welk zadel gebruiken voor inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Impilixus__

welk zadel gebruiken voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 20:59

Hallo bokkers !! :D

ik heb even een vraag voor jullie. ik heb wel eens ( lees ongeveer 3/4 ) een paard ingereden voor mensen, nu wil ik mijn eigen pony van het zomer gaan inrijden, het gaat om een Vos hengst ( tegen die tijd ruin misschien?) een E pony word hij.

welk zadel kan ik het beste gebruiken voor mijn pony? ( de pony's / paarden die ik voor andere in gereden heb hadden allen al een eigen zadel.
ik heb nog een D pony zadel liggen die ik gebruikt heb voor mijn arabier van 1.48, ik gok dat deze zo rond 1,50 /1,55 uitkomt het is een veelzeidigheid die meer naar de dressuur kant gaat, kan ik deze eventueel gebruiken? ( ik weet dat ik dat natuurlijk moet passen ) of moet ik hiervoor persee een nieuw zadel gebruiken?

wat hebben jullie gedaan, welk merk ? dresuur spring of veelzeidigheids zadel ?

dankjewel voor het lezen! :o

judith__

Re: welk zadel gebruiken voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:03

Ik zou gaan voor een mooi wintec zadel, van niet al te duure prijs klasse die wel goed op de rug licht,

als je later eventueel wedstrijden gaat rijden kan je altijd nog een duur zadel kopen of op maat laten maken,

zolang het zadel maar goed past!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:03

Ik zou hulp inschakelen van iemand die dit vaker gedaan heeft. Die hebben de kennis en de materialen :)

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:06

@ koeky : welk wintec zadel zou je aanraden en wat kosten deze ongeveer ?

ik heb ook niet bepaald een budget nu voor een duur zadel heb net een nieuwe kieffer garmisch moeten kopen voor mijn andere paard.

@lilliputter : ik wil gewoon een zo goed mogelijk zadel hebben voor de pony ( materiaal ) de kennis voor het inrijden heb ik zelf. uiteraard als ik een zadel koop laat ik de zadel maker komen. weet jij nog een mooi merk dat niet al te prijzig is?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:07

Ik weet niet of alle zadels ook een pony uitvoering hebben, maar zelf vind ik County erg fijn! Ligt op de meeste paarden heel goed en heeft een fijne zit.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:09

tja ik ga van de zomer dan ook me paardje in rijden
ik kies denk ik zelf voor een springzadel omdat je er meer grip in heb vaak.
ik zoek een licht zadel met verwisselbare boom en het liefst lucht gevulde kussens
dan kom je snel bij wintec

wat ik doe ik laat mijn zadelmaker komen met een aantal zadels en ga samen met hem naar een leuk tweedehands goed zadel kijken

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:09

als je volgend jaar de pony gaat inrijden zou ik dan pas een zadel kopen. En eventueel kijken of het zadel dat je hebt dan past.
wat ik niet zou doen is nu een zadel kopen voor een paard waar je nog niet op gaat rijden.

Mij is ook altijd afgeraden een nieuw zadel te kopen aan gezien de bespiering nog toeneemt. Dit advies wil ik je graag mee geven.

succes met het inrijden

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:11

Ik heb zelf een JC zadel, mooie kwaliteit, niet super duur.
Ook zit het zadel erg fijn en stevig(kan fijn zijn bij een pony inrijden)
Past op veel pony's en paarden !

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:12

Een passend zadel ;)

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:12

@ lilliputter : ik kan wel eens kijken of mijn zadel maker een county heeft! bedankt voor je info.

@ Z0rr0 : dat ga ik denk ik ook maar doen een tweede handse!

@ alice13 : ik ga ook pas dan een zadel kopen maar ik was er nu even benieuwd naar, en ik heb me ook bedacht dat als ik ermee val of er gebeurd iets mee is er meteen een nieuw zadel naar de maan ook jammer. bedankt voor je advies! :D

@ Sanurie : bedankt zal er eens naar kijken :)

@_Skess_ : dat snap ik zelf ook ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:13

Wat voor zadel je nodig hebt? Een goed passend zadel. :D Of je VZ of iets anders koopt hangt af van waar je zelf goed op zit. :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:14

Alice13 schreef:
als je volgend jaar de pony gaat inrijden zou ik dan pas een zadel kopen. En eventueel kijken of het zadel dat je hebt dan past.
wat ik niet zou doen is nu een zadel kopen voor een paard waar je nog niet op gaat rijden.

Mij is ook altijd afgeraden een nieuw zadel te kopen aan gezien de bespiering nog toeneemt. Dit advies wil ik je graag mee geven.

succes met het inrijden

volgend jaar?
ze heeft het over deze zomer...
ik snap wel wat jij bedoeld om dan van de zomer pas een zadel te halen
maar het is fijn om alles vast uit te zoeken merk ik zelf ook

Imposant_14 : dat doe ik zelf ook het scheelt je geld
en dat geld wat ik over hou spaar ik op voor als hij ingereden is voor een mooi nieuw zadel te kijken

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:15

wij hebben ons oude springzadel gebruikt. licht gewicht en geen lange zweetbladen.
is bij ons altijd goed bevallen.
het moet inderdaad wel goed liggen anders begin je al fout.
wij zijn begonnen met een longeersingel zodat we ze lieten wennen aan de druk op rug en aansingelen.
dan kun je later het zadel er even op leggen om te kijken hoe het ligt.
het is zonde om nu een zadel te kopen na het zadelmak maken gaat hij waarschijnlijk nog groeien (al is het maar in de bespiering) en pas hij straks niet meer .

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:16

Ik ben ook aan het inrijden voorlopig nog niet met eigen zadel maar heb ook een wintec besteld binnen 2weken komen ze passen ..en die kan je altijd nog wat aanpassen.
heb ook zoiets van later kan ik nog altijd duurder gaan..

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:21

@ biesje : inderdaad ik ga voor een tweede handse dan, later kan ik wel een echt mooi en goed zadel kopen.

@idifix : idd, dat ga ik zeker ook doen als er wat gebeurd is het ook nog jammer geld.

Alice 13 / z0rr0 : ik ga uiteraard idd pas van de zomer een zadel kopen en goed laten passen, ik was nu gewoon even benieuwd :D

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:31

bedankt allemaal voor jullie informatie ik weet genoeg ! :D
ik ga denk ik voor een springzadeltje licht van gewicht en die van stubben gaan lang mee. :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:35

ja sorry bij mij is elk seizoen een jaar :D
Flauw... ik bedoelde eigenlijk (en dat hebben jullie wel begrepen)
dat het verstandig is om pas een zadel te kopen als het zover is!

Imposant_14 super veel succes met het inrijden van je paardje.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:38

Zie dat je er eigenlijk wel uit bent maar ik heb een boomloos zadel van Barefoot, lekker licht en past bijna altijd omdat je de pommel kan verwisselen, je kan er dus erg lang mee doen en rustig sparen voor een andere.
Ik heb een barefoot cherokee van een jaar oud via bokt gekocht(heeft ze ook gebruikt voor het inrijden) en die kon ik kopen voor € 350,- daar moest nog wel een pad bij en daar heb ik € 50.- voor betaald.
Vind ik super goedkoop en mijn merrie kan er even mee vooruit.

Succes!!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:58

Zoek schreef:
Zie dat je er eigenlijk wel uit bent maar ik heb een boomloos zadel van Barefoot, lekker licht en past bijna altijd omdat je de pommel kan verwisselen, je kan er dus erg lang mee doen en rustig sparen voor een andere.
Ik heb een barefoot cherokee van een jaar oud via bokt gekocht(heeft ze ook gebruikt voor het inrijden) en die kon ik kopen voor € 350,- daar moest nog wel een pad bij en daar heb ik € 50.- voor betaald.
Vind ik super goedkoop en mijn merrie kan er even mee vooruit.

Succes!!

IK heb een Barefoot Cheyenne.

Kan Barefoot wel aanraden... ook voor het inrijden!

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 23:58

bedankt voor julie info zal er zeker naar kijken ! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:01

gewoon eerst kijken of het ponyzadel dat je nu hebt past of niet. Een paard dat nog moet ingereden worden kan snel veranderen en dan is het zonde dat je speciaal een zadel hebt aangeschaft dat misschien nog geen half jaar meegaat (spreek uit ervaring, tweedehands dressuurzadel gekocht via passervice extra laten bijvullen, een half jaar goed kunnen gebruiken en toen langzaamaan problemen en niet meer passend te krijgen, dus ander zadel :? had ik dan m'n Wintec maar wat langer en vaker gebruikt)
Verder een type zadel kiezen waar jezelf ook prettig op zit. Als je bv geen dressuurzadel gewoon ben zou ik dit niet kiezen, voor een jong paard in te rijden moet je zelf gemakkelijk en op je gemak kunnen zitten.
Veel succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:09

Barefoot heb ik ook gehad, maar zou ik voor het inrijden zeker niet aanraden. Zo'n jonkie is toch al zo instabiel, als ruiter maak je eht alleen maar erger doordat je (goede én slechte) hulpen en bewegingen veel sterker doorkomen. Ook je eigen onbalans wordt veel sneller op het paard overgebracht.
Ik vind het absoluut geen startzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:39

De hoogte van het paard zegt niets over de benodigde zadelmaat / ronding van de rug :)

Voor een E-pony heb je ook geen speciaal ponyzadel nodig hoor , onder een ponyzadel versta je toch meestal een echt klein zadeltje.
Een E-pony is bijna een paard :-)

Maar hoezo : het WORDT een E-pony ? Als die nu nog zo volop in de groei zit zou ik niet al over een paar maanden erop gaan eigenlijk.

Als je een springzadel wilt dan wordt het al moeilijker , zoveel zijn er daarvan niet in omloop.
Gewoon even rondbellen naar winkels bij je in de buurt , om te informeren wat ze hebben , en dan laten passen.
Passen moet je toch , en zo kun je mooi de beschikbare zadels proberen.

fjordnina : Mwoah , dat ligt er maar aan , veel mensen kiezen JUIST voor het inrijden een Barefootje , omdat het een heel eerlijk zadel is en heel goed contact tussen ruiter en paard mogelijk maakt , dat ervaart een paard vaak als minder "eng" , omdat hij goed voelt wat er gebeurt. Het contact is dan heel soepel en heel direct , beide partijen voelen elkaar goed en kunnen zich goed op elkaar aanpassen , waar een boomzadel toch vaak een bepaalde storing geeft waardoor het lastiger is om aan elkaar bewegingen te wennen. En het is flexibel waardoor je je minder zorgen over de pasvorm en het toenemen van de bespiering hoeft te maken :)

Als je verwacht dat een paard enorm flipt en je zelf geen Barefootje gewend bent , kan ik me overigens wel voorstellen dat je voor een "normaal" zadel kiest.
Maar in het eerste geval heb je je paard i.m.o. niet goed voorbereid op het "bereden worden" , en in de 2e stap : het is altijd verstandig om een zadel te nemen waar je jezelf vertrouwd in voelt , en niet ineens met iets heel anders te beginnen waar je zelf ook nog aan moet wennen , wennen aan de bewegingen van het nieuwe paard is al genoeg in 1 keer.