Westernhoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Westernhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:24

Ik ben op zoek naar een ander soort hoofdstel voor mijn fjord heb nu een engelse maar ben ik wel een beetje op uit gekeken het moet een beetje passen bij mijn Australianstockzadel

Nu was mijn vraag, je kunt met een westernhoofdstel (of iets anders) toch wel gewoon recreatief rijden? en gewoon een enkel gebroken bitje blijven gebruiken?

Zou de pony er aan moeten wennen of zou ze minder goed kunnen gaan reageren?

troi

Re: Westernhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:38

Zeker kun je dat, dat zijn hoofdstellen als alle andere. Elk bit kan er aan. Enige puntje is dat er geen neusriem aan zit dus dat een kinriempje voor de balans van het bit wel belangrijk is. Het zou kunnen zijn dat je pony er aan moet wennen (het zal toch iets anders aanvoelen).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:46

oke, ik denk dat ik het beste gewoon eens kan proberen vind het wel heel mooi staan bij fjorden

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:58

troi schreef:
Zeker kun je dat, dat zijn hoofdstellen als alle andere. Elk bit kan er aan. Enige puntje is dat er geen neusriem aan zit dus dat een kinriempje voor de balans van het bit wel belangrijk is. Het zou kunnen zijn dat je pony er aan moet wennen (het zal toch iets anders aanvoelen).

ik heb ze ook wel gezien met, en er zijn speciale westernneusriemen. maar kan ook zonder. maar ligt er ook aan of je westernteugels gaat gebruiken of engelse.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:30

emma525 schreef:
ik heb ze ook wel gezien met, en er zijn speciale westernneusriemen. maar kan ook zonder. maar ligt er ook aan of je westernteugels gaat gebruiken of engelse.

Waarom maakt het verschil wat voor teugels je er aan hangt? blijven toch twee uiteinden die je aan het bit verbindt (of ze nu verbonden zijn - engels of niet- western)?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 07:38

Met een westernhoofdstel kun je recreatief rijden, ken er zo veel die dat doen. Het is 'gewoon' een hoofdstel en elk bit kun je er dus aan hangen. Alleen zal je bit waarschijnlijk minder stabiel liggen zonder neusriem maar dat kan echt geen kwaad hoor. Met verzorgpony's reed ik heel soms zonder neusriem (waren zelfs jonkies :+) en dat ging niet anders dan anders..

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:14

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:39

ohh die is wel heel mooi ja :D maar beetje boven mijn budget helaas

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:27

Gewoon beetje verder sparen, dan kan ik er over een paar maanden 1 maken die helemaal naar je wens is (goede kleur, goede hardware en bijpassend bij je zadel). :D :D

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:13

Joh, ik heb de eerste jaren op mijn fjord helemaal
in westernoutfit gereden, inc zadel en hoofdstellen..

Kan makkelijk!! En je kan makkelijk met split reins rijden of
met gewone teugels, waar je voorkeur ligt..

Er zijn hartstikke leuke hoofdstellen voor niet al te absurd hoge prijzen hoor.

Ja je moet wel even een kin/bit riempje aan je bit bevestigen, maar dat kunnen ze je in de winkel prima uitleggen hoor!!

Edit: Bij Nickyu @ Bokt heb je hele leuke westernhoofdstellen voor een leuke prijs! Zij kan je ook alles erover uitleggen..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:03

oke bedankt zal dr nog eens een pb sturen heb al vaak wat bij haar gekocht :D goede service ook

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:52

Ik rijd zelf ook al een paar jaar recreatief met een western-hoofdstel :) Daarvoor ook altijd engels gereden; waar je misschien op moet letten is dat je de teugels bij een western hoofdstel vaak wat 'losser' in de hand hebt. Je moet even voor jezelf uitproberen en aanvoelen wat voor jou en je paardje de beste manier is om hier mee om te gaan en hoe je het fijnste contact hebt. Ik weet niet of je hiervoor al ervaring had met losse teugel? De 'verdeling' van de hulpen is net wat anders als bij engels. Heel erg veel succes en natuurlijk plezier ermee in ieder geval! :)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:59

Westernpaarden worden tijdens training ook gewoon met een neusriem gereden (een 'noseband of 'mouthshutter'), dus kan een westernhoofdstel wel met neusriem gebruiken.
Verder kan je er eigenlijk gewoon elk bit inhangen, da's net hetzelfde als bij een engels hoofdstel.