helpen zadelbontjes echt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

helpen zadelbontjes echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:30

Hai,
Ik heb een verzorg pony.
Ze heeft wel een goed passend zadel maar dat is een heel zwaar groot western zadel.
Ik rij geen western met haar en rij dus liever met een normaal zadel.
Nu hebben ze daar wel een paard zadels liggen, maar het probleem is vooral dat die allemaal wat naarvoren schuiven.
De een meer dan de ander.
Zou een bontje hiertegen kunnen helpen?
Of moet ik dan een staartriem, of gewoon toch met het westernzadel rijden...

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Re: helpen zadelbontjes echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:32

een staartriem is een goed idee.
maar als er meer dan 3 cm ruimte is bij de schoft dan moet je het zadel breder laten maken

succes !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:34

Nee, een bontje moet nooit een plaatsvervanger voor een goed passend zadel zijn ;)
Een bontje is ook niet nodig wanneer een zadel goed past en ik neem aan dat een paard toch wel een goed passend zadel verdient.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:36

er ziet niet meer ruimte tussen volgens mij...
Ze heeft alleen wel een drukplek, maar moet nu nog even uitzoeken van welk zadel dat is:(
Kan het dat ze een drukplek heeft van een zadel waarmee ik 1x 1uur heb gereden?
x_marr: tuurlijk verdient ze een goed passend zadel! alleen is het probleem dat ik het geld niet heb (ben gewoon nog scholier) en de eigenaar er zelf niet op rijd dus die gaat t ook never nooit niet kopen.
Dan zou het dus het western zadel worden, kan je daar ook gewoon mee dressuuren en springen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:37

Tuurlijk, waarom niet? Is western geen dressuur dan? ;)
Springen zal lastiger gaan en is denk ik ook afhankelijk van het zadel, maar misschien zijn er westernkenners die weten of het kan :)

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:42

haha okee, daar moet ik dan maar even een ander topic voor veroveren:P
alleen vind ik het zo vervelend dat dat zadel zo zwaar is, ook staat daar een ander paard op stal die alleen maar bereden wordt met een western zadel maar die heeft daardoor nu helemaal een ingezakte rug! daar ben ik dus een beetje bang voor....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:47

Tja ook een westernzadel moet goed passen en springen, nee vind ik geen goed plan. Je zit ten eerste met die vork aan de voorzijde en je kunt onvoldoende meekomen waardoor je het paard hindert.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:15

loveRoes schreef:
haha okee, daar moet ik dan maar even een ander topic voor veroveren:P
alleen vind ik het zo vervelend dat dat zadel zo zwaar is, ook staat daar een ander paard op stal die alleen maar bereden wordt met een western zadel maar die heeft daardoor nu helemaal een ingezakte rug! daar ben ik dus een beetje bang voor....

Dat is vooral een oorzaak van verkeerd rijden(of het paard is eerder verkeerd gereden), wanneer je je paard over de rug rijdt, dus dat hij nageeflijk wordt(gen trek en pluk werk! goed les is belangrijk en daarbij komt alleen een stil contact aan bod, evt soms wat meer druk maar geen gekneed oid.) spant hij zijn buikspieren aan en laat zijn rugspieren los, de rug wordt dan voller als je het ziet, dat zijn de spieren die opgebouwd worden. Het paard zal dan ook niet snel een doorgezakte rug krijgen(behalve van ouderdom). Een zwaar zadel is niet erg mits jijzelf ook niet al aan een gewicht zit wat de max is voor het paard.