probleem met schuivende dekjes...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

probleem met schuivende dekjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:56

Hallo,
ik heb sinds een half jaar nu een nieuw paard, 7-jarige KWPN'er. Nu merk ik dat de dekjes bij hem onder het zadel nogal naar achteren schuiven. Met pads merk je dit heel goed omdat die aan de voorkant gewoon onder het zadel schuiven. Normale dekjes met lusjes doen dit ook wel, maar dit valt niet heel erg op omdat de lusjes het wat tegen houden maar als ik het vergelijk met als ik ze er net onder heb liggen zie ik het wel.

Zadel is al een aantal keren nagekeken en aangepast door een goede zadelmaker. Zadel past nu voor hem goed maar ligt wel voor het mooi achter nog iets te hoog. Dit hebben we toen aangepast maar toen werd de druk achter bij het zadel op zijn rug weer te veel dus hebben we het weer terug "verandert".
Zou dit dan de reden zijn voor het schuiven van de dekjes? Of zou iets anders ook de oorzaak kunnen zijn?
En ja wat natuurlijk mijn vraag is: wat kan ik er aan doen?
Ik heb al geprobeert ze hoger de kamer in te trekken, of meer naar voren etc. maar het helpt eigenlijk niet. Zadel zelf zit nu verder gewoon goed buiten het iets te hoog liggen van de achterkant.

Wat ook zo is, het schuiven was van de zomer toen ik hem ent had minder. Toen kon ik nog normaal met een ankydekje rijden maar nu moet ik halverwegen het rijden afstappen om het dekje weer goed neer te leggen.

Iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat de dekjes beter blijven zitten? En iemand ook ervaring hiermee?

ter verduidelijking een foto van het paard:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door snoeppig op 17-01-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: probleem met schuivende dekjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

ik heb altijd gehoord dat als je dekje weg schuift je zadel niet past. Maargoed je zegt al dat je zadel is na gekeken..

Rijd je altijd met bondje? schuift het dan ook? en als je zonder bondje rijd?

Heb je ook al het verschil geprobeerd met dikke pad's zoals anky en een dun dekje? Want een anky pad kan de pasvorm van je zadel "verpesten" omdat ze zo dik zijn..

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:18

Ik heb er net nog eens over na zitten denken en ik kan me alleen bedenken dat mijn zadel toch de boosdoener moet zijn.

Ik heb vandaag met een ander merk pad gereden en die deed het ook. Anky's doen het ook en andere merken dekjes die wel lusjes hebben doen het ook wel wat maar dat zie je minder doordat de lusjes het wat tegenhouden.

Het zou dus toch kunnen dat mijn zadel niet goed past...

Ik rij meestal met bondje, of het zonder ook zo is weet ik niet. Zal ik eens moeten proberen.

Van de week toch maar weer eens de zadelmaker bellen...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:51

is je zadel wel gepast met bontje??
een bontje beinvloed de pasvorm van je zadel, je zadel word smaller, dit kan er dus voor zorgen dat je zadel niet lekker past en je dekjes schuiven.

miri71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:55

Bij mijn vorige zadel schoven mijn dekjes ook altijd naar achteren.
Sinds ik een nieuw zadel heb, geen last meer van! Ik denk dat het aan je zadel ligt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:13

biancavos schreef:
is je zadel wel gepast met bontje??
een bontje beinvloed de pasvorm van je zadel, je zadel word smaller, dit kan er dus voor zorgen dat je zadel niet lekker past en je dekjes schuiven.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Als een zadel goed past. Moet je geen bontje gebruiken.
Alleen als een zadel niet past kun je een bontje als tijdelijke oplossing gebruiken.

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:22

het zadel hoeft geen probleem te zijn maar wel de beweging van het paard!
Mijn merrie heeft precies hetzelfde probleem en daar hebben we al 3x een zadelmaker bij laten komen.
Niets aan de hand, ze hebben simpel weg te veel beweging in het lijf!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:06

als het goed is kunnen we aanstaande vrijdag naar de zadelmaker dus toch maar weer even goed naar laten kijken.

@tessaootje: ja zou ook kunnen. Laten we hopen dan dat het wel mijn zadel is want altijd schuivende dekjes is ook niet fijn.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:12

heeft je paard een stijle schoft?
Ik had dit namelijk ook bij hem kwam het door zn stijle schoft daar gleden de pads af zeg maar.
ik gebruik nu alleen nog maar scapa dekjes en die blijven prima liggen doordat ze bij de schot iets hoger zijn. en dus automatisch meer in de kamer blijven zitten.

Bij mij ligt het echt niet aan mn zadel die ligt als een huis.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:16

nee hij heeft niet echt een stijle schoft. Gewoon normaal eigenlijk maar wel bedankt voor de tip!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:23

snoeppig schreef:
nee hij heeft niet echt een stijle schoft. Gewoon normaal eigenlijk maar wel bedankt voor de tip!

succes met het oplossen van dit probleem. ik heb lang moeten zoeken wat de oorzaak nou was en toen ik mn eeste scapa dekje kocht en die uitprobeerde was het over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:24

Als het je zadel niet is, dan kan het het model van dekje zijn. Ik heb dekjes die altijd goed blijven liggen zelf onder een "losse" longeersingel en dekjes die altijd en overal wegschuiven (tenzij je de lintjes vastdoet, maar dit doe ik nooit hooguit 1singelstoot vast) en wat opgeborstelde haren veroorzaken.
Ik gebruik echter nooit dikke dekjes/pads.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:09

ik heb dat ook met veel dekjes en het zadel past. komt denk ik door de hoge stijle schoft bij mij maar ik weet het ook niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:04

Probeer anders eens een andere zadelmaker voor een second opinion..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:10

Waarom dan niet met een dekje met een lusje rijden?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:17

als ik het zadel op mijn pads/dekjes leg trek ik de voor en achterkant omhoog zodat deze in de kamer gaat zitten, blijft altijd goed zitten en blijven de haren liggen zoals het hoor :) (bij mij hebben ze wel geschoven maar dan een gaatje bij singelen en het was over)

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:21

@Ehrentusch_ : dat doe ik nu ook maar ook die blijven niet helemaal lekker zitten. De lusjes zorgen ervoor dat het dekje aan de voorkant niet onder mijn zadel verdwijnt maar hij trekt wel naar achteren dus dat lost het probleem niet op.

@Pattyy_ : dat heb ik ook al geprobeert met de dekjes, ik heb ze al op meerdere manieren neergelegd, maar naar voren, hoger opgetrokken etc maar dat haalde niet uit. Hij heeft ook helemaal geen dikke wintervacht, eigenlijk het zelfde als zijn wintervacht (gelukkig)