bontje aan deken naaien tter bescherming van schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yasmin1

bontje aan deken naaien tter bescherming van schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:49

Hoi iedereen!

Na lang nadenken over verschillende dekens blijkt Bucas toch het beste te zijn, de smartex all in one.
Maar één deken en een geschoren paard heeft het lekker warm, het is waterdicht en heeft een anti-bacteriële stof.
Tja, maar...mijn paard heeft een hoge schoft en dat zou best kunnen gaan drukken!
Die paarden BH`s zijn goed tegen het schuren maar niet tegen de druk denk ik...
Dus ik vroeg me af of het mogelijk was om er gewoon een bontje op te naaien? Hoe hebben jullie het gedaan?
En waar hebben jullie het bontje gevonden?

Ik ben benieuwd :o ...!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:13

De bucas dekens staan er bekend om, om geheel naadloos te zijn. Ze hebben ook geen naad over de rug. ALS je inderdaad een bontje bij de schoft wil laten maken, moet je er zorg voor dragen dat de stiksels met een soort tenten-plakband afgeplakt worden. Doe je dit niet, dan kan de regen in een mum van tijd bij de voering van de deken druipen.

Bucas dekens zijn super fijn maar ze laten inderdaad slijtage bij de manen achter bij langdurig gebruik. Je kan dit een klein beetje verlichten door hem op stal een "gewone" andere deken op te doen.
Ik doe onder mijn bucas meestal een staldeken. Ook door het schoftprobleem en de slijtage bij de manen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat als er heeel veel regen valt, de regen dan gewoon via het bontje van de staldeken in de voering druipt.

Dit stikken (van een bontje) en het afplakken, zou ik bij een prof doen. Schoenmakers kunnen ook hele fijne tips geven. Sommigen willen niet dat paardenspul in de winkel hebben en anderen vinden het niet erg. Van vragen wordt je wijzer ;)

Ik ben benieuwd of het je gaat lukken en het perfecte idee hebt voor deze dekens.

Succes

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:09

Downhill schreef:
De bucas dekens staan er bekend om, om geheel naadloos te zijn. Ze hebben ook geen naad over de rug. ALS je inderdaad een bontje bij de schoft wil laten maken, moet je er zorg voor dragen dat de stiksels met een soort tenten-plakband afgeplakt worden. Doe je dit niet, dan kan de regen in een mum van tijd bij de voering van de deken druipen.

Bucas dekens zijn super fijn maar ze laten inderdaad slijtage bij de manen achter bij langdurig gebruik. Je kan dit een klein beetje verlichten door hem op stal een "gewone" andere deken op te doen.
Ik doe onder mijn bucas meestal een staldeken. Ook door het schoftprobleem en de slijtage bij de manen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat als er heeel veel regen valt, de regen dan gewoon via het bontje van de staldeken in de voering druipt.

Dit stikken (van een bontje) en het afplakken, zou ik bij een prof doen. Schoenmakers kunnen ook hele fijne tips geven. Sommigen willen niet dat paardenspul in de winkel hebben en anderen vinden het niet erg. Van vragen wordt je wijzer ;)

Ik ben benieuwd of het je gaat lukken en het perfecte idee hebt voor deze dekens.

Succes

Dat is een goede tip, ik had het waarschijnlijk gewoon genaaid...NIET DUS :o !
Erg bedankt voor de uitleg, dit heeft me veel geld en ellende bespaard :D

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:08

gewoon een neus bontje kopen voor het halster en die bij de schoft naaien

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:10

Water kruipt waar het gaan kan, dus zelfs in piepkleine gaatjes. ;)
Maar je gaat toch wel foto's maken van de "aangepaste" dekens? :-) Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat is.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:15

Downhill schreef:
Maar je gaat toch wel foto's maken van de "aangepaste" dekens? :-) Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat is.

heb je dat tegen mij of tegen yasmin1

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Re: bontje aan deken naaien tter bescherming van schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:27

Als je zelf met naald en draad gaat naaien in een deken, dan is het voorbij met de waterdichtheid van deken.
Fabricanten tapen namelijk de naden.... !

Het is precies wat " Downhill" zegt: water kruipt waar het niet gaan kan !

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:35

_Epplejeck_ schreef:
Als je zelf met naald en draad gaat naaien in een deken, dan is het voorbij met de waterdichtheid van deken.
Fabricanten tapen namelijk de naden.... !

Het is precies wat " Downhill" zegt: water kruipt waar het niet gaan kan !

ken iemand die dit met al haar dekens heeft gedaan zonder bontje
ze hebben allemaal nu een bontje en geen 1 dek lekt door

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:57

Voor de TopicStarter, Zorro.

Yasmin, ik weet niet in hoeverre het mogelijk is maar je hebt ook een soort van sileconenkit waarmee de gaatjes gedicht kunnen worden. Het middeltje heet anders maar dat kan je bij de dekenreparateur of schoenmaker vragen. Als met dat spul de gaatjes van de stiksels gedicht kunnen worden en daaroverheen van die tenten-tape / dekentape, zou het goed moeten komen.
Heb je al ergens in de winkel of schoenmaker geinformeerd over jouw plannen met je dure deken?

z0rr0 schreef:
Downhill schreef:

heb je dat tegen mij of tegen yasmin1

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 23:45

[quote="Downhill"]
Voor de TopicStarter, Zorro.

Yasmin, ik weet niet in hoeverre het mogelijk is maar je hebt ook een soort van sileconenkit waarmee de gaatjes gedicht kunnen worden. Het middeltje heet anders maar dat kan je bij de dekenreparateur of schoenmaker vragen. Als met dat spul de gaatjes van de stiksels gedicht kunnen worden en daaroverheen van die tenten-tape / dekentape, zou het goed moeten komen.
Heb je al ergens in de winkel of schoenmaker geinformeerd over jouw plannen met je dure deken?

Downhill: Je hebt helemaal gelijk, het water zal er idd inkruipen...maar zo een sileconenkit is toch wel een heel project!
En als het niet lukt, zo een bucas deken is niet de goedkoopste geloof ik :Y) . Misschien zou ik toch voor een ander merk moeten
gaan, ik heb gehoord dat Amigo de druk bij de schoft wegneemt. Toch bedankt voor de mogelijke oplossing :D !

Zorro: Misschien had ze een bepaalde techniek? Want zoals downhill en epplejeck zeggen, er ontstaan wel degelijk gaatjes...iets
waar ik helemaal niet aan dacht :P !

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:07

:j Met dubbele Zigzag-stiksels, zoals ze ook dekens repareren/herstellen om bijvoorbeeld een bil-koord of dekensingel weer vast te stikken. Tenminste... de goede dekenreparateurs stikken op die wijze.
Jammer dat je het niet laat doen Yasmin maar ik kan mij voorstellen dat je het risico niet wil nemen op een Bucas deken. Desondanks ben ik erg benieuwd of het zou werken.
Achteraf denkend: waarom zou Bucas het zelf niet gedaan hebben in de fabriek? Daar hebben ze vast hun redenen voor ;)

yasmin1 schreef:
Zorro: Misschien had ze een bepaalde techniek? Want zoals downhill en epplejeck zeggen, er ontstaan wel degelijk gaatjes...iets
waar ik helemaal niet aan dacht :P !

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:15

Ik vind de bucas dekens krap uitvallen en drukken vaak op de schoft, dus voor mij zou het al niet de keuze zijn kwa deken bij een dergelijk paard met een dergelijk hoge schoft ;)
Verder is imo alles wat je er nog extra tussenzet ruimte krimpend en maakt dat het nog strakker kan gaan zitten.

Als tip, probeer de Dominick dekens eens, er is serieus geen deken op de markt met een fijnere pasvorm voor lastig gebouwde paarden!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:23

Misschien een maatje groter kopen Loes? Ik heb nooit problemen met de bucas qua pasvorm. En de plooien die bij de schouders zitten maken het fijne dat er nooit schuurplekken ontstaan bij de schouders. Helaas dan wel bij de schoft door de rand. Mijn ervaring bij jonge paarden is dat ze niet te slopen zijn.
Dominick deken heb ik ook. Een wollen halsdeken van hele zware dikke kwaliteit. Heb je een voorbeeld welke winterdeken je dan bedoeld van Dominick en heeft ie een schoftbontje en ook dezelfde mooie pasvorm van Bucas? Of is het zo'n grote "heren-pyama" ? ;-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:09

Nee dat is het niet, voor de normaal gebouwde paarden zitten ze prima, maar bij een iets andere bouw in proporties zijn ze te krap.
Dat is een veelvoorkomend en bekend probleem van bucas en het is jammer dat ze daar geen extra aandacht aan besteden.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn hele goede en sterke dekens, maar niet voor alle paarden ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:16

naja zij naait hem gewoon vast!
spuit er goed met spray over heen die waterdicht maakt en klaar ben je1

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:45

Gauw brief sturen loes? Wie weet gaan ze er wat mee doen als er meerdere mailtjes binnen komen en komt er een Bucas-line voor koudbloeden enzo?

Loes'sCorner schreef:
Nee dat is het niet, voor de normaal gebouwde paarden zitten ze prima, maar bij een iets andere bouw in proporties zijn ze te krap.
Dat is een veelvoorkomend en bekend probleem van bucas en het is jammer dat ze daar geen extra aandacht aan besteden.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn hele goede en sterke dekens, maar niet voor alle paarden ;)