Welke bitloze optoming? NURTURAL bridel..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Showpony

Welke bitloze optoming? NURTURAL bridel..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 01:00

Voor de korte versie zie laatste stuk v bericht!!

Onze zoektocht naar de voor ons meest ideale bitloze optoming..

We hebben een tijdje op de bosal gereden en touwhalster: Niet echt ons ding, te veel ruis.

De signalen van een stalhalster snapt ze wel, maar het is het ook niet, t is net allemaal wat te grof
kleine signalen komen niet door..

Ik heb aan een side pull gedacht, maar aangezien er bij ons buiten herten etc lopen vind ik het
toch wel prettig als ik iets heb wat net wat meer inwerkt als ik het nodig heb.
om hier discussie over te voorkomen: ik weet dat dit meer tussen mijn oren zit en met training te maken heeft etc, etc,
maar ik ben nu eenmaal nog niet zover dat ik dat laatste stukje wil/kan loslaten. Work in progress ;)

Verder rij ik met name in het bos:
losse teugel, inwerken met zit, benen en neckreining.
Enkel op eigenwijze- en schrik momenten neem ik de teugels aan.

Dr Cook trekt me totaal niet, wegens de verhalen rondom te release en de ruis waar ik toch ook wel veel klachten over hoor..

Bij de verschillende hack-uitvoeringen vraag ik me af hoe het sturen in zn werk gaat
ik stuur (soms als het nodig is) door mn hand wat verder van de hals te doen en ik ben bang dat het ijzer dan in de wang zal prikken..

Nja goed lang verhaal in het kort:
Ik heb een aantal bitloze optomingen geprobeerd en zo`n beetje alle bitloze optomingen
afgelopen en er is eigenlijk niets wat perfect lijkt.
Het systeem waarbij ik nog mogelijkheden zie is de NURTURAL bridle.
http://www.bitloosrijden.nl/nurturalbridle.htm
Dit is ook een kruislingssysteem,
maar de werking ervan wordt begrensd door het circle Y systeem en de riempjes lopen niet door achter de oren,
ze zitten gewoon vast aan het kopstuk.
T schijnt wat meer te werken als een side pull maar met meer controle.

Omdat er over dit hoofdstel op bokt weinig gesproken is hoop ik
op deze manier aan wat meer meningen/ervaringen te komen.

TurdusMerula

Re: Welke bitloze optoming? NURTURAL bridel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 02:54

Ik heb geen ervaring met het hoofdstel wat je noemt.

Om eerlijk te zijn snap ik niet goed hoe een bosal te veel ruis kan hebben, maar dat is een andere discussie.

Is een sidepull die wat pittiger inwerkt niets voor je?
Zoiets bijvoorbeeld?

http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... ductId=294

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:52

ik heb de meroth en zou je aanraden daar ook eens naar te kijken. gewoon zonder leren bitje. ik rijd t zelfde als jij en vind hem ideaal! ruis heb je iig niet, en de release is super!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:19

Ik heb het hoofdstel en ben er erg tevreden over. Ik kan alleen niet zo goed vergelijken met andere hoofdstellen. De enige die ik verder geprobeerd heb is de kruising bij de kin. Dat vond mij pony niet prettig. Zodra ik de teugels in contact nam ging der hoofd gelijk omhoog.
Hier wat foto's.
Foto's Nutural hoofdstel :
Afbeelding
En deze voor het detail wat dit hoofdstel net iets anders maakt dan de meeste kruislinkse systemen
Afbeelding[/quote]

Als je nog specifieke ervaringen of iets wil weten moet je het maar vragen. Ik vind hem echt ideaal :)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:49

Bedankt meiden!

@ zij: ja die was ik vergeten te noemen, dat zou eventueel ook een optie zijn!

@SxF: Oe gaaaf, super bedankt voor de fotos!
Welke uitvoering heb jij?? Ik denk zo te zien in t leer?
Als je stuurt door je hand van de hals te dien komt de boodschap dan goed over?
En snoert hij erg aan als je beiden teugels aanhaalt?
Hoe is de release?
Heb je last van de rubber noseband, in die zin dat hij haren uittrekt of schuurt??
Welke maat hoofdstel heb je normaal en wat is dit voor maat?

Zooo dat was voorlopig mn vragenlijst :D Alvast heel erg bedankt!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:00

TurdusMerula schreef:
Ik heb geen ervaring met het hoofdstel wat je noemt.

Om eerlijk te zijn snap ik niet goed hoe een bosal te veel ruis kan hebben, maar dat is een andere discussie.
Ruis is in dit geval misschien een verkeerde woordkeuze. Op de een of andere manier leverde het vrij veel miscommunicatie op.
Ik heb iemand anders er op mijn paard mee laten rijden die er meer verstand van ( bosal optoming) had dan ik en die zij ook
dat mijn paard er niet fijn op reageerde.

Is een sidepull die wat pittiger inwerkt niets voor je?
Zoiets bijvoorbeeld?

http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... ductId=294

ja misschien wel ja! thanks :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:34

Showpony schreef:
Bedankt meiden!

@ zij: ja die was ik vergeten te noemen, dat zou eventueel ook een optie zijn!

@SxF: Oe gaaaf, super bedankt voor de fotos!
Welke uitvoering heb jij?? Ik denk zo te zien in t leer? Ik heb de impressive. In het leer ja.
Mijn pony heeft 14 jaar in de manegelessen gelopen, dus ik weet niet of je dat met het gemiddelde paard kan vergelijken. Toevallig zat ik vanochtend erop en heb het uitgeprobeert. Ik vind dat de signalen precies hetzelfde werken als met bit. Als ik naar recht wil snapt mijn pony dat als ik mijn linkerteugel tegen haar hals aan doe, maar ook als ik mijn rechterhand breed houd. Als ik daar mee stuur.

Bedoel je daar de neusriem mee? Ik vind het aansnoeren wel meevallen. Nu moet je de neusriem niet losser doen dan een normale neusriem.
Doordat de ringen aan de zijkant zijn bevestigd heb je ook een soort sidepull effect.

Hoe is de release?
Af en toe twijfel ik een beetje over de release. Maar door die cirkel-x blijft mijn pony wel ontspannen. Dat was niet met de 'normale' kingekruiste hoofdstellen. Ze vind het ook niet vervelend als er 'druk' op staat, terwijl dat wel was met bit en met het cook systeem. Ondanks dat vind ik de release niet helemaal geweldig. Maar ik weet ook niet of je het kan vergelijken met een 'cook' systeem. Omdat het een heel ander systeem is.

Heb je last van de rubber noseband, in die zin dat hij haren uittrekt of schuurt??
Mijn pony heeft geen gevoelig huidje of iets. Maar ik had zelf het idee dat bij het begin het hoofdstel wat schuurde. Nu zit een nieuw hoofdstel nog lang niet zo netjes als dat je hem een tijd gebruikt heb. Dan is hij natuurlijk veel meer gevormd. Ik heb de eerste paar weken (denk 3), dat was in de zomer een gelding eronder gedaan. Nu rijd ik al een jaar zonder. De haren zitten wel eens wat anders, maar ik weet niet of dat echt specifiek door de rubbere noseband komt. Je kan er wel altijd een bontje omgooien of een gelding. Ik gebruik het nu niet meer omdat ik het niet fijn vond, en het bevalt zonder ook goed. Geen problemen eigenlijk.

Ik heb normaal een grote maat pony of een kleine maat cob. Ik weet niet meer wat ik besteld had eigenlijk. Misschien dat ik dat nog ergens na kan kijken voor je. Nu weet ik niet of het heel belangrijk is. 2 stalgenoten hebben hem ook geprobeerd. Dacht dat het nooit ging passen maar had al beide kanten nog 2 gaatjes over. En die hebbe normaal maat Full.
Ik vind hem heel erg verstelbaar dus.

Zooo dat was voorlopig mn vragenlijst :D Alvast heel erg bedankt!

Dit zijn mijn ervaringen. Misschien dat iemand anders andere ervaringen heeft. Dus bindt me er niet aan vast. Succes verder. Als je nog wilt dat ik andere foto's maak moet je maar even een gil geven :)
Ik ben een tevreden klant iig ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:47

Het valt mij op dat vrijwel alle paarden waar wij het hoofdstel bij gebruiken, goed reageren.
De favoriet voor zowel binnen in de bak als op buitenritten.

We hebben er zelfs onze shet mee ingereden.

Edit@vragenlijst voor je ingevuld

Welke uitvoering heb jij??
Wij hebben er een in het leer en voor de kleine pony's hebben wij de de nylon uitvoering.

Ja! Zelfs een 16 jaar jong z2 dressuur paard wat altijd met bit gereden heeft, rijd er zo mee weg en deed alle oefeningen feilloos.

Valt erg mee.

Hoe is de release?
De release is goed en geeft voldoende ontspanning.

Nee, in het begin was ik er erg sceptisch over, maar zelfs een gevoelige draver en arabier lopen geeft het geen irritatie.

nvt denk ik ;)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:25

@ SxF en annebe: Super bedankt voor het beantwoorden van mn vragen, ben ik heel blij mee :D

Meer ervaringen zijn natuurlijk welkom!! ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:16

Ik zou kiezen voor voor een glücksrad. Die werkt als een sidepull, maar je kunt hem ook scherper instellen (bv als je naar buiten gaat)

Afbeelding

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 00:36

Werkt dat niet ongeveer zoals de bloem van marylot?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:41

In feite hetzelfde systeem inderdaad.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 00:55

Over de bloem heb ik nl hier en daar gehoord dat die bloem nog wel eens wil omklappen, ik denk als je de teugels aan de voorkant zou bevestigen..?

En ik vraag me af wat het effect is als je de teugel naar de zijkant beweegt, komt dan de tegenovergestelde kant van de cirkel niet in de wang?? Arg, super irritant dat ik niet goed op 'papier' kan krijgen wat ik bedoel.. plaatje toegevoegd ter verduidelijking. hoop dat het te begrijpen is..

Afbeelding

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:05

Even de bloemhack opgezocht;

Afbeelding

Wat de verschillen nou precies zijn, zou ik niet weten.

Ik begrijp wat je bedoeld, ik begrijp alleen niet waarom je je teugel naar de zijkant bewegen zou.
Als je bedoeld qua sturen à la parelli/touwhalster (om het zo maar even te noemen) dan komt er geen druk op de teugel, dus zou hij imo niet hoeven om te klappen. Ik heb hier zelf nog nooit mee gereden omdat ik erg tevreden met m'n gewone sidepull ben, dus wb testervaringen kan ik je niet helpen. Ik geloof dat er op het nh-forum net een topic hierover gestart is, en dat er daar een aantal met glucksrad rijden.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 01:13

wimmus schreef:
(..)

Ik begrijp wat je bedoeld, ik begrijp alleen niet waarom je je teugel naar de zijkant bewegen zou.
Als je bedoeld qua sturen à la parelli/touwhalster (om het zo maar even te noemen) dan komt er geen druk op de teugel, dus zou hij imo niet hoeven om te klappen. Ik heb hier zelf nog nooit mee gereden omdat ik erg tevreden met m'n gewone sidepull ben, dus wb testervaringen kan ik je niet helpen. Ik geloof dat er op het nh-forum net een topic hierover gestart is, en dat er daar een aantal met glucksrad rijden.

Zal proberen het duidelijker uit te leggen:
Al alles goed gaat stuur ik door mn gewicht verplaatsen leg mn been er iets aan en mn hand iets van de hals,
reageert ze om wat voor reden niet dan doe ik mn hand nog wat verder van de hals,
reageert ze dan nog niet voldoende dan komt er druk op de teugel.
* heb hier in de uitleg een paar stappen overgeslagen, t is om het iets wat te verduidelijken

Bedankt voor de tip naar het forum hier, volgens mij ben ik die idd ook tegen gekomen :)
zal nog eens zoeken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:24

De desbetreffende gluckrad van is van een van onze (inmiddels verkochte) pony's welke veelal in de kinderlessen meereden.

Je beschrijving is duidelijk, maar de gluckrad komt niet in de wang omdat je bij stelling vragen je teugels nooit zo'n eind van de hals al krijgt.
Dan zou je naast/voor de pony moeten staan om dit effect te krijgen.
Dit geld ook voor de bloem, hoe al wel deze bij de 8 en 9 gaats soms wel de neiging heeft om dubbel te slaan.
Een gluckrads of de 7gaats is stabieler.

Afbeelding

Wij verkopen overigens zelf geen hoofdstellen of bitloze optomingen.
Hiervoor verwijs ik je naar onze site met alle aanbidders van alle mogelijke optomingen.
Wij hebben wel ervaring met zowel in de bak als buiten rijden met alle optomingen met diverse soorten testpaarden.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:45

Thanx annebe!

T lastige is dat ik er persoonlijk geen ervaring mee dus het enige wat ik op dit moment
kan doen is proberen me in te beelden hoe iets gaat werken. Maar echt zuiver is het natuurlijk niet, dus ben erg blij met jullie feedback!

annebe omdat jullie vrij veel ervaring hebben met bitloze optomingen zou ik je graag willen vragen wat jullie persoonlijke favoriet is en waarom
en is er een hoofdstel wat er uitspringt omdat de meeste paarden er goed op reageren?
kan natuurlijk goed zijn dat die van vraag 1 en 2 de zelfde zijn..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:07

Wij zijn erg te spreken over de Nutural, hier reageren alle paarden bij ons goed op! (Ook de paarden waar ik ben geweest voor de bitloze-hoofdstellen-passervice)
Ik maak wel even een top 5 lijstje...

1. Nutural
2. Lowpull van B2B (Je kunt kiezen voor glad of gevlochten neusriem)
3. Sidepull (goedhard en westernstore)
4. Glucksrad
5. Hackermore (s-hack en kleine scharen zijn hetzelfde)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:32

Heel erg bedankt annebe!
Ik heb idd ook naar die van b2b gekeken, ook erg mooi en niet duur..

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:10

Wij zijn hoofdverdeler voor nederland en Belgie van de Nurtural.

Je kan het niet echt vergelijken met de dr cook, doordat de cirkel x eronder zit komt de "druk eigenlijk op de 2 zijringen zoals bij een sidepull, Ik vind persoonlijk ook dat hij veel duidelijker is dan andere hoofdstellen. je hebt ze ook in vele uitvoeringen en leuke kleuren. En ze zijn heel erg aanpasbaar van heel groot tot heel klein.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:41

@ Issake: Goed om te weten, Thanx!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:29

Ik heb zelf jaren gereden met het hoofdstel van de ruitersportshop. Buiten had ik dan soms wel erg veel paard in mijn handen.
Ik heb toen de Nurtural uitgeprobeerd en ik moet zeggen hij bevalt me super! Mijn paard reageerd op fijne hulpen (hij heeft een iets smallere neusriem dan mijn andere hoofdstel dus werkt ook iets scherper in) en loopt super nageeflijk met dit hoofdstel.
Zeker een aanrader (heb de biothane versie).

Maar elk paard reageerd weer anders op de verschillende systemen, dus het is altijd even uivissen wat voor jou paard het beste is.

Heb een kennis die met een glücksrad rijdt en die klapt inderdaad erg vaak om........

Succes

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:51

Thanks voor je reactie!

Ik heb de knoop doorgehakt en een nurtural besteld!
In het .. PAARS hihi, ben benieuwd.

I`ll keep u posted :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:57

Ik ben ook zeer benieuwd :)

We horen het nog wel van je.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:04

Showpony schreef:
Thanks voor je reactie!

Ik heb de knoop doorgehakt en een nurtural besteld!
In het .. PAARS hihi, ben benieuwd.

I`ll keep u posted :)

Leuk!! Ik heb 'm in het knalrood :D

Veel plezier en succes ermee.