over een half jaartje willen wij haar uit de wei plukken en langzaam aan gaan beginnen met een zadeltje.
ik zit te twijfelen wat voor zadel ik voor haar aan moet schaffen.
mijn eerste ingeving was een boomloos zadel, dit omdat ik het idee heb als we nu al een zadel kopen MET boom we aan het verkopen en kopen van zadels voor haar blijven ivm met het groeien van het paard en de vermeerdering van de spieren. ik vind een goed passend zadel heeeeeel erg belangrijk!
haar vader Remiro HM is de stokmaat 1.65 van haar moeder weet ik de stokmaat niet maar dat was een arabisch volbloed. onze merrie is nu 1.56. ik verwacht dat ze nog wel wat groter wordt. (en zeker breder).
maar... ik heb geen ervaring met boomloze zadels (wel voor over gelezen op dit forum :) ) wat ik wel heb is goede ervaringen met de kunstof zadels van Thorowgood met verwisselbare boom.

graag hoor ik jullie mening!

fjordnina

Re: welk zadel voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:22

Boomloos vind ik geen aanrader voor jonge paarden. Deze moeten zelf nog erg hun balans vinden en een wiebelende ruiter (boomloos vergt meer van je eigen zit) helpt daar niet aan mee. Ik heb 2 boomloze zadels gehad, maar het is het toch niet.

Ik zou dus wel voor een zadel met boom gaan, maar dan iets in de richting van Thorowgood of wintec zodat je zelf veel kunt aanpassen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:27

Vaak kun je juist zonder boom sneller minder wiebelend zitten dan met boom , omdat je veel beter de bewegingen van je paard voelt - en kan volgen.

Maar het is maar net waar jij je prettig bij voelt , over het algemeen is het niet zo ideaal om zelf nog te moeten wennen aan een nieuw zadel , terwijl je paardje misschien ineens ontploft tijdens het inrijden o.i.d. :D

Aan de andere kant : als je al jaren op een bepaald zadel rijdt op 1 paard , kan dat op een ander paard heel anders aanvoelen.
Maar het kan je wel een beter gevoel geven , dat je zadel tenminste vertrouwd is , en met een goed gevoel (en zelfvertrouwen) erop stappen is ook belangrijk :j

Het kan zijn dat een paard een simpel boomloosje fijner vindt doordat hij zijn ruiter beter voelt , dat geeft dan wat meer vertrouwen en zekerheid.
Dat zie je zelfs bij oudere sensibele paarden nog , dat ze met een boomzadel wat onzekerder worden omdat ze dan wat signalen "missen" en wat gaan twijfelen over wat de ruiter nu precies wil , en bvb. ook minder goed voelen dat de ruiter ontspannen blijft tijdens een spannende situatie. Dat heeft die van mij ook , zelfs al als ik een tijdje met een wat steviger boomloosje rijdt en ze schrikt bvb. ergens van , dan is ze veel moeilijker weer goed rustig te krijgen.
Bij een Barefootje voelt ze veel beter aan dat ik de billen niet samenknijp en er niks aan de hand is , dat stelt haar gerust :)

Maar je hebt ook paarden die het in eerste instantie maar eng vinden om zoveel van de ruiter te voelen. Dàt had die van mij ook in het begin , ze vond het maar niks omdat ze het niet gewend was :D Wilde alleen maar WEG van al die nieuwe prikkels. Als je dat hebt met je paard dan is dat niet grappig.
Maarja , dan heb je het wel over een paardje dat altijd met boomzadel gereden is , een "groen" paard heeft nog geen ervaring met andere dingen en als je al een goede vertrouwensband hebt met het diertje kan veel contact en een flexibele koppeling tussen ruiter en paard , echt veel voordelen bieden boven een harde onderbreking tussen ruiter en paard. En de makkelijkere pasvorm is natuurlijk ook erg fijn , het zadel laat zich wegduwen door groeiende bespiering :)

Een Wintec of Thorowgood is echter ook een prima zadeltje hoor als je voor een boomzadel wilt gaan.
Het is alleen wel erg belangrijk dat ze passen qua ronding van de rug van voren naar achteren. En dat ook blijven doen als bvb. de schoft wat gevulder raakt door de training. Je kunt de voorkant wel steeds wat breder maken maar daarmee verander je de rest van het zadel niet en dat moet ook overal goed aansluiten en niet te strak maar ook zeker niet te los liggen. En met het verbreden van de voorkant loop je toch altijd een beetje achter de feiten aan , dus het is wel belangrijk om daar zeer regelmatig en kritisch naar te kijken , of dat nog wel goed past :)

Maargoed , dat heb je bij veel boomloze zadels ook , dat je iets aan de voorkant kunt verbreden indien nodig :)

Ik zou vooral gaan voor waar je je zelf prettig bij voelt. Zowel qua zit , als qua "gevoel" zodat je niet teveel twijfelt aan je materiaal want dat gaat ten koste van je training.

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:24

thanks voor jullie antwoorden! :D

op zich zit ik redelijk stabiel geloof ik :+ ik reed ook regelmatig zonder zadel op mijn andere merrie (nu ff wat minder met al dat sneeuw en ijs) bang om eraf te vallen of "wiebelig te zitten" omdat het boomloos is ben ik dus absoluut niet! sowieso ben ik ook van plan er eerst zonder zadel op te gaan zitten. om haar te laten wennen aan een mens op d'r rug. als dat goed gaat pas een zadel er op. ik verwacht niet echt problemen met haar wat dat betreft. *D ook rijd ik nog wel eens op paarden van een ander maar dan meestal wel MET zadel (een beetje rondstappen daarbuiten gelaten) dus ik ben ook wel gewend aan verschillende paardenruggen en gangen gelukkig! :P het gaat mij er puur om wat beter is voor HAAR ik wil het beleren zo aangenaam mogelijk maken en dus niet met een niet goedliggend zadel die drukplekken veroorzaakt.. :o voor zover dat ik weet kun je bij de thorowood de gehele boom breder of smaller maken, dus ook de achterkant. bij de wintec kan dat niet, daar kun je alleen de voorkant verstellen (daarom heb ik toendertijd voor mijn oudste merrie voor de thorowood gekozen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:54

Dan zou er een nieuw model Thorowgood moeten zijn dat ik niet ken , want zover ik weet bestaat er geen 1 zadel waarbij je de hele boom kunt aanpassen :)

Tja , tenzij je natuurlijk echt met zadels met verwisselbare onderdelen gaat werken , en goed aanpasbare kussens. Maar ook dan nog zul je zo je beperkingen hebben en dan kom je ook al in een hele andere prijsklasse dan bvb. een Thorowgood :)

Meestal gaat het alleen om een soort van een kopijzer dat verwisseld kan worden , of bij de Thorowgood van die wigjes die je erin kunt stoppen om puur de breedte van de voorkant te veranderen. De ronding van de boom onder de zitting zal niks veranderen , wel kun je vaak nog wat met de vulling van de kussens spelen maar dat is ook beperkt natuurlijk :)

Een ècht goede zadelmaker moet echter wel kunnen zien of een bepaald zadel voldoende goed past en voldoende aanpasbaar is om een tijdje mee te kunnen "groeien" met je paard , zodat het een paar keer aangepast kan worden en je niet meteen al van zadel naar zadel gaat als je paard veel veranderd :)

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:52

Je zou een verstelbaar wintec zadel of iets dergelijks kunnen nemen..

Een 'gewoon' zadel zou ook kunnen.. al moet je die wel om de tijd laten nakijken...