deken te strak? rugpijn door strakke deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lubberslieke

deken te strak? rugpijn door strakke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:14

Hoe zie je dat je deken te strak zit?
Als ik mijn deken op heb zit die perfect, goede lengte op de schoft zittie mooi, niet strak.
Maar als ik mijn paard uit de wei haal zit de deken iets naar achter geschoven waardoor hij wel iets strakker zit op de schoft.
Mijn paard is 1,62, (zie profiel) bij dekenmaten kom je dan op 195 maar daar verzuipt ze in. ik hebnu altijd 185 op.

Kan een paard door een strakke deken op de schoft rugpijn krijgen, en wat kan je er tegen doen?
(een kleinere deken komt niet over dr kont heen, en ik heb verschillende merken geprobeerd global br hh hkm)

EmptyWords

Re: deken te strak? rugpijn door strakke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:30

als je deken naar achter schuift en achter de schoft gaat liggen kan dit drukplekken veroorzaken...en dat doet indd zeer

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:34

Ja, lijkt mij ook erg vervelend. Je zou een ander merk deken kunnen proberen. De wijdte van de hals verschilt erg per merk is mijn ervaring. Ik vind persoonlijk HH altijd mooi liggen op mijn paarden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:35

het is dan ws zo dat de twwe flappen aan de voorkant te lang zijn hierdoor kan je deken naar achter schuiven,probeer de voorste sluitingen zo kort mogelijk vast te maken .
het kan idd heel pijnijk zijn als de deken drukt op de schoft of net erachter.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:41

Dekens kwamen op mijn merrie ook altijd op de schoft te liggen en drukte daar ook. Ze was nooit echt gevoelig er op, maar kan niet geloven dat het een fijn gevoel was.

We hebben nu een Weatherbeta deken en voor mij nooit meer anders! Hele mooie pasvorm.

Wat ook een oplossing kan zijn, is een deken met een halve hals er op leggen. Dan kan de dekne ook niet meer naar achteren over de schoft schuiven.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:35

Hoi bedankt allemaal.
Ik heb al erg veel merken geprobeert weatherbeta nogniet.

Stel dat ik er een koop met halve hals, krijg je dan niet hetzelfde omdat die dekens recht zijn zegmaar van de halve hals naar de kont is een recht stuk dus het is niet uitgesnede voor de schoft zeg maar.
Als het helpt koop ik er vandaag nog 1

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:38

Met een halve hals kunnen ze nog wel naar achteren ja. Dan drukken ze meer ( hoger ) op de borst ... Niet echt bij de rug vindt ik nee. Dan heb je niet last dat het strak op de rug zit. Dat zijn mijn ervaringen met een halve hals.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:54

Okej, dan zou het dus een optie zijn om het af te wisselen bv 2 weken de een en dan weer ff de ander dan heb je telkens ergens anders druk zodat het ff kan ''rusten''
Zonder deken is helaas geen optie want het is een koukleum, nu heeft ze een 200 en een 100 op, ik zit er over te denken om een 220 op te doen met fleece eronder, misschien dat die iets beter ligt.
en anders koop ik er een met halve hals,

heeft iemand ervaring met die op marktplaats aangeboden wordt voor 39,95 waterdicht ademend blauw http://link.marktplaats.nl/312105825 en zou ik dan een 175 moeten hebben of toch een 185

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:03

Met een halve hals heb ik wel goede ervaringen, dan verschuiven ze in iede rgeval veel minder en minder strak op de rug.

Bij mijn eigen merrie weet ik niet of het werkt, heb ik nog nooit één op gehad. De weatherbeta blijft namelijk top liggen!

Ik zou toch voor een 185 gaan. :)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:06

Ik heb een 175 op een E-pony liggen van 1.52 dus denk dat je toch wel een 185 moet hebben hoor. Nadeel van dekens met halve hals is dat de manen 'stikken' en je dan een kale plek in de manen kunt krijgen. Maar uiteraard zal dit ook wel per deken/paard/merk verschillen...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:10

Mijn paard heeft dat dus ook. Omdat hij een hoge smalle schoft heeft en een smalle kippen borst.
De dekens die bij hem wel goed blijven liggen zijn de HH Highliners, en de dekens van Horseware.
De rest schuift naar achteren en gaat erg strak om de borst en schoft zitten.

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:19

De dekens van Horze zijn ook super, ze sluiten smal rond de schouder en hebben een hele hoge loopsplit!
Ze zijn tenminste goed betaalbaar en mooi ook!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:27

tessaootje schreef:
De dekens van Horze zijn ook super, ze sluiten smal rond de schouder en hebben een hele hoge loopsplit!
Ze zijn tenminste goed betaalbaar en mooi ook!

Dat smal rond de schouder sluiten is idd erg belangrijk.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:58

http://www.ooteman.nl/ aanbiedingen en dan pagina 11/10 staat een paarse deken, is niet met halve hals maar zou deze misschien beter sluiten.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:20

Hallo,

Ik gebruik ook liefst een weatherbeeta. Is eigenlijk de enige deken die perfect ligt op mijn paard. Zit op zijn borst met genoeg ruimte, en blijft tijdens het dragen ook lekker los zitten, en zakt ondanks dat niet naar achteren over de schoft. Helaas is mijn vorige WB kwijt geraakt bij de stomerij, die was nl mooi effe blauw. Bij ruitersportzaak hadden ze alleen nog een "stippel"deken, maar goed, het paard zal zich niet schamen denk ik :D
Afbeelding
Doordat WB deken-maten in Inches gaan, is dit omgerekend een 1.98 cm. Net wat ruimer dan een 1.95 en valt daardoor kwa grootte ook mooier. Mogelijk heb je bij een 1,85 deken ook bij Weatherbeeta een iets ruimere. Effe checke!
Succes ermee.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:22

Lubberslieke schreef:
Okej, dan zou het dus een optie zijn om het af te wisselen bv 2 weken de een en dan weer ff de ander dan heb je telkens ergens anders druk zodat het ff kan ''rusten''
Zonder deken is helaas geen optie want het is een koukleum, nu heeft ze een 200 en een 100 op, ik zit er over te denken om een 220 op te doen met fleece eronder, misschien dat die iets beter ligt.
en anders koop ik er een met halve hals,

heeft iemand ervaring met die op marktplaats aangeboden wordt voor 39,95 waterdicht ademend blauw http://link.marktplaats.nl/312105825 en zou ik dan een 175 moeten hebben of toch een 185

Ik heb er oook goede ervaringen mee. Zo'n een als die hierboven heb ik ongeveer ook blijft mooi liggen :j .
Je hoeft er niet een maat groter / kleiner voor.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:47

dit topic mag gesloten worden

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:02

Word niet gedaan ;) ( meestal ) zakt vanzelf weg in de lijst.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:08

ohw haha, ik vond het al zo raar dat ik hem niet kon sluiten want dat kan bij eenmaalandermaal wel.

Mijn merrie kon nu niets meer aan haar rug hebben dus ik heb alle dekens er maar af gehaald kijken hoe dat gaat