Dekje of pad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Dekje of pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:56

Mijn verzorgpaard heeft een gevoelige plek net onder zijn schoft, toen hij veulen was is hij eens onder de stang in een trailer doorgekropen, en dat paste natuurlijk niet. nu zitten daar ook witte haartjes. Het gaat tot nu toe gelukkig niet open, maar ik ga intensief les met hem nemen, en nu vroeg ik mij af of het misschien wel een idee was om een pad voor hem te kopen.
Ze hebben daar wel een gelpad, maar ik bedoel dat ik een pad-dekje wil. Kan iemand mij misschien ook uitleggen hoe zo'n pad in elkaar zit en wat die eigenlijk doet? En watvoor pad, een merk ofzo, of waar ik op moet letten als ik er eentje wil kopen?

Bob1976

Re: Dekje of pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:58

Eigenlijk kan je pas rijden als het weer volledig genezen is. Of zijn het alleen nog maar witte haartjes? Let in ieder geval goed op of je zadel wel goed past. Een goede ruime kamer is van groot belang!

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:04

Bob1976 schreef:
Eigenlijk kan je pas rijden als het weer volledig genezen is. Of zijn het alleen nog maar witte haartjes? Let in ieder geval goed op of je zadel wel goed past. Een goede ruime kamer is van groot belang!

Het zijn alleen nog witte haartjes, dat hij het open gehaald heeft is al 7 jaar geleden, maar het is nogsteeds een plekje dat gevoelig is voor schuurplekjes. Het zadel ligt goed, die is pas nog opgevult.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:08

Een pad gaat je niet ver brengen evenals intensief lessen. Hiermee ga je dat plekje ook niet minder gevoelig maken.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:41

Gewoon zorgen dat je een zadel hebt wat goed ligt. Als je zadel goed ligt moet je er ook geen gelpad of oid onder leggen. ligt alleen maar in de weg :j .
Ik zou trouwens voor een dekje gaan, ik hou persoonlijk totaal niet van pads.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:55

Ik zou een pad niet gebruiken, die trekken vaak wat naar onder en dan gaat hij schuren op de schoft. Beter kun je een dekje nemen, die liggen net wat beter omdat die meer naar de rug gevormd zijn!

Jaja, ik heb je gevonden hoor! Je kent me wel, Lonneke. Die van het rijks :P

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:57

En een bondje?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:51

Bontje is ook niet echt een optie, omdat die de kamer weer smaller maakt.

Ik zou een zadel met een brede kamer er op leggen en een dun dekje er onder leggen en die hoog in de kamer trekken, zodat de rug en de plek helemaal vrij liggen.

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:20

Ik zou er ook geen pads en bontjes onder proppen..
Goed kijken of je zadel goed ligt.. en je dekje echt goed ophoog trekken op de schoft..
Dat moet als goed is voldoende zijn..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:24

een goed passend zadel heeft alleen een dekje/pad nodig. Ik rij zelf graag met pk pads. heb ook een anky pad, maar die vind ik minder fijn. Die drogen ook minder snel. Ik zou alleen als ik jou was wel een pad of dekje nemen met lusjes voor de singel enz. dan hou je elk risico op schuiven binnen de perken. Als t dekje schuift, wordt t alleen nog maar gevoeliger op de schoft.

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:27

Het allerbelangrijkste is dat het dekje of de pad goed onder het zadel ligt. Het moet mooi de lijn van de rug volgen. Een dekje dient ter bescherming van het zadel. Bij een goed passend zadel heb je over het algemeen geen bontjes en gelpads nodig. Om te bepalen of je met dekjes of pads gaat rijden moet je simpelweg kijken wat het beste op je paard ligt. Heeft hij een hoge schoft dan sluiten de meeste pads in mijn ervaring niet mooi aan op de rug en kan dat gaan schuren