wat vinden jullie nou van peesbeschermers? ik hoorde van iemand dat pees beschermers niet zo goed zijn voor je paard als het niet nodig is, ik weet niet of dat waar is weet iemand antwoord??
groetjes!!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 08-01-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Vraagtekens uit titel verwijderd. 1 vraagteken is voldoende.
Als ze niet nodig zijn is het onzin om ze te gebruiken. Bij mijn ene paard doe ik altijd peesjes om maar bij mijn andere nooit. Die heeft ze niet nodig.
Showpony
Geplaatst: 07-01-10 21:16
Peesbeschermers op zich zijn niet 'slecht' (mits ze goed passen natuurlijk), ze ondersteunen het been niet, maar beschermen alleen tegen licht aantikken etc.
Aan de ene kant vind ik peesbeschermers onzin, paard moet gewoon een beetje voorzichtig zijn met zn benen. Aan de andere kant ben ik een keer betrokken geweest bij een incident op een buiterit waar nog mijn paard, nog ik zelf schuld in had, maar ze had wel een fikse klap tegen haar been opgelopen, had ik mn beschermers omgedaan dan had het de schade wel wat beperkt..
Dus ja, als ik ga buiten rijden doe ik tegenwoordig vaak toch wel iets om..
Maar ik denk dat de persoon die tegen je zei dat peesbeschermers niet zo goed zijn eerder in de war is met of doelt op het gebruik van bandages. Daar wordt wel van gezegd dat het de pees ondersteunt en dat deze daardoor zwakker kunnen worden..
nou mijn paard heeft het wel nodig! ik kan best wel een keer zonder rijden (op wedstrijd bijvoorbeeld) maar met training heb ik ze altijd om!
xJolijn
Geplaatst: 08-01-10 16:45
biancavos schreef:
de benen worden onder de beschermers behoorlijk warm, dit is niet goed voor de pezen..
dat klopt! dat is dus heel slecht! je kunt je paard hier meer mee beschadigen dan zonder(mits het aantikken in lichte mate is, als je paard zn benen opentrapt snap ik het wel!)
Peesbeschermers zijn wel handig om op wandel te gaan, zeker als je in bosrijke gebieden gaat wandelen, om je paard zijn benen te beschermen tegen takken ed.
Verder kan het ook wel helpen bij paarden die zwaar aantikken, maar een paard dat licht aantikt doe ik meestal geen peesbeschermers om, omdat die het been nog eens dikker maken, waardoor het paard niet anders kan dan aantikken... Moet ook niet prettig zijn. Ergens moet het aantikken voor een paard niet leuk zijn en bij licht aantikken kan het paard gerust zelf ook een beetje opletten waar het zijn voeten zet, vind ik.
Bandages zouden inderdaad een ondersteuning van de pees zijn en op die manier de pees zelf de 'verantwoordelijkheid' niet meer geven om het been te dragen en volop te werken. Dus als je dan een tijdje met bandages rijdt (enkele maanden) en ze plots af laat zodat het paard geen steun meer krijgt van de bandages, kan dit de benen van het dier zeer verzwakt hebben.
Peesbeschermers zijn daar anders in, omdat deze goed moeten passen rond het been, maar enkel maar BESCHERMEN en geen steun geven. Peesbeschermers moeten niet 'spannen' zoals bandages (anders komen die los).