[WN] Ervaringen met Myler bit en welk level??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Ervaringen met Myler bit en welk level??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:25

Hallo,

Ik denk erover een Myler bit aan te schaffen. Dit omdat mijn paard veel speelt met het bit en haar tong er telkens overheen gooit...
Nu kreeg ik de tip van mijn lesgeefster dat een Myler bit beter in de mond past en dat het dan wel minder zou worden...ze doet dit overigens alleen in stap als we net beginnen. Verder is ze nagekeken door osteopaat en fysio en volgende week komt de tandarts langs om ook dat uit te sluiten.....Ook het zadel is opgemeten ik denk dus dat we een medische oorzaak uit kunnen sluiten..... En als ze bezig is met oefeningen doet ze het ook niet meer!

Wat zijn jullie ervaringen met dit type bit??

Welk level kan ik het beste nemen?? Is nog een jong paard maar als ik kijk naar de beschrijvingen zijn we wel al bezig met de oefeningen van level twee.....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:27

Ik heb een level 1 comfort snaffle met wide barrel. Ik heb hem aangeschaft toen ik nog bezig was met inrijden, dus het "level" waar in je rijd maakt niet zo veel uit als je toch bij level 1 of 2 blijft. Mijn paard heeft een heel klein mondje, en met dit bit heb ik zoveel vooruitgang gemerkt! Voor mij geen ander bit meer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:22

ik rij mijn paard ook met een myler
deze
Afbeelding

en ook mijn vorige pony reed met mylers, super fijne bitten en lekker dun

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:35

Ik rijd ook al jaren met een myler. Heb een level 3 omdat mijn paard geen druk verdraagd op zijn tong (hij heeft echt een mega tong). Hij accepteerde geen enkel bit, altijd tong erover en lopen rotzooien met zijn tong. Nu ik hier mee rijd is het een heel ander paard geworden en is hij rustig in de mond. Echt een aanrader! Ik heb eerst ook even met level 2 gereden maar hij accepteerde het snel en ben toen overgegaan op level 3, ook direct acceptatie. Hij was blij met een goed bit.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:46

Mijn paard liep er niet zo fijn op, of moest misschien wennen, hij liep dwars door het bit heen, dit was een level 1 zoals je hierboven ziet, ook heb ik wel is een level 3 ? gehad, maar die accepteerde hij helemaal niet, hier ging hij weer van op de loop, deze zag er ook wel indrukwekkend uit hoor :=
Ik twijfel om mijn Myler er nog is in te hangen en nogmaals te kijken (de level 1) misschien moet ik gewoon even doorzetten, is het gewoon een kwestie van wennen voor het paard ook ?
Ik ben in ieder geval niet overtuigd :n of nog niet....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:33

Ik heb ook de myler zoals op bovenstaande foto. Ik merkte gelijk verschil toen ik hem voor het eerst gebruikte, juist door de onafhankelijke beweging van de beide kanten. Ik ben er erg tevreden over in elk geval (en naar ik aanneem mijn paard ook ;) )

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:43

Ik heb ook een myler zoals de foto. Alleen gebruik ik 'm amper (ik rijd bitloos en in het bos met billy allen shank). Eerlijk gezegd merkte ik bij mijn paard geen verschil maar daar moet ik bij zeggen; mijn paard accepteert werkelijk ieder bit. Natuurlijk heb ik er niet alles in gehangen, maar ik heb 'm zelfs eventjes met een correctional heel braaf en fijn kunnen rijden terwijl later bij de tandarts bleek dat hij daar eigenlijk helemaal geen ruimte voor had :o :o (meteen verkocht). In overleg toen de billy allen shank gekocht.

Luxe maar gevaarlijk 'probleem' dus. Het is 100% aan mij om voor mijn paard een comfortabel bit te vinden, want hij geeft zelf niet aan wat hij prettig vindt. Daarom dus de myler en in mijn geval ook de billy allen shank, die vind ik het vriendelijkste qua pasvorm (gezien de ruimte in zijn mond). Maar in de praktijk rijd ik dus bitloos. :+

rommulus

Re: Ervaringen met Myler bit en welk level??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:25

bij ons op stal worden ook zeker 7 paarden op mylers gereden
ik zelf stap ook over op myler ivm de onafhankelijke beweging en het feit dat je ze niet in hun gehemelte kan prikken

maar ook in sil denk ik dat ik van alles in kan gooien
ik had laatst shank's in gehangen om te kijken hoe hij daar op zou reageren ivm wedstrijden
maar meneer gaf geen kick

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:34

mirgino schreef:
ik rij mijn paard ook met een myler
deze
Afbeelding

en ook mijn vorige pony reed met mylers, super fijne bitten en lekker dun
Met deze rij ik ook, Reddie is wel altijd druk met het rolletje aan het rollen :))

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:35

Wat is het verschil met dit bit en een Billy Allen snaffel?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:38

Het Myler mondstuk loopt meer in een boog naar voren zeg maar en een gewone billy allen is recht.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:43

rapido schreef:
Het Myler mondstuk loopt meer in een boog naar voren zeg maar en een gewone billy allen is recht.

Aha ;)
Ik zit er namelijk aan te denken om zo'n Mylerbit level 1 te kopen.
Lijkt me een erg vriendelijk bitje om mee te beginnen.
(rijd nu met een enkel gebroken snaffeltje)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:35

Ik heb een myler comfort snaffle gehad met lichte tongvrijheid (level 1 à 2) maar mijn paard vond het toch niet zo'n fijn bit. Eerst accepteerde ze het wel maar vanaf dat er de minste druk op kwam ging ze helemaal achter de teugel lopen.
Nu rijd ik veelal bitloos, dat gaat prima, alleen als we met een groep gaan buiten rijden heb ik er nog liefst een bitje bij (misschien zit het tussen mijn oren :(:) ) en dan vind ik een dubbelgebroken baucher-bitje goed werken bij mijn paardje. Dit bit ligt heel stil in de mond waardoor ze er niet door geirriteerd geraakt en haar tong er wil over leggen en als er druk op wordt gezet accepteerd ze dat ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:34

Het afgebeelde bitje is trouwens geen level 1 bit maar een level 2 bit!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:45

rapido schreef:
Het afgebeelde bitje is trouwens geen level 1 bit maar een level 2 bit!

meen je dat?

ik heb hem dacht ik gekocht als level 1 ;)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:59

Wat raden jullie dan aan?? Een level 1 of een level 2 en waarop baseer je je keuze dan??

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:06

Het bit op de foto is wel een level 1,
level 2 heeft een kleine tongboog. en dat heeft deze niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:48

mantha81 schreef:
Wat raden jullie dan aan?? Een level 1 of een level 2 en waarop baseer je je keuze dan??

mijn appaloosa had weinig ruimte en het K&K bit 18mm was ook te dik, ik ben toen gaan zoeken naar een passend bit
sweet-iron was ze allergisch voor en mij werd toen een myler aangeraden
en omdat ze 4jr was en ik aan het inrijden was ben ik met level 1 begonnen en deze gehouden omdat ze het daar goed op deed
nu met mijn nieuwe paard,die een sweet-iron bit had een watertrens waar zijn mondhoeken kapot van gingen ben ik ook voor hem op deze myler overgestapt en daar doet hij het goed op
ik blijf ook met dit bit rijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:12

olanis schreef:
Het bit op de foto is wel een level 1,
level 2 heeft een kleine tongboog. en dat heeft deze niet.
Oja je hebt gelijk :o ik dacht dat het de low port was (MB04)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:31

Dit is een Myler level 2.

Afbeelding

En dit is een level 3:

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:38

Ja dat zijn tenminste duidelijke foto's om het verschil te zien door dit kippige vrouwtje :D

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:44

mantha81 schreef:

Je moet je goed laten adviseren door een bedrijf die echt wat weten van deze bitten.

Ik rijdt namelijk weer met een ander type dan hier staan afgebeeld.
Wel met een type 2. Mijn paard was ook altijd aan het rommelen met zijn tong.
Nu gaat het veel beter.

Toen ik mijn bit kocht werd er vanalles aan mij gevraagd over mijn paard.
Toen werd dit bit aangeraden, mocht het na ongeveer 2 weken niet voldoen, kon ik terugkomen om te ruilen
voor een ander type. Super vond ik dat, want het kost nogal niet wat.
Ik had al van andere stalgenoten een paar keer een mylerbit geleend dus wist wel een beetje hoe
hij er op zou reageren. Ik heb ook eens met een veel scherpe gereden, dat was gewoon eng, zo achter de
teugel als hij ging lopen. Die moest het toen duidelijk niet worden.

Succes met je zoektocht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:11

Bij de Oregon trail tackstore verkopen ze de Mylers en kunnen ze je info geven.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:20

rapido schreef:
Bij de Oregon trail tackstore verkopen ze de Mylers en kunnen ze je info geven.

Helemaal waar, je kan het bit zelfs 2 weken proberen en als het niet bevalt berekend ze maar een klein percentage. Super service! *D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:27

Ik rij geen western maar "gewoon" dressuur.
Mijn paard had heel veel moeite met een bit, erg onrustig met het hoofd en doorlopend met het bit bezig zijn zodra hij het in had.
Na heel veel info via internet opgezocht te hebben over Myler bitten, de Comfort Snaffle level 1 in bustrens uitvoering aangeschaft.
Ik heb het bit nu een jaar of 3 denk ik en er tot op heden geen spijt van gehad.
Mijn paard accepteerd dit bit veel beter dan alle andere soorten en maten bitten.
Hij is rustiger met zijn hoofd en laat zich veel beter rijden.
Denk dat het komt omdat het bit dun is, heel licht en het beweegt soepel alle kanten uit.
Met dit bit heeft hij niet zo'n mond vol.
Heb een tijdje terug nog weer eens een HH gold brass 14 mm geprobeerd, maar gelijk weer heel veel onrust dus snel de Myler er weer in :)