Bitloos/Zadelloos rijden met doorgezakte rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caelinh

Bitloos/Zadelloos rijden met doorgezakte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:00

Lieve Bokkers,

Ik wil graag bitloos en zadelloos gaan rijden met mijn paardje. Zij is een merrie van nu 23 jaartjes jong (maar nog altijd met de levenslust van een 4-jarige }> ). Ik rijd haar op dit moment aan de losse teugel (mét bit) en een licht westernzadel (speciaal uitgezocht voor haar rug). Ik wil dus eigenlijk de overstap maken naar helemaal zonder zadel rijden, met daarvoor in de plaats bijv. een 'rijsjabrak'/barebackpad/sheepskin-pad... Ik vroeg me af of dit een goed idee is? Ze heeft dus een doorgezakte rug, echter volgens de DA geeft het bij haar verder geen problemen omdat het wel 'stabiel' is als het ware... Ik ondervind zelf verder ook geen problemen met haar rug en ze geeft zelf verder ook geen tekenen dat ze er last van heeft. Ik zal een foto van haar rug bijvoegen, dan is het wellicht beter te beoordelen (heb mezelf enigszins weggetoverd, sta er anders ook zo lekker charmant op... *ahum* :+ )

Wat zijn verder jullie ervaringen met zadelloos/bitloos rijden en wat denken jullie ervan? Er zijn ook mensen die een boomloos zadel als een optie bieden, maar dat is in mijn ogen toch nog iets anders als echt met een bbp bijvoorbeeld?

Hier dan nog de foto:

Afbeelding

Liefs, Caelinh

femmy91

Re: Bitloos/Zadelloos rijden met doorgezakte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:26

vind je dat lekker rijden zonder zadel?? ik vind het zo hobbelen :P maar verder niet bekend met boomloos of bitloos ;)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:28

Zonder zadel zal denk ik wel kunnen hoor ;). ik reed op mijn paardje ook zonder zadel en die had ook een doorgezakte rug ( kon geen passend zadel meer vinden).

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:56

femmy91 schreef:
vind je dat lekker rijden zonder zadel?? ik vind het zo hobbelen :P maar verder niet bekend met boomloos of bitloos ;)

Haha, ja dat 'hobbelen' is even wennen in het begin, maar als je daar eenmaal overheen bent is het echt fijn :) Ik heb zelf het idee dat ik veel rustiger en zekerder zit zonder zadel tussen mij en en het paard.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:02

Bitloos is een kwestie van gewoon doen (want, als je goed met bit rijd gebruik je het eigenlijk niet en rij je met losse teugels, dus heb je t bit ook niet nodig).
Mocht je paard ooit schrikken, weet de One-rein-stop dan te gebruiken en oefen deze voordat je zomaar buiten gaat rijden. Op bokt en paardnatuurlijk staat hier meer info over.
Dan nog de keuze: met welk bitloos hoofdstel/halster wil je gaan rijden? Ik vind een sidepull met een brede, zachte neusriem bijvoorbeeld fijn, maar andere mensen kiezen weer voor bijvoorbeeld een touwhalster of voor een gekruist systeem. Meer info: http://www.bitloospaardrijden.info/ http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=01 (en andere websites)

Een boomloos zadel en een hoge schoft gaan vaak niet echt goed samen (kan wel hoor). Als je westernzadel echt goed past, kun je daar natuurlijk gewoon mee rijden. Zonder zadel of met barebackpad zou ik een beetje voorzichtig mee zijn, in de zin van niet ineens langere tijd gaan doen. Begin gewoon een met een minuut of wat en kijk naar de reactie van je paard. Draven kan voor het paard erg onprettig worden omdat je nogal kunt stuiteren op een paardenrug, zeker als het paard hoog opgooit..
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 10-01-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:03

aan de andere kant.. word de druk dan een stuk minder goed verdeeld dus zou dit het misschien negatief kunnen werken..? maar je he nu een goedpassend zadel? dan zou ik deze erop houden ;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:08

Ik weet niet, ik vind het niet lekker zadelloos rijden op doorgezakte ruggen, vaak voel je de ruggenwervel dan echt heel erg goed..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:09

Ik heb ook een bbp. Het is idd niet stevig. Je zit gewoon op een shabrakje met evt beugels. Je kan er eigenlijk niet mee lichtrijden, al deed ik dit wel. Aan de beugels heb je wat meer steun verder niks.
Mijn pony heb ook een aardig doorgezakte rug, en dus een hoge schoft. Wat wel aardig zeer doet omdat hij zo hobbelt. Door me bekken te kantelen blijf ik veel beter zitten en zit het ook fijner. Ik heb nog nooit boomloos met hem gereden. Wel ooit op een ander paard maar ik vond het helemaal niks! Ik had het gevoel alsof ik er echt los opzat.

Bitloos is een kwestie van doen. Als je je paard goed vertrouwd, gaat het vast en zeker goed! Ik heb ook gewoon buiten gereden op bbp en bitloos.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:13

smurffie schreef:
aan de andere kant.. word de druk dan een stuk minder goed verdeeld dus zou dit het misschien negatief kunnen werken..?

Dat vroeg ik me inderdaad ook af :) Op zich is de drukverdeling op te vangen als je nog wel een pad oid gebruikt...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:28

Het ligt denk ik vooral aan je eigen zit. Als je weet dat je flink stuitert is het natuurlijk niet fijn! Maar als jij gewoon rustig en goed kan blijven zitten, scheeld al een stuk natuurlijk!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:31

BBP met beugels is natuurlijk absoluut niet aan te raden: alle druk komt dan op 1 klein stukje ruggegraad terecht. Dat is vragen om problemen. Zonder zadel rijden = op je kont en bovenbenen blijven zitten

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:32

Een bbp met beugels is ook niet bedoeld om mee te lichtrijden. Het is alleen voor je eigen evenwicht.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:02

Nee, een bbp lijkt me inderdaad ook niet echt iets om uitgebreid in te stunten, haha ;)

Alhoewel ik dan liever zonder de beugels zou rijden; klinkt misschien vreemd, maar voor mijn gevoel is mijn evenwicht (en zit) dan veel beter en zekerder :)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:34

Op mijn 21 jarig merrie rijd ik ook regelmatig zonder zadel, met BBP. Zij heeft een lange rug voor haar lichaam waardoor deze altijd wat doorgezakt was, door ouderdom en het verliezen van spieren is dit iets erger geworden. Bitloos heb je 100 soorten voor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:13

Ik vraag me af hoe goed dat WN-zadel werkelijk past, want de meeste zadels zijn niet geschikt voor dit soort swaybacks.
Ik zie geen enkel probleem met boomloos zolang je idd voldoende schoftvrijheid hebt. Zelfs heb ik een Bob Marshall met een zgn Peaked Pommel. Hierdoor heb je extra ingebouwde schoftvrijheid. Verder gebruik ik een zgn Swayback pad. Die is in het midden iets dikker als aan de uiteinden en vult daardoor de holling in de rug iets op.

Van de gewone BBP's is bekend dat ze erg knellen op de schoft en zeker niet geschikt zijn voor een paard met een holle rug.
Wil je een goede BBP dan ben je net zoveel kwijt als voor een merkloos boomloos zadel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:11

ik zou persoonlijk niet voor zadelloos gaan. gezien je paard z'n rug al het nodige "meegemaakt heeft" en het waarschijnlijker angenamer is voor je paard wanneer de druk en eventuele schokken verdeeld worden.
Bitloos hoeft geen reden te zijn om niet aan dat ruggebruik te werken, dus dat moet perfect kunnen als je jejzelf daar goed bij voelt.
Ik raad je wel aan om nog te proberen wat extra rugspieren te kweken zodat de rug niet nog harder gaat doorzakken

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:23

DubbelDun schreef:
Verder gebruik ik een zgn Swayback pad. Die is in het midden iets dikker als aan de uiteinden en vult daardoor de holling in de rug iets op.

Die heb ik inderdaad zelf ook :)