Welke veiligheidsbeugels zijn goed? Ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Welshponygek

Welke veiligheidsbeugels zijn goed? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:38

Hoi,

Ik zit er aan te denken om veiligheidsbeugels te kopen. Ik heb tot nu toe altijd met gewone beugels gereden, maar in juli was ik gevallen met mijn paard en mijn voet bleef in de beugel hangen. Mijn paard bleef gelukkig wel stilstaan totdat ik mijn voet er uit had gedraaid, maar dit ging niet eenvoudig. Ik reed toen met gewone rubberen paardrijlaarzen.
Gister was ik aan het buitenrijden en mijn paard deed een beetje raar waardoor mijn voet verder in de beugel gleed en mijn voet weer kwam vast te zitten, ik heb hem er met mijn handen uit moeten duwen. Nu was het niet zo een probleem, maar wel als ik was gevallen. Ik reed gister met paardrijlaarzen van ariat, waar een profiel onder zit.

Nu vroeg ik mij af of iemand met een bepaald soort veiligheidsbeugels goede ervaringen heeft en of alle beugels maar aan een zijkant openklikken. Toen ik met mijn paard viel hing mijn voet namelijk meer tegen de binnenkant van de beugel.

Alvast bedankt voor het meedenken!

magda_90

Re: Welke veiligheidsbeugels zijn goed? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:50

Ik heb Sprenger Bow Balance beugels (http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... %20Balance) en ben daar erg tevreden mee. Het rijden is vooral voor mijn knieën veel comfortabeler geworden en door de knik erin, is de kans op vast blijven zitten ook erg gedaald (ben er nog niet afgevallen met deze beugels dus in de praktijk heb ik ze nog niet getest :)) ). Wel zijn ze zeer prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:21

ik heb gewoon van die goedkopen HH met zo'n elastiekje.. Erg lelijk maar wel goed! En lekker betaalbaar :) ik vind ze prima! rijd er al 2 jaar mee en ze zijn al goed getest!

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:47

Die beugels van Sprenger zien er erg mooi uit, maar ik ben bang dat als mijn voet zou doorschieten hij alsnog erin blijft hangen.

Die beugels met een elastiekje lijken mij dan iets veiliger. Wat ik mij wel afvraag is of het elastiekje niet af en toe per ongeluk openschiet, doordat je er tegenaan zit met je voet. Ik weet niet of mij dat zal gebeuren, maar als die openschiet lig je er volgens mij wel meteen af.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:49

Het elastiek is er bij mij pas 1 x uitgegaan en dat kwam omdat mijn beugel achter een dikke tak bleef haken.. (vraag me niet hoe ik t voor elkaar kreeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:50

Welshponygek schreef:
Die beugels van Sprenger zien er erg mooi uit, maar ik ben bang dat als mijn voet zou doorschieten hij alsnog erin blijft hangen.

Die beugels met een elastiekje lijken mij dan iets veiliger. Wat ik mij wel afvraag is of het elastiekje niet af en toe per ongeluk openschiet, doordat je er tegenaan zit met je voet. Ik weet niet of mij dat zal gebeuren, maar als die openschiet lig je er volgens mij wel meteen af.

nee hoor ze schieten er niet zomaar af.. en als ik op buiten rit ben gevallen en mijn stiekje is kwijt haal ik mijn beugel er af en draai hem om (open kant naar binnen) dan schiet niet steeds mijn voet uit de beugel. En heb ik altijd een extra setje met stiekjes klaar liggen.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:57

Ok bedankt, ik zal binnenkort in de ruitersportzaak kijken naar die beugels.

Hebben jullie ook wel eens gehad dat je voet ver doorschoot in die beugel en zoja, bleven de elastiekjes dan wel zitten of schoten ze ook los?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:59

ze blijven goed zitten maar als dat gebeurt schieten ze echt wel los/kapot :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:00

Anoniem schreef:
ik heb gewoon van die goedkopen HH met zo'n elastiekje.. Erg lelijk maar wel goed! En lekker betaalbaar :) ik vind ze prima! rijd er al 2 jaar mee en ze zijn al goed getest!

Ik heb ze ook, bevallen prima. Ben er alleen niet afgevallen sinds een jaar of 10! :+
Tis meer voor mijn kinderen en 'het geval dat'.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:01

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:04

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:22

Die Safestyle beugels zien er erg mooi uit en hadden mij ook zeker van dienst kunnen zijn toen ik met mijn paard viel, omdat mijn voet toen aan de binnenkant van de beugel bleef haken. Ik weet alleen niet of het praktisch is dat de opening van die beugels aan de binnekant zit. Alhoewel mijn voet toen wel aan de binnenkant bleef haken, denk ik dat het vaker voorkomt dat een voet aan de buitenkant blijft haken.

Die omschrijving van de mountainhorse klinkt wel heel erg aantrekkelijk van dat ze niet zomaar onbedoeld losschieten en eerst meebuigen en pas met veel druk losschieten.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:26

Bij ons rijden ze ook met elastiekjes beugels, werkt priema :)) schiet er zelden uit. Ik zie ook veel mensen met kwik out beugels? Zijn erg goed maar wel prijzig...

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:29

Je kan ook gewoon IJslanderbeugels kopen. Die hebben standaard een knik, is geen elastiek bij nodig en zijn niet overdreven duur.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:47

Ik rijd al sinds jaar en dag met de veiligheidsbeugels van Sprenger

Afbeelding

Ben er zeer tevreden over, en heb er al zeer veel onrustige paarden mee gereden. Nu val ik nagenoeg nooit maar de keren dat ik gevallen ben ben ik nooit blijven hangen. Tegenwoordig bestaat er ook een goedkopere variant van zag ik laatst ergens, ongeveer 28 euro.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:50

ik heb deze:
Afbeelding
ben er zeer tevreden mee, en je kan nooit met je voet doorschieten, en pas als je echt hangt aan je paard schiet hij open (dan komt er druk op die kleine boog).
wat ik alleen wel doe, na een strandrit maar ik ze schoon (zout water). maar klapt nooit zomaar open..
nadeel: ze zijn duur 150,-

en nog een tip: het schaniertje op je zadel waar je beugel aan hangt afentoe olien (met geschikte olie) zodat die soepel blijft. en makkenlijk openklapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:51

mijnluxor schreef:
ik heb deze:
Afbeelding
ben er zeer tevreden mee, en je kan nooit met je voet doorschieten, en pas als je echt hangt aan je paard schiet hij open (dan komt er druk op die kleine boog).
wat ik alleen wel doe, na een strandrit maar ik ze schoon (zout water). maar klapt nooit zomaar open..
nadeel: ze zijn duur 150,-

en nog een tip: het schaniertje op je zadel waar je beugel aan hangt afentoe olien (met geschikte olie) zodat die soepel blijft. en makkenlijk openklapt.

Die vind ik zoo eng.. Ben altijd bang dat als ik er af val dat ik dan met mijn veter in dat haakje blijf hangen.. Maargoed als je laarzen heb zonder veters is er natuurlijk niets aan de hand :)

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:49

Ik heb de safestyle beugels besteld. Ben heel benieuwd hoe ze zijn :D

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:52

Ik heb ook gewoon met een elastiekje.
ben er heel tevreden over :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:16

F3nn3 schreef:
Het elastiek is er bij mij pas 1 x uitgegaan en dat kwam omdat mijn beugel achter een dikke tak bleef haken.. (vraag me niet hoe ik t voor elkaar kreeg)

Ik ben met zo'n beugel in een omheinig blijven haken, beugel compleet verdraaid en been/heup flink pijn gedaan, paard wist niet wat gebeurde en ging rennen.
Ik heb er nu van sprenger.

willemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:36

Waar kun je die losse elastiekjes kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:02

willemike: in bijna iedere ruitersport zaak

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:29

Toevallig staat er in het nieuwe BIT-nummer een artikel over veiligheidsbeugels. Moet je mischien even lezen.
verder vind ik de Freejump soft'up eem leuke, ik wil m michien gaan halen maar heb verschillende mensen er mee zien rijden en ervaringen gehoord en ik hoor dat ze van goede kwaliteit zijn.
Het gekleurde stuk is van kunststof en buigt dus weg als je in de beugel blijft haken. Ondanks dat geven ze een stevige indruk. én je kan je eigen kleirtje kiezen :+
ze zijn wel prijzig, ik had op internet een prijs van 180 euro gezien.

Afbeelding

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:16

Hey, dankje. Ik zal dat artikel lezen. Ik had bijna die van Mountain horse besteld, maar kan toen niet op mijn Internetbankrekening komen. Ik was nu van plan om ze volgende week te bestellen, maar ga eerst het artikel nog even lezen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:12

Ik heb dezelfde als Pinda_Dipje.
Kan echt niet meer zonder. Ook hebben ze al een aantal keer goed dienst gedaan. Ik viel eraf en m'n voet bleef klem zitten in de beugel. Als ie niet flexibiel zou zijn, was ik meegesleurd met mn paard!