dressuurruiter wil ook een sprongetje maken, welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carla5111

dressuurruiter wil ook een sprongetje maken, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:54

ik ben een dressuurruiter en heb een anatomica dressuurzadel. Nu maak ik ook graag een keer een sprongetje. Nu wil ik een spring/veelzijdigheidszadel aanschaffen. Ik wil graag diep zitten en veel steun aan het been. Graag advies.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:03

Ik heb een Kieffer norbert koof gehad fijn springzadel, en heeft een diepe zit en veel been en kuitwrong.

Anoniem

Re: dressuurruiter wil ook een sprongetje maken, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:03

Kieffertje inderdaad, heeft mijn voorkeur ook.

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:04

Ik neem maar even aan dat je aan een "tweede" zadel geen fortuin uit gaat geven. En dat een springzadel voor jou als dressuurruiter misschien wat te anders aanvoelt. Misschien is een JC veelzijdigheidszadel dan wel een goede keus. Deze zadels zijn in veel maten te krijgen en ook goed op het paard aan te passen. Er zijn ook veel verschillende types veelzijdigheidszadels van meer spring of meer dressuur gericht. We hebben zelf voor springen en samengestelde wedstrijden vaak met een JC zadel gereden( was zelfs iets dressuur gericht) Ik zou het niet aanraden voor de klasse ZZ maar voor ons in de B en de L een prima, betaalbaar zadel. Ook zijn er bij de betere zadelmakers vast goede tweedehandse JC zadels te vinden.
Allerbelangrijkste is dat het zadel goed past. Bij jou en bij je paard.
Succes met zoeken
Laatst bijgewerkt door oline op 09-01-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:04

ik spring gewoon met mijn dressuur zadel :')
ik heb geen geld voor een ander zadel erbij :n

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:05

ik heb ook een kieffer veelzijdigheid erbij maar weet eigenlijk niet wat voor één. (heb m wel al jaaaaaaren dus is geen nieuw type) Maar ik zweer er ook bij omdat ie veel steun geeft maar je niet "vastzet"

grtjs

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:07

Rossner jumping diamond, echt een fijn zadel, leuke prijs ook.
Heeft een wat diepere (zachte!) zit en veel steun bij de knieen.

Oh zie net dat ze tegenwoordig Rossner Amerika heten!

Carla5111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:20

_Bitje_ schreef:
ik spring gewoon met mijn dressuur zadel :')
ik heb geen geld voor een ander zadel erbij :n

dat doe ik nu ook

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:24

Ik weet dat heel veel mensen het hier niet mee eens zijn maar ik zeg het toch :Y)

Ik heb voor het springen een zadeltje van de zadelmartk gekocht. Ik had toen een thorowgood zadeltje waar ik gewoon echt te lang voor was geworden, ik had geen steun meer, werd bang, paard ging weigeren....
Toen dus een springzadel van de zadelmarkt gekocht. Was 250 euro kwijt, dat zelfde zadel hebben ze nog steeds liggen, kosten nu rond de 300 euro.
Ik heb er nog geen moment spijt van gehad :)
Hij ligt goed, ik kan er heerlijk op zitten :)
Hij heeft een zachte zit en ik heb er echt voldoende steun aan. (ik ben ook wel van de diepe zit enzo :) met springen is alleen een té diepe zit echt niet prettig :n )
Ik kreeg weer vertrouwen, daardoor paard ook weer, en het springen ging weer fijn :) Ik heb er ook nog crossen mee gereden :)
Ik reed zo'n 1-2 keer in de week op dit zadel.
Als "hoofdzadel" zou ik ook niet gauw voor de zm gaan, maar voor een zadel erbij kan het echt geen kwaad :n
Ze hebben er ook wel troep liggen, vast wel, maar als je een beetje weet hoe een normaal zadel eruit hoort te zien zie je meteen of een zadel compleet uit verhouding is (lees: te grote zweetbladen ofzo :Y) )

Ik weet ook dat heel veel mensen zeggen dat je je paard zijn ruggetje helemaal om zeep helpt. Ik denk altijd dan maar weer, als hij last zou hebben van dat zadel zou hij geen 1.20-1.30 meer springen met mij erop ;)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:12

Kieffer Garmisch is goed en fijn, veelzijdig maar richting springen. Ligt op veel paarden fijn. Of gewoon een Wintec, bijvoorbeeld een veelzijdig 2000, ben je voor 500 euro klaar en heb je een nieuw zadeltje.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:14

Ik heb een dressuurzadel met korte wrong, en daar kun je heel fijn mee springen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:16

Ik heb een Rossner Amerika springzadel, vind het zelf een heerlijk zadel :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:18

Ik ben ook een echte dressuurruiter en heb een springzadel van nightrider:half diepe zit en wat kniewrong.
Te koop ook,ik spring nooit meer....

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:57

De rossner Amerika dressuur is een super fijn zadel. veelzeidig zal dan ook wel een lekkere zit hebben.

had zelf een stubben veelzeidigheid, maa past helaas niet meer op de nieuwe pony, is al een wat ouder zadel maar ook superfijn. Spring op deze pony af en toe een keer en gebruik dan gewoon me dressuurzadel.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:36

Ik heb een rossner amerika vzh zadel echt een heerlijk zadel om mee te dressuren en om te springen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:39

ik spring met een Kieffer Venedig, vz springgericht, dit bevalt prima

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:58

Volgens mij is rossner het eigen merk van Divoza. Daar is niks mis mee trouwens, behalve dat je dus niet weet wie de zadels maakt.
Eerst werden ze bij JC gemaakt maar nu dacht ik een andere fabriek.
Er kan dus best verschil zitten tussen de jaargangen rossner zadels. Ik vind het daarom moeilijk om ze aan te raden.
Misschien is er nu wel weer een andere fabrikant dan vorig jaar.
Aan de buitenkant lijkt het dan nog wel op het oude type, maar qua boom, vulling en leerkwaliteit is dat maar de vraag.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:16

als je niet heel vaak springt, zou ik gewoon een goedkoopje nemen. als je ook wedstrijen gaat rijen kun je misschien kijken naar een spring of veelzijdigheidszadel dat wat duurer is.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:53

interessant om te volgen zit namelijk met dezelfde vraag...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:21

ik heb ook de kieffer norbert koof,2de hands ook nog best te vinden. veel steun aan je been en een redelijk diepe zit voor een springzadel

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:17

Ik sprong gewoon met mijn dressuurzadel, nu spring ik niet meer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:21

Ik heb zelf een a merk dressuur zadel (kn) En heb gekozen voor kentaur voor een springzadel er bij. Prijs kwaliteit verhouding is netjes. Ik heb voor het model charon gekozen ivm de diepere zit en veel kniewrong. Ik heb hem nog niet dus ben erg benieuwd!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:23

Ik gebruik mijn Pegaso voor dressuur en springen en buitenrijden. Het is dmv afneembare kniewrongen verstelbaar. Heeft een fijne zit ook!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:24

Ik raad een veelzeidigheidszadel absoluut af. Als enige zadel zie ik er niet zo veel problemen van in maar als het je tweede zadel is zou ik altijd voor een springzadel kiezen. Wat betreft steun en geschiktheid heb je anders nog maar half werk.

Ik heb zelf een anatomica en daarnaast een wintec springzadel. Geen echt diepe zit maar aan een diepe zit hem je met springen ook niet zo bijster veel omdat je weinig zit. De wintec heeft dikke verstelbare wrongen en een extra stevige zit door de equisuede (of hoe ze het ook noemen). Dit zadel geeft mij een veilig gevoel. (na even gewend te zijn want het is natuurlijk wel echt anders.

Na die gewenningsperiode rij je net zo fijn en stevig weg op je springzadel. Ik maak er tegenwoordig zelfs graag buitenritten mee.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:28

Ik (über dressuurmiep) heb laatst sinds lange tijd ook weer eens gesprongen. Ik mocht het springzadel van mijn zus lenen. Een Bates (Wintec maar dan leer). Ik kan erg moeilijk wennen aan 'vreemde' zadels' laat staan aan een springzadel, maar dit zadel zit echt heel fijn. Had geen moeite met de springhouding en zelfs de grote wappers die mijn paard maakte bij iedere sprong (mijn paard is wel een springer) kon ik uitzitten. Ik ga nu zelf ook zo'n zadel aanschaffen voor de buitenritten, af en toe springen en de galoptrainingen. Echt een aanrader!