Zadelprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_E

Zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 10:05

Goedemorgen allemaal!

Voor mijn arabische volbloed-merrie ben ik op zoek naar een zadel. Maar ze heeft niet zo'n gemakkelijke rug waar elk zadel op past. Ze heeft een hele rechte rug, weinig schoft en is vrij rondgeribt. Gevolg is dus dat veel zadels gaan schuiven en dus niet goed op haar passen. Dit is uiterst vervelend en het lijkt mij ook niet goed voor de rug om een zadel erop te hebben die niet goed past.
Dus mijn vraag aan jullie is, heeft er iemand hier ook ervaring mee en welk zadel heb jij op je paard liggen.

Verder ben ik ook op zoek naar een goede zadelpasser die in de omgeving van stad Groningen komt. Dus als iemand een goede zadelpasser weet hou ik mij aanbevolen.

Alvast bedankt

Groetjes Rianne

p.s als het hier niet goed staat mag het verplaatst worden

[edit]
Ik ben op zoek naar een dressuurzadel
Laatst bijgewerkt door Rianne_E op 13-01-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Donanana

Re: Zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:13

Kootstra in Groningen is een goede zadelmaker.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:18

Callista van Trekkingsaddles! Die heeft vorige week net een zadel voor mij en paardlief aangemeten. Was nog een beetje probleem, paard heeft duidelijke voorkeuren, maar ik kan in lang niet alle zadels zitten. Waar paard onder liep, kon ik niet in zitten, waar ik in kon zitten, liep het paard niet lekker onder. Het heeft even wat gepuzzel gekost, maar we hebben het perfecte zadel gevonden!

Callista levert alleen als zowel jij, je paard als zijzelf 100% tevreden zijn, anders word er gewoon doorgezocht.

Edit: Voor de site KLIK HIER

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 10:21

Dank jullie voor de reactie's. Ik ga naar beiden informeren.

Vergeten erbij te vermelden is dat ik op zoek ben naar een dressuurzadel.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:23

ik heb ook een paard met een korte rug, rond geript en geen schoft. ik heb eindelijk een zadel gevonden, ideal, wijde boom. zit heerlijk.

kenyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:25

Mijn pony is breed, rondgeribt, korte rug en heeft weinig schoft.
Veel zadels pasten niet (hij is te breed voor standaard zadels), maar zijn uiteindelijk uitgekomen op een stubben juventus.
Deze is aangemeten door Kootstra en wordt elk jaar nagekeken door Feike Bruinsma. Feike woont in Wapse, maar komt ook aan huis.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:46

Stübben is idd vaak heel geschikt voor dit soort paardjes. Een Klimke Miller ligt meestal ook fijn, zijn alleen nog sporadisch 2ehands verkrijgbaar.

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 10:52

claudianoa schreef:
ik heb ook een paard met een korte rug, rond geript en geen schoft. ik heb eindelijk een zadel gevonden, ideal, wijde boom. zit heerlijk.

Welk zadel heb jij op je paard liggen?

Verder wederom bedankt voor de reactie's. Ik heb totaal geen kennis van zadels, dus iedere reactie/mening is welkom.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:56

kieffer heeft een dressur zadel speciaal voor korte rondgeribte paarden in de collectie naar ik weet de inzell,en een wow...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:01

Rianne_E schreef:
Goedemorgen allemaal!

Voor mijn arabische volbloed-merrie ben ik op zoek naar een zadel. Maar ze heeft niet zo'n gemakkelijke rug waar elk zadel op past. Ze heeft een hele rechte rug, weinig schoft en is vrij rondgeribt. Gevolg is dus dat veel zadels gaan schuiven en dus niet goed op haar passen. Dit is uiterst vervelend en het lijkt mij ook niet goed voor de rug om een zadel erop te hebben die niet goed past.
Dus mijn vraag aan jullie is, heeft er iemand hier ook ervaring mee en welk zadel heb jij op je paard liggen.

Verder ben ik ook op zoek naar een goede zadelpasser die in de omgeving van stad Groningen komt. Dus als iemand een goede zadelpasser weet hou ik mij aanbevolen.

Alvast bedankt

Groetjes Rianne

[edit]

Ik zat met excact hetzelfde probleem als jij, ik heb een halve arabier, rond geribt, een schouder die ver naar achterenligt drama! Ik heb Stubenitsky Ruitersport laten komen, ben nu in het bezit van een kentaur penelopa boommaat drie, hij klappert nog een klein beetje alleen het schuift niet naar voren, daar ben ik al heel blij mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:07

Binckydenice schreef:
Rianne_E schreef:
Goedemorgen allemaal!

Alvast bedankt

Groetjes Rianne

[edit]

Ik zat met excact hetzelfde probleem als jij, ik heb een halve arabier, rond geribt, een schouder die ver naar achterenligt drama! Ik heb Stubenitsky Ruitersport laten komen, ben nu in het bezit van een kentaur penelopa boommaat drie, hij klappert nog een klein beetje alleen het schuift niet naar voren, daar ben ik al heel blij mee...

Sorry, maar als je zadel klappert past het dus niet...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:09

binky-denise met een klapperend zadel moet je dus never nooit genoegen nemen,dat betekend dat de voorkant en de achterkant niet passend is en geeft dus belasting op schouder en rug.
[Ik heb van deze zadelpasser al eerder vreemde adviezen gezien]
een zadelpasser die zo een slecht passend zadel aanbeveelt zou zich moeten schamen. er is tegenwoordig zoveel op de markt maar als ze iets niet op voorraad hebben sturen ze je niet door naar een ander,wat hier dus had moeten gebeuren...

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:11

Ik heb een halve arabier, dit zijn ook moeilijke paarden om een goed passend dressuurzadel op te vinden.. dit inverband met de schouderbladen.. Alle zadels die ik er op legde gleden allemaal naar voren over haar schouders heen..

Nu heb ik DE oplossing.. KN zadel.. In combinatie met een totaal elastische singel. deze singels kun je strak aantrekken en het paard heeft er absoluut geen last van! Ik heb hem gekocht bij Paula De Jong in buitenpost. Die kan bestelen wat je wilt hebben.

Zou zeggen probeer gewoon is een KN zadel.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:30

knollentuin schreef:
binky-denise met een klapperend zadel moet je dus never nooit genoegen nemen,dat betekend dat de voorkant en de achterkant niet passend is en geeft dus belasting op schouder en rug.
een zadelpasser die zo een slecht passend zadel aanbeveelt zou zich moeten schamen. er is tegenwoordig zoveel op de markt maar als ze iets niet op voorraad hebben sturen ze je niet door naar een ander,wat hier dus had moeten gebeuren...

Nope, ben ik het totaal niet mee eens, ik heb wel 8 zadelmakers bij mijn paard gehad....
Tot hij kwam... Hij gaf aan een boommaat drie haast wel moest passen, vervolgens twee maanden gewacht en het zadel was er... Dit is het enige zadel dat op zijn plek blijft liggen op zijn rug... Nu moet ik hier drie maanden mee rijden en moet het klapperen minder worden/weggaan na een nieuwe (gratis) opvulbeurt. Mocht het zadel dan nog niet mooi aansluiten gaan we samen opzoek naar iets anders....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:31

gelukzoeker schreef:
Ik heb een halve arabier, dit zijn ook moeilijke paarden om een goed passend dressuurzadel op te vinden.. dit inverband met de schouderbladen.. Alle zadels die ik er op legde gleden allemaal naar voren over haar schouders heen..

Nu heb ik DE oplossing.. KN zadel.. In combinatie met een totaal elastische singel. deze singels kun je strak aantrekken en het paard heeft er absoluut geen last van! Ik heb hem gekocht bij Paula De Jong in buitenpost. Die kan bestelen wat je wilt hebben.

Zou zeggen probeer gewoon is een KN zadel.

Die paste die van mij dus echt niet, schoof naar voren, ook met een voorsingel eraan....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:32

knollentuin schreef:

Hij ligt mooi achter zijn schouder, alleen de achterkant komt een beetje "los"

stephanie678

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:14

Ongeveer hetzelfde probleem hebben wij ook gehad met een arabische volbloed ruin. Bijna geen één zadel gaf genoeg ruimte bij zijn schouders of was kort genoeg voor zijn korte rug. Uiteindelijk dus op een KN Symphonie 17 inch uitgekomen en die ligt perfect (wat hierboven ook al eens is genoemd)!

Alleen hebben wij nu een tweede missie...het vinden van een goed passend springzadel. Toendertijd werd er iets genoemd van een heel oud model Stubben? Iemand hier ervaring mee of andere zadels die goed liggen?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:26

Ik heb dus een IDEAl! niet zo heel duur, staan er twee op marktplaats

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:12

Ik heb ook een behoorlijk ronde merrie. Ik rij zelf met een massimo trail (=richting vzh) maar die blijft super liggen, ook als ik niet zo straks heb aangesingeld. Ik ben zelf erg fan van zadelmaker Harrie van den Bosch uit Oldeholtpade. Is ongeveer 40 minuten vanaf de stad. Ik geloof dat Kootstra vooral Stübben doet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:15

Binckydenice schreef:
knollentuin schreef:

je moet het zelf weten hoor,ik zou er iig nooit voor kiezen.
ik zou het mezelf niet vergeven als mijn paard iets gaat mankeren door mijn keuze van een klapperend zadel,en dat gebeurd vaak genoeg. :j
Ts gewoon heel goed rondkijken,je tijd nemen en echt pas tevreden zijn als het passend ligt.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:19

ik heb het zelfde probleem alleen dan met mijn engelse volbloed!
korte rug, zeer rond geribt geen schoft

heb een stubben maesetoso, en een meisje dat ik ken met een PRE ook korte rug geen schoft rond geribt heeft hem ook.

het bevalt ons heel goed!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:20

knollentuin schreef:

je moet het zelf weten hoor,ik zou er iig nooit voor kiezen.
ik zou het mezelf niet vergeven als mijn paard iets gaat mankeren door mijn keuze van een klapperend zadel,en dat gebeurd vaak genoeg. :j
Ts gewoon heel goed rondkijken,je tijd nemen en echt pas tevreden zijn als het passend ligt.[/quote]

Ik heb in vier maanden er 8 zadelmaker bijgehad...
De manier van "klapperen" als hij nu doet is niet schadelijk.. En als het goed is binnen een korte tijd opgelost ;)

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:22

Iedereen wederom bedankt voor de reactie's. Ik heb hier erg veel aan.

Ik heb zelf de instelling van als het niet past dan past het niet. En ik rij dan liever een half jaar niet, dan dat ik een zadel heb wat net niet past. Dat kost alleen maar geld en het is niet goed voor mijn paard.

Van de massimo-zadels hoor ik veel goede verhalen. Ook het WoW-zadel schijnt een heel goed zadel te zijn, alleen vind ik die wel vrij prijzig.
Stubben ken ik eigenlijk alleen van naam, maar heb er al wel een beetje over gelezen(zonet :P). Klinkt ook als een goed zadel.

WendyBZ schreef:
Ik heb ook een behoorlijk ronde merrie. Ik rij zelf met een massimo trail (=richting vzh) maar die blijft super liggen, ook als ik niet zo straks heb aangesingeld. Ik ben zelf erg fan van zadelmaker Harrie van den Bosch uit Oldeholtpade. Is ongeveer 40 minuten vanaf de stad. Ik geloof dat Kootstra vooral Stübben doet.

Hebben deze mensen ook een website? Of zijn ze alleen telefonisch bereikbaar?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:24

Nee, alleen telefonisch bereikbaar. :) Nummer is wel te vinden via google.

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:28

WendyBZ schreef:
Nee, alleen telefonisch bereikbaar. :) Nummer is wel te vinden via google.

Heb zonet even zitten googlen en had inderdaad alleen een nummer gevonden.