bandageren is nog niet zo makkelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

bandageren is nog niet zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:59

Hallo!

Ik wil mijn paard voor een evenement graag bandageren.
Maaaaar voor zover ik mij kan herinner waren de keren dat ik ooit gebandageerd heb niet zo goed gelukt...
Lees: Ze zakten af tijdens bewegen.

Hoe bandageer je op de juiste manier?
Gaat om stal-werkbandages en lange stelten :)

Bestaan er stap-voor-stap voorbeeldplaatjes of moet dit persoonlijk geleerd worden? :+

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:01

Werkbandages hebben in elk geval onderlappen nodig. Bij de fleecebandages is dit niet direct nodig, maar wel vele malen beter voor de bescherming.

Ik zou het een keer voor laten doen door iemand die er ervaring mee heeft. Je kunt zoiets niet van een beeldscherm leren :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:03

Ik bedoel geen elastische bandages iig.
Soms heb je met bepaalde dingen wel van die mooie tekeningen/plaatjes waar stap voor stap uitgelegd staat hoe en wat.

Zal eens iemand zoeken in de buurt die het kan :))

Van wat ik overigens gehoord/gelezen heb is dat bandages in principe weinig bescherming bieden sowieso... maar zijn de meningen over verdeeld geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 08-01-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:03

Ik doe altijd eerst een onderlap en dan begin ik boven aan en werk met overlapping naar beneden tot halverwege de kogel (geloof ik; moet het zien, want ik weet het niet uit mn hoofd tot hoever ik het doe ;) ) en dan weer met overlapping naar boven. Komt vaak precies uit en dan maak ik hem vast.
Ik doe het altijd net strak genoeg dat het niet los kan glijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:04

Groom meenemen? En die laten bandageren?

(Ik bandageer in principe ook nooit.
Behalve bv met showtje 4=tal of zo..
Heb een hekel aan die dingen. Krijg ze er wel efficient om, maar niet chique)

Ik zou iemand lief aankijken om het goed en netjes te laten doen... (voor die ene keer)
Ik had ze alleen nodig bij 4 tal enzo, dus zat altijd wel iemand bij het 4-tal die het kon.

(vast wel iemand te vinden die wel vaak met bandages rijdt)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:05

Ik begin (afhankelijk van de bandage) net iets boven de kogel en werk dan naar beneden en weer terug naar boven. Dan eindig je als het goed is netjes met de sluiting bovenaan en naar de buitenkant toe.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:06

Heb 2 mensen mee, maar zit geen 1 bij die kan bandageren geloof ik :))

Lilliputter

Re: bandageren is nog niet zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:07

Dan vraag je óf iemand mee die het wél kan of je gebruikt mooie witte peesjes. Ga zelf niet aan de gang met iets waar je niet bekend mee bent. Dat bezorgt je eerder narigheid dan plezier.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:08

Dat was ook niet de bedoeling lilliputter.

Daisy_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:09

Ik hou zelf ook niet van bandageren
omdat het bij mij ook nooit gelijk zijn,
de ene straker dan de ander.
Dus dan laat ik het altijd doen wie het wel kan.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-01-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

zamarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:11

haaaai

bandageren voor op de vrachtwagen of om mee te rijden maakt nogal uit,
op de vrachtwagen vaak fleece met goede onderlap, bijvoorbeeld een dweil! heeft mams wel :D
met rijden soms zonder, maar kan niet te lang, zit vaak te strak, kan even bij prijsuitreiking...
training: dunne onderlap, kan je kopen bij oa divoza, bovenaan beginnen, en boven eindigen! :o

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:13

Een dweil???? Dan kun je beter van de bandages afblijven. Ga zelf niet experimenteren met dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:17

Lilliputter schreef:
Een dweil???? Dan kun je beter van de bandages afblijven. Ga zelf niet experimenteren met dingen.

:=

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:18

Een dweil is veel te dun. Die gaat dan dubbel zitten. Dan kan je nog beter niks eronder doen.

zamarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:31

haha, je moet wel van die dikke dweilen nemen, of anders die grote gevoerde onderlappen! maar voor trainen kan je ook fleece zonder gebruiken hoor! gaat er om dat ze niet te strak zitten, maar ook niet los gaan. en je moet even goed in de gaten houden dat er geen drukpunten en bobbels zijn!

rij bij internationale springstal, kopieeer hun voorbeeld! *D
maar misschien weet iemand anders een betere manier ;)

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:04

Gaat het om een wedstrijd of echt om een evenement? Ik zou je paard voor het losrijden op een wedstrijd namelijk niet bandageren.
Ken je niemand die weet hoe je moet bandageren? Het is namelijk niet iets dat makkelijk uit te leggen is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:39

heb jaren gebandageerd voor ruiters toen ik als groom mee ging.

Wij doen altijd dunne onderlappen in het midden beginnen dan naar de kogel, een v aan de voorkant net boven de kogel, dan weer naar boven, boven vast maken met extra bandage riempje.

Voor op de trailer/vrachtauto doen we langere anderlappen zodat het paard ook na de kogel bescherming heeft verder is het bandageren zelf gelijk!

Bandageren is net als alles met paarden het vraagt ervaring en oefening.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:25

Ook een tip hoe strakker je ze oprolt, hoe beter (strakker) ze om het been komen te zitten.
dat is mijn ervaring, het beste is iemand mee te vragen voor het bandageren.
ze hebben het bij mij ook paar keer voor gedaan en toen ben ik gaan oefenen oefenen en oefenen en iedere keer weer overnieuw.
net zolang totdat ik het onder de knie kreeg.
nu ook laat ik wel eens een steekje vallen en begin ik gewoon weer vrolijk overnieuw :D

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:27

Afbeelding

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:37

Grappig, heb altijd geleerd dat je van voor naar achteren moet bandageren. Je zou hem anders aantrekken op de pees.
(dit houdt in dat je links en rechts andersom bandageert en dat doet volgens mij dan weer niemand)
Dus ik denk dat het niet veel uit maakt, maar ja het zit er bij mij nou eenmaal in en het werkt goed.
Begin altijd bovenaan, naar beneden bandageren, 2x om de kogel draaien (inderdaad met V) en dan weer omhoog om bovenaan te eindigen.
Elastische bandages nooit zonder onderlappen, gewone met of zonder wat je wil...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:47

elastische bandages moet je niet te strak op rollen want dan kan het elastiek gaan lubberen en dan heb je niets meer aan de bandage

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:49

Ik zou ook veel lager beginnen met bandageren, dan kom je mooi bovenaan uit.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:55

kamsel schreef:
Grappig, heb altijd geleerd dat je van voor naar achteren moet bandageren. Je zou hem anders aantrekken op de pees.
(dit houdt in dat je links en rechts andersom bandageert en dat doet volgens mij dan weer niemand)
Dus ik denk dat het niet veel uit maakt, maar ja het zit er bij mij nou eenmaal in en het werkt goed.
Begin altijd bovenaan, naar beneden bandageren, 2x om de kogel draaien (inderdaad met V) en dan weer omhoog om bovenaan te eindigen.
Elastische bandages nooit zonder onderlappen, gewone met of zonder wat je wil...

Van voor naar achteren idd, dus eigenlijk het linkerbeen rechtsom en het rechterbeen linksom. Zoals als jij het zegt heb ik het ook altijd gedaan. Toen ik net begon als groom heb ik het zo geleerd en nooit meer anders gedaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:06

Orlando_ schreef:
Ik bedoel geen elastische bandages iig.
Soms heb je met bepaalde dingen wel van die mooie tekeningen/plaatjes waar stap voor stap uitgelegd staat hoe en wat.

Zal eens iemand zoeken in de buurt die het kan :))

Van wat ik overigens gehoord/gelezen heb is dat bandages in principe weinig bescherming bieden sowieso... maar zijn de meningen over verdeeld geloof ik.

In principe bieden bandages wel weinig bescherming het is gewoon een paar laagjes stof natuurlijk. kwa bescherming kan je beter peesjes gebruiken, maar bandages zijn natuurlijk wel leuk voor de chique.

Er is trouwens ook onderzoek gedaan naar de warmte productie met bandages, het word er schijnbaar erg warm onder en dat is niet goed voor de pezen. Peesjes zijn tegenwoordig om die reden ook vaak ademend en zijn ook daarom misschien de betere keuze, maar ik denk wel dat je echt heel vaak bandages zou moeten gebruiken om problemen te krijgen, anders liepen er wel meer kapotte paarden rond.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:22

mijn paard kan niet tegen peesjes (littekens). ik doe dus altijd trouw bandages om!