rugklachten? welk zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

rugklachten? welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:13

hallo allemaal

ik vraag me iets af... zijn er hier op bokt mensen die een zware afwijking hebben aan de rug en door een bepaald zadel WEL konden blijven rijden?

ik zal het uitleggen
ik heb zelf een dubbele scoliose en ik loop momenteel heel erg te kwakkelen met me rug (ze vermoeden een hernia maar dan kan verholpen worden)
rijden zit er nu sowieso niet in maar ik mis het zo erg!
ben me pony nu aan het beleren voor de kar... maar zit er toch liever op..
ik heb een wintec zadel gehad op me pony en op me vorige paard... ik heb hem weggedaan omdat ik teveel last kreeg van me rug met rijden... en ik ben boomloos gaan rijden.. dit is ruime 1,5 jaar prima gegaan maar begint nu ook ontzettend zeer te doen..

heeft er iemand goede tips qua zadels?!
mag zowel engels als western .... ik ben een recreatie ruiter dus dat maakt me niet zoveel uit.

brand los :D

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:16

volg even heb ook veel last van mijn rug

SkyMarian

Re: rugklachten? welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:44

Heel direct een tip kan ik je niet geven. Je houding en een correct spiergebruik is naast het zadel van een heel groot belang. Vaak leer je jezelf een pijnhouding aan welke het er meestal niet beter op maakt.
Iemand die houdingstherapie te paard geeft kan je wellicht een heel eind op weg helpen en je vaak ook adviseren wat voor een kenmerken een zadel aan moet voldoen voor jouw bouw en klachten :)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:50

ik heb zelf al de nodige therapieen gehad.. en weet idd de meest goede houdingen... maar te paard is dat altijd lastiger he.
maar ik zal eens zoeken of er iemand hier in de buurt dat doet :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:51

Paardrijden is een kunst op zich. Je hebt niet alleen met je eigen beweging te maken, maar ook met die van je paard :)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:13

ik ben van een grote (1.75) kwpn naar een pony gegaan omdat ik de grote gangen van dat paard niet meer kon hebben met me rug
ik heb nu een kruising tinker x fries met vrij vlakke gangen tegen over mijn kwpn :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:14

Ik heb zelf ook erge rug klachten. Had eerst een zadel met veel wrong en diepe zit maar kon daar op een begeven moment niet meer normaal op zitten. Heb nu een kn allegro en die zit voor mij perfect

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:17

ik ga even zoeken op dat type! thnx

mag ik vragen wat voor klachten jij hebt en waar (mag via pb hoor)
ik mis het rijden zo probeer zo veel mogenlijk info te verzamelen en als ik weer KAN naar de zadelmaker te gaan :D

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:27

ik heb een jeremy rudge heb lage rugklachten en spieren. via horseandmore. je kunt hem eens laten komen en verschillede soorten zadels proberen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:30

Ik heb een wintec wide op mijn haflinger en daar gaat het 'redelijk' goed mee! Het is een redelijk vlak zadel waarin ik niet te veel schommel.

Voor mij zit rijden er zowiezo niet meer in. Zal blij zijn als ik ooit langer dan 10min op mijn paard kan stappen.

(rugklacht= rug gebroken waarbij er 4 rugwervels op elkaar geprest zijn)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:36

Mijn rug is nogal gecompliceerd.
Ik heb hele lage rug klachten (tot in mn bil beetje hernia idee met pijn naar mn been toe ) maar ook halve wegen mijn rug naar onder heb ik last. Daarnaast nog vaak nek klachten.

Een zadel zonder gedwonge zit geeft mij mee vrijheid in het zadel en daardoor minder last van mijn rug.

De allegro heeft iets meer wrong en zit als de sympfonie (die is helemaal vlak) maar toch blijf je onafhankelijk zitten.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:38

chipieke : wat doe jij nu met je paardje als ik vragen mag?

draver170 : ik ken het niet ik zal het eens op zoeken!!! waar zitten hun?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:39

__Nathalie__ : jij beschrijft daar wat ik nu voel.. (het kwakkelen waari k het over had!) is daar nooit uit geconstateerd hoe dat komt? of waar het vandaan komt?!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:40

@kelcy: vooral grondwerk en schriktraining en wandelen aan de hand. Als ik 10min op haar heb rondgestapt, moet ik er niet aan denken de 1ste 4weken op haar te stappen, want mijn benen willen dan niet meer mee (krijg mijn heup niet zodanig gedraaid dat ik mijn benen ver kan opendoen of hoog kan gooien).

Het is blijvend, dus ik leer er mee leven. Heb me speciaal een haflinger gekocht omdat die sober kunnen gehouden worden en dus niet kwaad is of extreem fris als ze een paar weken niet gereden wordt.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:43

chipieke schreef:
@kelcy: vooral grondwerk en schriktraining en wandelen aan de hand. Als ik 10min op haar heb rondgestapt, moet ik er niet aan denken de 1ste 4weken op haar te stappen, want mijn benen willen dan niet meer mee (krijg mijn heup niet zodanig gedraaid dat ik mijn benen ver kan opendoen of hoog kan gooien).

Het is blijvend, dus ik leer er mee leven. Heb me speciaal een haflinger gekocht omdat die sober kunnen gehouden worden en dus niet kwaad is of extreem fris als ze een paar weken niet gereden wordt.

oke! heftig!!! maar wel fijn dat je teminste nog iets kunt doen...
ik heb zelf gelukkig ook een nuchter paardje en sinds kort een bijrijder.. en ze is 17 jaar dus ze hoeft echt geen 6x in de week meer te werken...

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:45

kelcy schreef:
chipieke : wat doe jij nu met je paardje als ik vragen mag?

draver170 : ik ken het niet ik zal het eens op zoeken!!! waar zitten hun?

ik ge;oof dat hij uit enchede komt ofzo. Maar ik woon in eindhoven. Het zaldel wordt in engeland gemaakt goed aangemeten op je paard. ik vind het een fijn zadel omdat ik niet vast zit, het is een close contact en ik heb minder last van rug omdat ik ruimte heb om vrij te bewegen. k heb echt minder last van mijn rug al zal het nooit helemaal over gaan. Daarnaast heb ik GPG systeem op mijn beugels waardoor ik minder klappen krijg op mijn rug.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:45

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:49

kelcy schreef:
__Nathalie__ : jij beschrijft daar wat ik nu voel.. (het kwakkelen waari k het over had!) is daar nooit uit geconstateerd hoe dat komt? of waar het vandaan komt?!

Beetje maar niet echt. Ik heb nu zo'n 3,5 jaar er echt veel last van. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat mijn rechter been langer is als de linker. Als ik daar dan rug pijn van had ging ik mijn rug ontzien waardoor mn spieren die je rug versterken slapper werden met gevolg dat ik verkeerde zenuwen ging perikelen (zo ongeveer) ik heb heel vaak hele harde spieren boven mn bil, onder aan mn rug en in mn nek/schouderbladen.

Ben een aantal keer naar de fisio geweest maar veel helpen doet het niet.

Ik probeer nu zo bewust mogelijk te bewegen en er bij na te denken als ik buk etc dan gaat het.
Ik moet ook van de dokter trainen om mn rug sterker te maken.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:52

@ draver170 : daar zal wel een flink prijskaartje aanhangen denk ik of valt het mee? en werken die beugels echt goed?! dacht dat alleen voor zwakke knieen was namelijk

@__Nathalie__ je ziet idd veel verschil !! heb je er ook begeleiding bij gehad dus ok racht te zitten?!

opzicht zat ik best recht altijd! kreeg complimenten van de instructrice

maar nu het volgende ... ik heb dus nu een boomloos zadel je zou haast zeggen dat er geen vrijer zadel bestaad! want die heeft geen wrong!
of praat ik er nu echt naast?!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:55

__Nathalie__ schreef:
kelcy schreef:

Beetje maar niet echt. Ik heb nu zo'n 3,5 jaar er echt veel last van. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat mijn rechter been langer is als de linker. Als ik daar dan rug pijn van had ging ik mijn rug ontzien waardoor mn spieren die je rug versterken slapper werden met gevolg dat ik verkeerde zenuwen ging perikelen (zo ongeveer) ik heb heel vaak hele harde spieren boven mn bil, onder aan mn rug en in mn nek/schouderbladen.

Ben een aantal keer naar de fisio geweest maar veel helpen doet het niet.

Ik probeer nu zo bewust mogelijk te bewegen en er bij na te denken als ik buk etc dan gaat het.
Ik moet ook van de dokter trainen om mn rug sterker te maken.

ik kan niet meer zeggen als "amen" dit voel ik ook..

alleen mijn linker been is korter als me rechter....
ik moet morgen toevallig onder de mri... ben benieuwd!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:59

mijn linker been is ook korter, rechts is langer. Dan zal het toch wel daar van komen.

Ik kon niet recht op zitten. Ik kon 1 rondje (volte) met pijn en moeite galoperen met dit zadel kan ik wel 3/4 rondjes heel de bak door dus gaat beter.
Met dit zadel zit ik eigenlijk vanzelf al beter recht op omdat ik in dit zadel minder pijn heb :)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:59

ja flink prijskaartje 2500 maar zadel kan op zich makkelijk aangepast worden als je bijvoorbeel ooit een ander paardje zou hebben.'en ja ik merk het niet alleen aan mijn knieen maar ook aan mijn rug. doordat er meer demping is heb ik minder last dat ik het opvang ook me mijn rug. dus voor mij 2 in 1. je zou het eigenijk zelf eens moeten proberen als je van iemand kan lenen of het voor jou ook helpt. en ja eerlijk is eerlijk mijn complete zadel is duurder dan mijn paard maar ik kan wel meer genieten met minder pijn. dat is me veel waard maar dat groeit ook niet op mijn rug. maar paard is mijn leven :)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:02

__Nathalie__ schreef:
mijn linker been is ook korter, rechts is langer. Dan zal het toch wel daar van komen.

Ik kon niet recht op zitten. Ik kon 1 rondje (volte) met pijn en moeite galoperen met dit zadel kan ik wel 3/4 rondjes heel de bak door dus gaat beter.
Met dit zadel zit ik eigenlijk vanzelf al beter recht op omdat ik in dit zadel minder pijn heb :)

en hebben ze nooit een inleg zool in je schoen gedaan?! ik heb er zalf 1 vvan 1,5 cm en zit altijd een gat verschil tussen me beugels haha

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:06

nope en heb ik ook niet. Mijn voeten zijn namelijk ook een drame. Moeten beide gebroken worden en opnieuw gezet (heb een hele erge hoge wreef. Als ik recht op sta raken mijn grote teen en die daarnaast de grond niet. Dus ik heb zo al moeite om normaal in een schoen te passen laat staan met zooltje.

Mijn beugels zitten ook een gat verschil in.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:08

oooh ja da klinkt vervelend ja!
want dat hielp bij mij in het begin wel tegen de pijn met lang lopen enzo