[WN] Hoofdstel, qualiteit en pasvorm hiervan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Hoofdstel, qualiteit en pasvorm hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 08:04

Hoi,

Ik ben opzoek naar een goedkoop maar wel van goede kwaliteit hoofdstel voor mijn merrie. Het is een tinker met een full hoofd. Ik zag op Justwestern.nl dit hoofdstel staan:
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 21509.aspx

Ik was benieuwd hoe de pasvorm en qualiteit van dit product is en of jullie misschien andere betaalbare goede qualiteit hoofstellen weten?

Alvast bedankt!

Groetjes Cynthia

Jotjahh

Re: Hoofdstel, qualiteit en pasvorm hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:08

Hej,

Mooi hoofdstel ik zou het risico gewoon nemen en anders mag je ruilen binnen 8 dagen toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:32

Voor zover ik het kan inschatten vanaf de site zou ik denken dat het prima is voor de prijs. De prijs is niet zo hoog dus de qualiteit is ook beperkt..
Wil je een hoofdstelletje voor erbij dan zou ik het zeker doen maar als je een goede kwaliteit dagelijks hoofdstel zoekt dan zou ik een klasse hoger gaan, van tuigleder. Maar dan zit je op minimaal 60 euro.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:47

Die knopen en de v-frontriem hebben het voordeel dat ze wat ruimer zijn vaak. Je loopt wel de kans dat de keelriem veel te kort is. Dat is bij mijn paarden i.i.g. zo. Cornelie (van Just Western) verkoopt ook losse, veel langere keelriemen. Ik gok dat je die wel nodig hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:31

Mijn tinker red het meestal nog nét met de keelriem die aan de standaard cob hoofdstellen zit, meestal met een gaatje erbij gemaakt. En hij heeft een flink breed hoofd. Dus ik denk dat jouw tink ook wel in de full keelriem moet passen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:22

En anders kun je bij de meeste schoenmakers van die kleine leren riempjes met gesp kopen, die kun je gebruiken als simpele keelriemverlenger :D

Hoofdstel ziet er verder goed uit en Cornelie geeft goede service.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:41

Hoe zit het verder met de qualiteit. Het is dus wel de bedoeling dat ik niet binnen no time een nieuw hoofdstel moet aanschaffen. Denk dat ik mijn ouders maar ga vragen om geld voor mn verjaardag zodat ik zelf verder kan sparen voor een goed degelijk hoofdstel.

Iemand ideeën? (graag niet boven de 60 euro)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:48

Wat noem je 'binnen no-time' :D
Ik denk niet dat je er 10 jaar mee zult doen, bij normaal gebruik, maar dat kun je voor dit geld ook niet verwachten.
Maar 5 jaar moet wel haalbaar zijn.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:49

Binnen een jaar ofzo :P dat bedoel ik met binnen no time :P Ik ben op zoek naar een hoofstelletje waar ik gewoon een poosje mee kan doen.. Dit mag 3 jaar zijn maar ook 13 jaar..

Het meest bang ben ik voor dat het ijzer werk het gaat begeven..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:51

De clips voor het bit bedoel je??
Eigenlijk heb je zo'n hoofdstel nodig als je regelmatig van bit veranderd. Doe je dat niet dan hebben die clips ook geen nut anders dat de boel kan gaan rammelen en irriteren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:04

Ik zweer bij hoofdstellen van tuigleer (harness leather), bijvoorbeeld van Weaver. Bijvoorbeeld bij Kraemer.de zou je deze wel voor tegen de 60 euro kunnen vinden. Mijne gaat al meer dan 4 jaar door weer en wind mee.

Ik vind zelf eenoortjes qua pasvorm het meest prettig, maar dat zal voor iedereen verschillend zijn. Een v frontriem zit bij mijn paard snel niet prettig rond de oren.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:27

gaucho schreef:
Ik zweer bij hoofdstellen van tuigleer (harness leather), bijvoorbeeld van Weaver. Bijvoorbeeld bij Kraemer.de zou je deze wel voor tegen de 60 euro kunnen vinden. Mijne gaat al meer dan 4 jaar door weer en wind mee.

Ik vind zelf eenoortjes qua pasvorm het meest prettig, maar dat zal voor iedereen verschillend zijn. Een v frontriem zit bij mijn paard snel niet prettig rond de oren.

Bedoel je dat een v-frontriem gaat spannen? Of waarom zit het niet prettig rond de oren van je paard?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:55

Mijn paard heeft een vrij klein hoofd, hoofdstel moet dus op z'n kleinst. De zijkanten van de frontriem komen door de gespen op de bakstukken dus vrij hoog tegen de oren op te liggen. Heb ik al met meerdere hoofdstelen gehad. Met een eenoor heb ik hier geen last van. En ik vind het ook erg makkelijk dat ik geen keelriem vast hoeft maken enzo.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:55

ik ben met een one ear bang dat ze het hoofdstel afschud.. Heb haar voorpluk namelijk altijd in een vlecht en ze is heel zacht achter haar oren enz..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:04

gaucho schreef:
De zijkanten van de frontriem komen door de gespen op de bakstukken dus vrij hoog tegen de oren op te liggen.
Dan zijn de bakstukken dus te lang, als je die óf korter koopt óf laat inkorten heb je ook geen probleem te krap zittende frontriem.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:16

Jup zo kan je het ook zien.. Kan je dan niet een kleiner maatje hoofdstel nemen.. Pony ipv Cob.. Dan zit je daar lijkt me ook niet mee..

Maar goed.. Ik ben bang bij One eartjes dat ze ze af schud..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:17

Koop een one-ear mét keelriem :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:20

Ja dat is natuurlijk ook een optie.. :P zijn die er wel dan? Vinden paarden zo'n one ear niet irritant dan? (Ginger heeft nogal bewegelijke oortjes)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:25

Die zijn er, ik heb er zelf eentje gehad.
Overigens heb je 'sleuf'-oortjes en losse oortjes. De laatste soort geeft meer bewegingsvrijheid voor het oor en minder irritatie voor het paard.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:30

Heb je hier misschien foto voorbeelden van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:54

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:39

Weaver is inderdaad kwalitatief onwijs goed :j. Mijn trainingshoofdstelletje is daarvan, die heb ik vanaf het moment dat poown hierheen kwam, nu bijna 5 jaar geleden en hij is nog als nieuw. Je zit alleen wel op een hogere prijsklasse inderdaad, ik heb voor dat simpele dingetje toen 80 euro kaal betaald.

One/Two-ear heb je inderdaad ook in de varianten met keelriem, hierboven staan hele mooie linkjes :).

Als tip zou ik wel voor een iets duurder hoofdstel gaan, je hebt echt echt veeeel langer plezier van en je verkoopwaarde ligt ook een stuk hoger dan met bijv. die van de beginpost.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:44

iemand bij ons op stal heeft dat hoofdstel ook , en die is er iniedergeval tevreden over ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:44

Ik heb dat hoofdstel gehad voor de africhting. Mijn paard kreeg thv de clips kale plekken. Het hoofdstel hangt nu dus aan de muur als wandversiering. :+

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:26

Ik heb onderhand al heel goedkoop een nieuw hoofdstelletje over kunnen kopen dus daar rij ik nu eerst mee.. Alsnog wel iedereen bedankt :D