vaughan schreef:Ik heb alleen maar slechte ervaringen met barefoot. Heb deze op 2 paarden gehad, die ik dageliks reed. Leek goed te gaan,tot ze in de winter-rui kwamen ... Toen kwamen witte (druk-)plekken tevoorschijn. Waarom zou je trouwens boomloos willen rijden? Een boom is niet voor niets uitgevonden. Als je een paard zonder zadel rijdt (wat het idee is achter boomloos rijden), krijg je na veloop van tijd ook drukplekken van je zitbeenderen. Verschillende boomloze zadels zijn wel heel goed, maar die kosten evenveel of meer dan een zadel met boom. Ik had een boomloos zadel van een bekend merk, maar met een redelijke prijs (merk noem ik maar even niet, maar de letters B en T zitten er in). Dit zadel was met een training van 3 dagen per week, binnen een jaar tijd helemaal versleten. Zo erg dat het gevaarlijk werd om er nog langer op te rijden.
Volgens mij kan je beter kijken voor een goed 2e-hands zadel met boom, dan voor een boomloos van een merk met de letters B en T in de naam. Als je paardje er na verloop van tijd uit groeit, kan je het alsnog verkopen. De meeste zadels met boom, zijn aardig waardevast. Dat kan je van een barefoot niet zeggen.
Een goed passend boomzadel zal inderdaad wel het beste zijn voor een paard ivm drukverdeling, maar op paarden zoals dat van de TS (en mijn eigen paardje) is het vaak een mission impossible om een goed passend zadel voor te vinden. Dan is boomloos toch de betere optie.
Nu weet ik niet wat jij met je zadels doet maar bij mij op stal zijn er meerdere die boomloos rijden (lange dagtochten enzovoorts) maar hun BF ziet er na een jaar gebruik toch nog prima uit hoor.