Ik heb een verzorgpaard van ongv 11 jaar oud. Het is een hele lieve kwpn merrie met ongelooflijk veel temperament. Tijdens het rijden word ze dus gewoon ongelooflijk druk zodat ik haar niet meer kan houden. Ben ik naar een ruiterwinkel gegaan om te vragen of het misschien aan het bit lag, ik rij haar met een gewone enkel gebroken water-trens. Hij zei dat ik dan misschien beter met een dubbel gebroken water-trens kon gaan rijden en als dit dan ook niet zou werken dan met een stangetje.
Wat vinden jullie hiervan is mijn vraag. =]
Groetjes Sn0wiie ^^
8nnemiek
Geplaatst: 17-01-10 15:37
Een enkelgebroken trens kan het paard pijn doen. Zo'n bit kan in het gehemelte prikken, en knijpt de mondhoeken naar elkaar toe. Een dubbelgebroken trens prikt niet in het gehemelte, en kan het probleem dus oplossen, maar knijpt nog steeds de mondhoeken bij elkaar. Als dat het probleem is, dan werkt dat dus ook niet, en kun je kijken voor een ongebroken trens (dus geen stang, een stang heeft een hefboomwerking), of nog beter; een myler of billy allen trens. Daar reageren paarden over het algemeen veel beter op
Ik zou ook de tanden laten controleren trouwens, en het zadel en de rug, zodat je pijn helemaal kan uitsluiten.
Wat voer je precies, en hoeveel beweging krijgt je paard? Hoe lang staat ze op wei?
Sn0wiie
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-10 15:41
Ze krijgt basis sport brok en soms wat muësli, ze krijgt ook dagelijks genoeg beweging en staat van half 9 tot minstens 3 uur op de wei
Hoeveel sportbrok, hoeveel muesli, hoeveel hooi? Voeding kan ook veel verschil maken. Een teveel aan (opgekropte)energie kan zich uitten in ongehoorzaamheid.
1 hoopje hooi is te weinig voor een kwpn-er. ze moet constant bij ruwvoer kunnen. daarbij is is 6 uurtjes weide misschien toch wat te weinig tot de hoeveelheid voer die ze krijgt.
ze krijgt meerdere hoopjes per dag en ik longeer haar nu meestal ook voordat ik erop ga zitten
_emmma_
Geplaatst: 17-01-10 17:35
als je denkt dat het aan het bit ligt probeer dan eens een keertje zonder bit te rijden. kijken hoe ze daar op reageert. Als je geen verschil merkt kun je dat uitsluiten en dan moet je misschien idd haar voer aanpassen
Ik zou sowieso veel minder brok gaan voeren. Langzaam afbouwen naar een halve schep per dag, dus twee keer een kwartje, dat is meer dan genoeg. En dan inderdaad meer hooi geven. Een paard heeft 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kilo is dat dus gemiddeld 9 kilo hooi per dag.
Koper
Geplaatst: 18-01-10 15:33
Het is het verzorgpaard van de TS he mensen.
TS, overleg anders eens even met de eigenaar? Kan zijn dat je bijvoorbeeld te gespannen op het paard zit en dat ze daardoor gaat rennen, hoe loopt het paard onder de eigenaar?
Denk eerder dat het een rijkunstig probleem is dan dat het aan het bit ligt
Quartusje
Geplaatst: 18-01-10 15:59
ik zou voor meerdere uren weidegang zorgen sommige paarden worden er heel opgefokt van opgesloten te zitten in een stal