Ervaringen overstap bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

conDios

Ervaringen overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:35

Hallo!

Ik wil graag de overstap bitloos maken.
Ik rij nu met een dubbelgebroken trensje, en ik ben zeer zacht in mijn hand.
Mijn paard is goed te rijden met de zit.
Ik ben mij nu dus aan het oriënteren op het gebied van bitloos, omdat ik niet een overhaaste beslissing wil nemen ;)

Zijn er mensen die goede tips hebben?
Zijn er veel verschillende soorten in zulke hoofdstellen?
Welke zou geschikt voor mijn 5,5 jarige kleine gelderse merrie met een nogal groot hoofd?

Kun je hier ook veilig buitenritten mee maken? Dit is namelijk wat ik graag doe. Ik heb gelukkig niet een paard wat er vaak als een idioot van doorgaat/ zich achterlijk gedraagt in het verkeer.

Bedankt alvast :)

Groetjes Anke

zij

Re: Ervaringen overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:29

ik heb mijn eigen paard ingereden zonder bit, maar wel ook andere paarden die normaal met bit werden gereden in 1 keer bitloos gereden. Met een touwhalster en crb is dat niet ideaal vind ik zelf (die zijn goedkoop, maar niet goed om mee te rijden). Ik heb nu een merothisch neusdeel en die is ideaal. Ik kan er met elk paard mee wegrijden. Ook al zijn ze nog nooit bitloos gereden!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:36

Ik heb hem het hoofdstel omgedaan en ben gewoon gaan rijden. hij reed al 12 jaar met bit. Vanaf begin af aan pakte hij het goed op. 2e keer ben ik gelijk naar buiten gegaan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:43

mijn ruintje heb ik bitloos ingereden, mijn merrie van mijn 17, die met bit gereden was, heb ik van de 1 op de andere dag bitloos gereden, 1e keer ff in de bak, maar merkte dat ze er erg goed op reageerde.
Ik rijd met een sidepull hoofdstel, ik vind die duidelijk kwa inwerking.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:44

van bijna 17 bedoel ik, is nog te vroeg om te typen blijkbaar haha

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:54

Hebben jullie niet het idee dat je minder te zeggen hebt bitloos?

Met mijn pony wilde ik gaan overstappen, met bit loopt hij anders, knarst op het bit en kantelt zijn hoofd. (Wat hij bij iedereen doet, instructrice denkt dat dit gewoon een aanwenning is...) Bitloos doet hij het soms ook nog (dus binnenkort eens de fysio laten komen) maar als hij bitloos weg wil, dan heb ik veel minder over hem te zeggen. (Hij trekt nog al eens naar andere pony's toe, buitenbeen erbij helpt dan redelijk, maar bitloos loopt hij eerder "door mijn been heen")

We hebben nog niet veel geoefend en wil nog verder gaan met bitloos rijden (gekruist bitloos hoofdstel), maar in het bos voorlopig nog niet. Dan is hij sowieso al een stuk voorwaartser en sterker.

Of zit dit gewoon echt in mijn hoofd?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:57

dat zit in je hoofd :)
ik kan met mijn pony prima buitenrijden bitloos
maar zogauw er iemand op stapt die niet 100% vertrouwt dát het werkt, werkt het ook niet
dat is mijn ervaring ermee
al wil je hem met een zijden draadje rijden, als jij het vertrouwen hebt dat het werkt, dan werkt het :)

Mijn overstap is geleidelijk gegaan :) een neusriem met teugels eraan, en het bit met teugels eraan
bit-teugel niet gebruiken, maar voor psychische doeleinden wel bij hebben :)
op een gegeven moment de teugel eraf gehaald
en het bit in mijn jaszak (waarom? :') geen idee :)) psychisch :)) )
en nu rijden we bitloos op een bloemhack :) touwhalster gaat ook, scapa-halster ook :)

Máár! als ik zelf het vertrouwen er eens niet in heb, dan gaat zijn bitje in :) zoals nu met wandelen (ivm het weer 4wk alleen op het land gestaan) hij is zo gek, dan hecht ik toch nog waarde aan het bit :)

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:15

Met mijn vorige paardje heb ik het op een dag gewoon gedaan, omdat ik erachter was gekomen wat een bit nou eigenlijk in de mond deed.
En ik schrok wel, moet ik zeggen maar daar gaat het nu niet over :D
En met mijn nieuwe heb ik het eerste maandje met bit gereden omdat het vertrouwen er gewoon nog niet was, maar op een dag heb ik het ook gewoon gedaan.
Het ging geweldig en er gaat nooit meer een bit in :o
Ik rij/reed ze allebij gewoon met een touwhalstertje :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:01

mijn bijrijpony is altijd met bit gereden, toen ik haar voor het eerst bitloos reed was ze wat onwennig, kon nog niet echt een fijne aanleuning krijgen, ze ontspande niet goed, maar nu ik haar 2x per week bitloos rij gaat het super en komt ze heerlijk omlaag. Verder merk ik geen verschil als met bit. buitenrijdennog niet gedaan op haar.

Welk bitloos hoofdstel is verschillend, mijn bijrijpony loopt heel fijn om een kruislinks onder de kin hoofdstel, mijn eigen shet op kruislink onder de kaak, en mijjn vorige bijrijpaardje op de sidepull

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:12

Serendip90 schreef:
Hebben jullie niet het idee dat je minder te zeggen hebt bitloos?

Met mijn pony wilde ik gaan overstappen, met bit loopt hij anders, knarst op het bit en kantelt zijn hoofd. (Wat hij bij iedereen doet, instructrice denkt dat dit gewoon een aanwenning is...) Bitloos doet hij het soms ook nog (dus binnenkort eens de fysio laten komen) maar als hij bitloos weg wil, dan heb ik veel minder over hem te zeggen. (Hij trekt nog al eens naar andere pony's toe, buitenbeen erbij helpt dan redelijk, maar bitloos loopt hij eerder "door mijn been heen")

We hebben nog niet veel geoefend en wil nog verder gaan met bitloos rijden (gekruist bitloos hoofdstel), maar in het bos voorlopig nog niet. Dan is hij sowieso al een stuk voorwaartser en sterker.

Of zit dit gewoon echt in mijn hoofd?

Dat zit niet in je hoofd hoor.
Daar ben ik het niet mee eens naaltje.
Hier merk ik ook dat ik minder te zeggen heb als ze echt iets wil.
Geen ramp vind ik, want ze zal nooit wat geks doen. Ik vertrouw dat paard blind.
Ze is heus wel eens jolig, en dat mag, anders word het ook wel erg saai voor ze. :D
Maar ze zal nooit zomaar aan het loeihard aan het rennen gaan of een bok geven.

Ik vind het heel verstandig in jou geval om het bos voorlopig nog even niet bitloos te doen.
Dat hoeft niet eens te komen doordat je zelf het vertrouwen niet hebt.
Sommige paarden doen gewoon achterlijk in het bos.
Liever een bit er in als met een stuurloos paard zitten in een bos. Dan breng je anderen ook in gevaar.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:38

Ik vind ook dat het in je hoofd zit.
Ik heb de eerste paar weken met mijn net gecastreerde ruin (die nog wat hengstengedrag had en ook nog maar een paar maanden onder het zadel!)) overgestapt op bitloos (kaakgekruist hoofdstel), omdat hij constant liep te klooien met het bit. Het is een andalusier met weinig ruimte in de mond, hij gooide zijn tong over het bit, deed vaak kantelen, pakte het aan een kant vast enz.
Toen ik het bitloze hoofdstel kreeg, ben ik meteen met hem het bos in gegaan. Let wel, ik had hem nog maar een paar weken. Blijkbaar heb ik een superbraaf paard. Wel heb ik gemerkt dat ik de neusriem bij de eerste rit te hoog had zitten. Dan heb je inderdaad minder te vertellen. Hij moet precies op de juiste hoogte zitten. Dan maakt het volgens mij geen verschil. Het is niet het bit, wat je de controle geeft. De tweede dag had ik les. Nou, hij ging meteen super. Veel meer rust in het hoofd en meteen met dezelfde hulpen dezelfde reactie. Totaal geen problemen. Ik heb het barefoot kaakgekruist hoofdstel, met ronde riempjes. En super tevreden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:45

Dat zit em echt niet tussen je oren, daar ben ik van overtuigd..
Wat kan er nou gebeuren? Ik kan zo'n 1 meter 70 naar beneden vallen. :+
Paardrijden is een stuk minder gecompliceerd wat dat betreft.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:47

Ik heb met een paar paarden de overstap gemaakt naar bitloos, maar niet bij elk paard beviel het.
Sommigen reed ik er zo mee weg, anderen begrepen het eerst niet waardoor ze wat lomp in hun reactie werden..
Als je paard goed aan de hulpen staat hoeft het geen probleem te zijn, maar mijn ervaring is dat niet elk paard er geschikt voor is...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:51

ik heb verschillende bitloze optomingen geprobeerd voor ik gevonden heb waar mijn paard goed op loopt: eerst een s-hack, werkte niet, ging alsmaar met zijn hoofd omhoog, dan de gewone hackamore, idem, een crossrope bridle laten maken op zijn neusomtrek, werkte niet, hij vond het verschrikkelijk en schudde alsmaar zijn hoofd. Toen het kruisling onder de kinmodel, dat ging al beter en nu heb ik een side pull en hij loopt er perfect op. Mijn instructrice zegt dat hij zelfs beter nageeflijk loopt en reageert op dit hoofdstel als op het bit! Ik rijd er ook buitenritten mee! en ik wil niet anders meer. Wel heeft hij een gevoelige huid op de neus dus ik heb er een bontje overheen, ziet er niet zo mooi uit vind ik maar is voor hem wel fijn. Als het hoofdstel wat soepeler is kan dat misschien eraf!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:01

Wat voor hoofdstel heb je dan josefien?
Een beetje een kwaliteitshoofdstel?

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:53

wij hebben het bitloos hoofdstel van Emiel Voest en dat gaat super

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:58

gewoon met geknoopt touwhalster proberen, eerst in een piste...je zal meteen zien dat het lukt.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:28

Ik ben dus echt een complete nitwit als het gaat om bitloos rijden....
Maar afgelopen zaterdag heeft het me toch aan het denken gezet toen iemand me vertelde wat de effecten zijn.

Ik las ook dat het KWPN vorderingen heeft gemaakt met het bitloos westrijdrijden?
Vertel eens... ik weet er echt heel weinig van af

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

ik heb een sidepull maar geen idee welk merk, heb het van een bokker overgemomen, wel een erg stevig hoofdstel!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:05

Bij mijn paard heb ik het gewoon geprobeerd, eerst in de bak, daarna ook buiten. Ging meteen goed.
We rijden met een sidepull van Marylot.