Eens een bontje, altijd een bontje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mizzet

Eens een bontje, altijd een bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:33

Hee!

Ik heb onlangs een nieuw paard gekregen. Helemaal blij natuurlijk, alleen geen van onze zadels paste.. ;(
Gelukkig hebben we nu een goedpassend (en fijnzittend :Y) ) zadel gevonden, een Euroriding Diamant.
Het is een merrie van 5, anderhalf jaar onder het zadel, die voorheen altijd met een bontje gereden is.
Nu zei iemand op stal, dat als een paard eenmaal met een bontje gereden is, je er een bontje onder moet houden, omdat hij anders drukplekken krijgt!
Zelf ben ik niet zo heel erg van de bontjes, ik vind dat als een zadel gewoon goed past er echt geen bontje onder hoeft..
Volgens ervarener mensen dan ikzelf :o ligt het zadel prima.

Bondje ja of nee?
Alvast bedankt!

SkyMarian

Re: Eens een bontje, altijd een bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:34

Is echt grote onzin. Een zadel wat past behoeft geen bontje of als je graag met een bontje zou willen rijden laat dan je zadel afstellen met een bontje.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:35

Nou, ik hoef echt geen bondje omdat het mooi is ofzo. Ik vind het prima zonder! ;)

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:30

ik zou het lekker zonder doen , als het zadel goed past is het goed !

ik rij zelf met een bondje omdat ik een ruin heb van al 23 ! en dan demp het een een beetje de 'klappen'in mijn rug (van het licht rijden enz.)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:38

ik01 schreef:

ik rij zelf met een bondje omdat ik een ruin heb van al 23 ! en dan demp het een een beetje de 'klappen'in mijn rug
(van het licht rijden enz.)

Als jij en je paard een bontje nodig hebben om de klappen in de rug van het lichtrijden op te vangen vraag ik me af hoe jij lichtrijd. :=

TS, gewoon eerst aankijken zonder bontje, als het zadel gewoon goed past is er normaal niets aan de hand. En als ze drukplekken krijgt kun je nog altijd kijken met je zadelmaker of hij het zadel zoals al gezegd is aan kan passen mét bontje.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 07:24

TS ik ben het met je eens hoor. Je zou gewoon met een zadel bloot op de rug moeten kunnen rijden zonder dat het drukplekken veroorzaakt. Ook al heeft het jaaaaren met een bontje gereden.
Dan weet je zeker dat het goed ligt.

Sjabraks zijn er alleen maar om het zadel te beschermen tegen beschadigingen (of lelijke plekken) van het zweet en de haren etc.

Wat hun zeggen is echte nonsens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:03

Als jij er nu een bontje onderlegt is de kans groot dat je zadel misschien niet meer past. Als ervaren mensen zeggen dat het past, gewoon lekker zonder doen ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:17

Het is absoluut onzin dat er dan een bontonderlegger onder moet. Gewoon lekker zonder bont rijden. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:20

Lara_Silver schreef:
ik01 schreef:

ik rij zelf met een bondje omdat ik een ruin heb van al 23 ! en dan demp het een een beetje de 'klappen'in mijn rug
(van het licht rijden enz.)

Als jij en je paard een bontje nodig hebben om de klappen in de rug van het lichtrijden op te vangen vraag ik me af hoe jij lichtrijd. :=

TS, gewoon eerst aankijken zonder bontje, als het zadel gewoon goed past is er normaal niets aan de hand. En als ze drukplekken krijgt kun je nog altijd kijken met je zadelmaker of hij het zadel zoals al gezegd is aan kan passen mét bontje.

Mijn zadelmaker zegt, dat een bontje erg handig kan zijn om inderdaad schokken in de rug op te vangen, en als je zadel past, dan kan een bontje geen kwaad. Een pad daarintegen wel, omdat die heet worden en de hitte niet kijt kunnen. Een bontje dus wel.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:29

ik rij WEL met een bontje, vindt het gewoon fijner zitten. Kan wel waar wezen dat je zadel daar ruimer van wordt.. Nouja ik heb er nog niks aan gemerkt en rij er al 2 jaar mee..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:31

Je zadel wordt niet ruimer, maar juist smaller.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:32

Dit is dus niet waar, als je zadel goed past!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:34

Ik heb laatst in de Paardenkrant gelezen, die je bij verschillende ruitershops gratis kunt krijgen stond een heel stuk over bontjes. Daar stond in, dat door de druk van het bontje de onderkant van je zadel wijder gaat staan.. Ach so what.. Ik denk dat je het op de lange termijn pas gaat zien.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:26

Silence schreef:

Dat interpreteer je verkeerd. Je zadel kan er niet smaller van worden, misschien wel iets wijder (lijkt me sterk). Omdat er iets onder zit wat alsnog onder het goed passende zadel zit, dus dat zadel krijgt veel druk van dat bontje, wat heel krap tussen goedpassend zadel&rug zit, waardoor het wijder gaat staan -:)
Het lijkt mij alleen dat een bontje daar te zacht voor is.

Overigens vind ik een bonte nogal overbodig op een paard met een goede rug. Als je te hard bonkt leer dan maar zitten ipv je eigen probleem ontwijken ...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:28

De kamer wordt er wel smaller door, want die stop je vol met bont, iets waar normaal lucht zit.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:30

Uhuh maar als je het bontje weg haalt is er weer (meer, volgens de 'paardenkrant') ruimte ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:31

wat het efeect op je zadel betreft. Met een bontje maak je het bestaande kussenkanaal en boombreedte "smaller" want je vult ruimte op. Dus voor je paard betekent dit dat je een lichtjes te smal zadel oplegt. Op termijn gaat je zadel zelf een beetje uitwijden, omdat je de vulling van het zadel steeds "plet" ("teveel schoft" dan er ruimte voorzien was). maar met bijvullen of een nieuwe vulling is dat weer opgelost.
Meermaals "slecht" bijvullen kan resulteren in een versmald kussenkanaal.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:33

Silence schreef:

Je bedoeld toch dat er minder ruimte is als je een bontje gebruikt?

Leer word soepeler met de tijd dat je het gebruikt, een beetje rek zit er natuurlijk wel in.
Daarom moet je dit ook eens per jaar (is mij aangeraden) laten checken, om te voorkomen dat je zadel niet meer goed ligt. Paard kan aankomen of afvallen, spiergroei ed.

En een schapenwollen bontje is ook weer anders dan synthetisch, maar als je zadel zonder goed past, zou ik het niet doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:33

Wat silence zegt, als je zadel goed past, maar je stopt er allemaal "troep" (heb de vreemdse dingen gezien, zelfs combi's van pads en bontjes) tussen, hoe kan een zadel dan in godsnaam nog passen?

Maarja mensen vergelijken het dan met zichzelf, maar dan nog. Als jij extra vee sokken aandoet omdat dat zachter is, dan pas je toch ook niet meer in je schoen?

Tja en als het zadel niet echt past is weer een ander verhaal. Dan kan een bontje imo wel een tijdelijk oplossing zijn, zeker als je bijv. veel verloop hebt. Maar dan moet het wel door iemand met verstand van zaken gedaan worden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:43

petitparis schreef:
wat het efeect op je zadel betreft. Met een bontje maak je het bestaande kussenkanaal en boombreedte "smaller" want je vult ruimte op. Dus voor je paard betekent dit dat je een lichtjes te smal zadel oplegt. Op termijn gaat je zadel zelf een beetje uitwijden, omdat je de vulling van het zadel steeds "plet" ("teveel schoft" dan er ruimte voorzien was). maar met bijvullen of een nieuwe vulling is dat weer opgelost.
Meermaals "slecht" bijvullen kan resulteren in een versmald kussenkanaal.

Dat is exact wat ik bedoelde :))

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:19

Als een zadel goed past, dan hoef je er inderdaad geen bontjes ed tussen te plaatsen.
Dus top als je zadel goed ligt !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:25

denice schreef:
Dit is dus niet waar, als je zadel goed past!

Wat praat je nu voor een onzin? Dat een bontje onder een goed zadel niets uit zou maken. Als je onder een goed passend zadel een bontje legt (en dan gaan we ervanuit dat dit zoals normaal gepast wordt zonder bontje) vult dit de ruimte onder het zadel op, dit is niet de bedoeling daar deze ruimte express is gecreerd. Die hoort daar te zitten, zodat het zadel niet gaat knellen. Met een bontje verslechter je expliciet de goede pasvorm van een zadel! Dus het maakt zeker wel uit! Je hoort enkel met bontje te rijden als je zadel is aangepast aan dit bontje.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:29

Wat een vreemd verhaal in die krant, ik zou het met een korreltje zout nemen , niet alles wat ze schrijven is waar he :+

En wat TS is wijsgemaakt is ook onzin, een goed passend zadel mag geen bontding onder, maakt idd de pasvorm te smal, waardoor zadel gaat knellen.
Een goed passend zadel, met daaronder een mooi dun dekje is het beste ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:41

Grappig om deze discussie tegen te komen,

Ik heb van het weekend een sgw-wedstrijd gehad, ik had een dekje met stallogo meegenomen van stal, met een bontje dat onder het dekje vastzat, zal vast niet zoveel uitmaken dacht ik.
Ik ben dan wel geen zadelmaker maar ik zag gelijk al dat het zadel meer "op" mijn paard zijn rug lag ipv eromheen, eenmaal aan het rijden voelde ik ook gewoon dat mijn paard zich een stuk minder goed kon bollen en buigen, niet dramatich slecht ofzo, hij liep gewoon nog redelijk maar toch een stuk minder los in de rug dan normaal.
De dag daarna had mijn moeder per ongeluk weer dit dekje erop gelegt met losrijden voor de cross, hij liep weer hetzelfde als de dag ervoor en na 1 rondje rijden ben ik afgestapt en heeft mijn moeder een dun Br-event dekje gepakt, daar er snel opgelegd en mijn paard liep gelijk een stuk losser in de rug dan de dag ervoor en kon zich ook een stuk beter bol maken met springen.

Dus als jouw zadel goed past zou ik zeker geen bont-dekje eronder leggen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:19

Wat Evie_Bandido beschrijft heb ik ook meegemaakt. Een hele tijd terug heb ik ook een bontje aangeschaft omdat ik ze mooi vond staan. Echter het zadel wat normaal altijd perfect paste, gleed nu alle kanten op met het bontje. Bontje eronder uit en het zadel paste weer perfect. Het paard liep op merkbaar anders met het bontje, niet drastisch maar gewoon niet zo lekker als normaal.