Zweetdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bubble_S12

Zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:42

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje, misschien weten jullie een oplossing.
Ik heb 1x in de week les met mijn paard, nu werd mij aangeraden een uitrijdeken te kopen alleen zweet mijn paard vrijwel alleen op zijn borst en onder zijn buik, bij de singel (en dan ook nog achter zijn oren).
Nu lijkt mij een uitrijdeken dus niet zoveel nut hebben, maar een gewone zweetdeken is daarentegen ook weer niet handig i.v.m. singels.

Hebben jullie enige ideeën/tips?

Nibbit

Re: Zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:44

Wanneer wil je de deken gebruiken, met uitstappen, of na het afzadelen?

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:45

Lang niet alle zweetdekens hebben singels ;)
Je zou eens op de divoza site of gewoon even rond op bokt kunnen kijken. Voor niet zo veel geld heb je een al snel een redelijk goede zweetdeken.

Bubble_S12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:46

De deken is bedoeld voor tijdens het uitstappen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:47

volgens mij heeft het nu niet meer zoveel zin, ik denk dat we de koudste dagen wel hebben gehad(kan nog koud worden maar echt kouder betwijfel ik) je paard is er nu wel aan gewend, maar als je je paard elke dag traint en elke dag sweet zou ik een fleece deken kopen zonder singels, eventueel met hals.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:47

Zou gewoon een zweetdeken kopen, uitrijdeken vind ik meer iets voor geschoren paarden.
Het gaat er gewoon om dat je paard niet te snel afkoelt en het vocht wat opneemt tot zover dat kan.
En lekker lang uitstappen helpt ook wel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:49

Is je paard geschoren? Bij een ongeschoren paard vind ik het eigenlijk niet nodig. En de temperaturen stijgen alweer.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:51

Gaat er uit eindelijk toch om wat de TS wilt?
zij vraagt om tips over een uitrijdeken zonder singels etc..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:53

het paard waar ik op rij, is ook geschoren..
ik stap altijd zo lang mogelijk uit, totdat de volgende les begint (7 min ofzo) en dan daarna snel het zadel dr af en dan 2 zweetdekens erop! 1 met hals.. vind dat ze dan wel warm is hoor!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:56

Je kunt beter 1 goede zweetdeken als 2 mindere zweetdekens over elkaar heen.
Damp/zweet moet toch ergens heen.. Raakt verstopt doordat de 2e zweetdeken er op ligt

Bubble_S12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:59

Het desbetreffende paard is niet geschoren, opzich zou het ook niet nodig zijn maar aangezien mijn les plaatsvind op een andere manege moeten we dus weer terug rijden naar mijn eigen stal.
Na de les stap(uitstappen) ik dus terug naar stal.
Dan lijkt het me toch wel fijn voor haar om haar niet zeiknat buiten te zetten en door de kou te lopen.
Maar omdat ik er op zit en een uitrijdeken niet over de borst valt, vroeg ik me af of jullie een alternatief wisten behalve een gewone zweetdeken aangezien ik die alleen nog maar ben tegengekomen met singels en ik dit niet handig vindt.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:00

Als je paard indd niet geschoren is zou ik geen uitrijdeken doen. Door goed uit te stappen koelt je paard geleidelijk weer af naar z 'n normale temperatuur en droogt z'n vacht ook wel op. Als hij nog nat is zet je hem op stal ff met een zweetdeken op en na een kwartiertje is hij wel droog.

LisKir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:08

Wij stappen ook altijd van en naar de manege, als de paarden niet meer warm zijn zetten we ze ook gewoon buiten. Alleen met heel koud weer gebruiken wij een fleecedeken na de les onderweg naar huis. Maar als je goed rondkijkt zijn er genoeg dekens zonder singels en anders kun je nog altijd de singel eraf knippen. Heeft iemand bij ons op stal ook eens gedaan. Succes met zoeken.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:57

Ik gebruik ook gewoon een fleecedeken. Vind ik nu handiger omdat dit over mijn zadel heen kan en stukje hals. Ook instappen kan gemakkelijk met een fleecedeken.

Als ook wilt indraven met een deken op, dan moet je wel gaan kijekn naar een inrijdeken.

Maar omdat je paardje niet geschoren is lijkt het me niet zo'n probleem om alleen een fleecedeken op te doen als ze klaar is met haar werk. Zoals de andere al zeiden, ze is het al gewend.

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:16

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:25

mischien kun je doen dat je gaat rijden dan afstappen (je hoeft niet ui te stappen)) doe je het zadel af en doe je het deken op. ga je met hem ff rond de bak ofzo wandelen dat hij op adem kan komen

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:48

ik zou het niet doen als hij niet geschoren is en je het nu altijd al zo hebt gedaan.

Maar als je even een beetje zoekt, kan je echt heel goedkoop een deken vinden.