De zoek naar een leren singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

De zoek naar een leren singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:31

Beste bokkers,

ik wil overstappen naar een leren singel, omdat ik niet tevreden ben over mijn huidige, neopreme singel.
Voorheen had ik een elastische/elastieke singel, maar die was uiteindelijk zo ver uitgelubberd dat ik wel een andere moest.

Nu heb ik een nieuw dressuurzadel en ik wil daar een leren singel voor, ipv de neopreme die ik erbij gekregen heb.
Ik weet alleen niet zo goed wat voor een leren singel. Liefst anatomisch gevormd, en niet duurder dan 100 euro.

Nou zag ik bij Epplejeck deze singel:

Afbeelding

en dat vond ik er wel fijn uitzien. Maar hoe zou hij precies werken? Bij de borstbeenderen geen singelstoten, dus
weinig druk daar denk ik. Positief :) Maar, ik vind het gedeelte waar de singelstoten beginnen een beetje raar, volgens mij zit
er ook 0,0 elasticiteit in.

Ik zie mijn leren singel graag:
- maat 45 cm, dus best wel een probleem, vele dressuur singels beginnen pas va 60 ..
- anatomisch gevormd
- zacht, fijn leer van kwaliteit
- onder de 100 euro

Hebben jullie fijne leren singels aan te bevelen? En waar te koop? Of kennen jullie misschien iemand die hun lederen singel
tweedehands te koop aanbieden? :)

Alvast bedankt,

groetjes Cindy

Anoniem

Re: De zoek naar een leren singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:56

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 10:40

Dankje voor je reactie! :)
Ik vind ze er alle drie goed uitzien, maar die in je eerste link kan niet zo goed zien, erg klein en wanneer ik hem uitvergroot wordt hij wazig. Prijzen staan er ook niet bij. Zou je daarvoor moeten mailen?

Die tweede vind ik er ook goed uitzien, simpel maar goede kwaliteit :j

De derde lijkt wel een beetje op mijn voorbeeld van Epplejeck van hierboven. Hebben ze hem rond gebogen voor de foto?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:44

de derde is in het echt net zoals op de foto en niet rond gebogen. Ik heb hem namelijk in het echt gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:47

De eerste weet ik zo niet waar die te koop is(heb ik 2e hands over gekocht) Maar mijn spring singel van QHP was ong. 100 euro nieuw dus zal een dresuuur singel wel goedkoper zijn.

Horze is een goed merk :)
En die laatste weet ik niet.. die vond ik gewoon op de ooteman site... verder geen ervaring met dat merk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:52

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:54

Die van het ooteman huismerk heb ik en die vind ik erg goed!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:04

Welke is dat Kelly? :)

Nini_roosje: dankjewel! Ik vind de bovenste er ook al goed uitzien. Wordt nog moeilijk! De onderste is geen echt leer, en omdat ik de singel dan bestel vanuit internet weet ik niet wat ik thuisgestuurd krijg, dus liever geen risico :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:05

lovey_ou schreef:
de derde is in het echt net zoals op de foto en niet rond gebogen. Ik heb hem namelijk in het echt gezien

Die derde is toch juist rond gebogen op de foto?
Gefeliciteerd! :D

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:07

dankjewel! Ik bedoelde eigenlijk dat ie in het echt rondgebogen is en niet voor de foto :o

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:09

Oh haha. Maar hoe ziet er dat dan uit als je singel op hebt? Of hoe werkt dat? :P

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:14

CCindy, die singel van jou foto uit de openingspost heb ik ook, bij Divoza gekocht voor ongeveer €65,-, merk is Rossner.
Het systeem is heel prettig want je kunt de singel op ongelijke stootgaten vastmaken maar de druk op beide gespen blijft hetzelfde doordat het in een lus door een ring gaat en kan schuiven. Beetje lastig uit te leggen maar hoop datje het begrijpt. Het probleem met elastiek is dat het gaat lubberen en de rek kan er na een poos uitgaan. Mij en mijn paard bevalt het prima, sinds ik deze gebruik heeft ze geen singelnijd meer. Bovendien is het superzacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:16

Ikima schreef:
CCindy, die singel van jou foto uit de openingspost heb ik ook, bij Divoza gekocht voor ongeveer €65,-, merk is Rossner.
Het systeem is heel prettig want je kunt de singel op ongelijke stootgaten vastmaken maar de druk op beide gespen blijft hetzelfde doordat het in een lus door een ring gaat en kan schuiven. Beetje lastig uit te leggen maar hoop datje het begrijpt. Het probleem met elastiek is dat het gaat lubberen en de rek kan er na een poos uitgaan. Mij en mijn paard bevalt het prima, sinds ik deze gebruik heeft ze geen singelnijd meer.

Die singel is van EJ eigen merk. Maar divoza en EJ werken geloof ik samen. En is rossner niet divoza's eigenmerk?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:17

Zou best kunnen dat het hun eigen merk is, kwaliteit is wel goed van deze singel.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:19

epplejeck koopt gewoon dingen en plakt er vervolgens een eigen merkplaatje op.
Die singel van de ooteman is een banaan singel zo heet dat geloof ik? Dat is voor paarden die last hebben van singel angs omdat de singel dan verder naar achter is geplaatst. Maar pin me er niet op vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:19

Ikima schreef:
Zou best kunnen dat het hun eigen merk is, kwaliteit is wel goed van deze singel.

Maar omdat divoza en ej samen werken en EJ ej's eigen merk is en rossner divoza's eigenmerk. Kan het idd zo zijn dat het bijna de zelfde singels zijn..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:28

Het maakt geen bal uit of het nou van EJ of Divoza komt, het gaat om het systeem van die singel, die is gewoon heel prettig.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:31

CCindy schreef:
Welke is dat Kelly? :)

Nini_roosje: dankjewel! Ik vind de bovenste er ook al goed uitzien. Wordt nog moeilijk! De onderste is geen echt leer, en omdat ik de singel dan bestel vanuit internet weet ik niet wat ik thuisgestuurd krijg, dus liever geen risico :)

Van vantaggio. De anatomic soft ... Is ook perfect voor pony/paard met een gevoelige huid

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:20

lovey_ou schreef:
epplejeck koopt gewoon dingen en plakt er vervolgens een eigen merkplaatje op.
Die singel van de ooteman is een banaan singel zo heet dat geloof ik? Dat is voor paarden die last hebben van singel angs omdat de singel dan verder naar achter is geplaatst. Maar pin me er niet op vast.

Dat vind ik een beetje vreemd, ik hou liever vast aan een gewoon normale singel haha :')

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:21

Ikima schreef:
Het systeem is heel prettig want je kunt de singel op ongelijke stootgaten vastmaken maar de druk op beide gespen blijft hetzelfde doordat het in een lus door een ring gaat en kan schuiven. Beetje lastig uit te leggen maar hoop datje het begrijpt. Het probleem met elastiek is dat het gaat lubberen en de rek kan er na een poos uitgaan. Mij en mijn paard bevalt het prima, sinds ik deze gebruik heeft ze geen singelnijd meer. Bovendien is het superzacht.

Klingt goed, want die van mij begint steeds ergere singelnijd te krijgen :n Dan ga ik misschien wel gewoon voor bovenstaande van Epplejeck, lekker handig. O nee, die is er niet in mijn maat :') Even kijken nog eens voor die bijna ene die bijna hetzelfde was :j

Horsea_nlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:21

ik heb er een van een albion. singel was denk ik 120 euro

maar werkelijk waar, top kwaliteit!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:32

CCindy schreef:
Klingt goed, want die van mij begint steeds ergere singelnijd te krijgen :n Dan ga ik misschien wel gewoon voor bovenstaande van Epplejeck, lekker handig. O nee, die is er niet in mijn maat :') Even kijken nog eens voor die bijna ene die bijna hetzelfde was :j

Ze vallen wel iets korter, ik heb normaal 65cm maar denk dat ik met deze singel ook wel een 70cm had kunnen nemen. De gespen zitten bij deze singel wat lager, ik denk bij mij op 60cm. Ik weet niet vanaf welke maat ze gaan maar als je normaal 45 hebt dan zou 50 ook kunnen als ze die hebben.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:40

Maar, is het wel makkelijk aansingelen dan?
Ik neem aan van wel, omdat je zei dat je paard nu geen singelnijd meer heeft. Maar het ziet eruit alsof er echt helemaal géén elasticiteit in die singel?stoten? zit ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:41

Het is super makkelijk met aansingelen, het voordeel is dat je de singel op ongelijke hoogte kunt vastmaken, dus op bijvoorbeeld het 2e en 3e gat terwijl de spanning gelijk blijft. De band waar de gespen aan zitten zit door de ring en kan gewoon schuiven, er zit geen elastiek in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:45

Mooie singel hoor die eerste , met zo'n V-bevestiging singelt het inderdaad erg fijn aan , vind ik zelf , omdat je inderdaad wat meer kunt spelen ermee. Paarden met een buikje kun je zo beter aansingelen : achterste singelstoot een gaatje losser dan de voorste singelstoot (vanwege het buikje dat naar achteren toe dikker wordt) en toch blijft de spanning op beide singelstoten van het zadel gelijk.

Singels met elastiek onder de gespen zijn heel verschillend qua kwaliteit. Sommige singels daarbij zie je inderdaad al na een jaartje dat het elastiek heel erg uit gaat lubberen. Ik zelf heb die ook wel gehad vroeger. Maar ik verkoop bvb. al jaren de Barefoot-singels en die singels die al een jaar of 6 geleden zijn verkocht , daarvan ziet het elastiek er nog steeds prima uit !

Het gaat er maar om welke kwaliteit het is :)

Banaansingels zijn niet voor singelnijd o.i.d. , daar zijn elastische singels in principe beter voor te gebruiken.

Banaansingels (of maansingels) lopen echt heel erg in een C-vorm (dus niet alleen anatomisch gevormd , maar ook in zijn geheel in een bochtje) zodat het middenstuk van de singel op een andere "hoogte" uitkomt onder de buik , dan de singelstoten van het zadel.

Dit is fijn voor paarden met een buikje. Normaal duwt het buikje de singel naar voren (singel wil naar het smalste punt van het paard , en dit is vlak achter de voorbenen) en doordat de singel naar voren geduwd wordt , neemtde singel het zadel ook mee naar voren en zit de ruiter teveel "op de nek".

Door een banaansingel te gebruiken kun je dit grotendeels oplossen : de singel gaat nog steeds naar voren (daar kun je weinig aan veranderen...behalve het paard af laten vallen ;) ) maar als de singel naar voren ligt , liggen de gespen van de singel nog steeds wat verder naar achteren door de vorm van de singel , en wordt het zadel dus niet mee getrokken.