Rond haf zonder schoft,australian stock?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Rond haf zonder schoft,australian stock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:52

Ja ja, het zoveelste topic over een ronde haflinger zonder schoft waar eigenlijk geen enkel zadel goed op ligt!
Ik heb een thorowgood gehad, dressuur koudbloed en heb nu een IHP extra,extra wide dressuur.
Beide liggen niet naar tevredenheid en ik merk dat mijn zit beroerd is.
Zonder zadel kan ik prima rechtop zitten en met gewizchtshulpen rijden, met zadel val ik voorover en heb ik het idee er af te kukelen.
Nou hoorde ik laatst iemand over een australian stockzadel, deze zadels schijnen ''op'' het paard te liggen waardoor je een betere pasvorm krijgt voor ronde paarden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zit ook te denken aan een boomloos zadel maar ben bang dat deze weer te veel gaat schuiven omdat ze zo rond is.

Wie deelt zijn ervaringen over stockzadels en boomloze zadels op ronde,schoftloze pony's mét korte rug.

Groetjes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:54

Ik heb een paar stockzadels geprobeert, maar die waren allemaal veel en veel te smal voor mijn (niet al te brede) haf. Dus ook hierin zal het denk ik een zoektocht gaan worden....

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:58

Als je een stockzadel neemt zorg dan wel dat je geen zadelmarkt kwaliteit koopt.
Een Equestor of een Massimo zadel ligt vaak wel goed op een haflinger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:00

Alle zadels met zweetbladen liggen om het paard. Als je een zadel wil dat "op" je paard ligt zit je aan een lichtgewicht podium of zaldi record bv. Dat is een boom met zitting en beugels, het ontbreken van de zweetbladen maakt de pasvorm iets minder kritisch.

Wat ik van de boommaten van de podium weet trouwens zal een podium te smal zijn voor jouw haf.
zaldi record weet ik niet. trekkingsaddles heeft ze en dacht ook als testzadel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:04

tamary schreef:
Alle zadels met zweetbladen liggen om het paard. Als je een zadel wil dat "op" je paard ligt zit je aan een lichtgewicht podium of zaldi record bv. Dat is een boom met zitting en beugels, het ontbreken van de zweetbladen maakt de pasvorm iets minder kritisch.

Wat ik van de boommaten van de podium weet trouwens zal een podium te smal zijn voor jouw haf.
zaldi record weet ik niet. trekkingsaddles heeft ze en dacht ook als testzadel.

ik kreeg vanmiddag idd ook de tip over trekkingsaddles, wat wellicht wel handig is; ik ga geen honderden euro's uitgeven.
ze staat nu drachtig(zadel komt pas na de dracht) en wordt slechts enkele keren per week recreatief gereden, wow en massimo zadels vallen daarom af.

nickey

Re: Rond haf zonder schoft,australian stock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:24

Bij Barefoot (boomloze zadels) kun je een week op proef een zadel uitproberen.

Sammyoo

Re: Rond haf zonder schoft,australian stock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:11

Ik heb een Barefoot Arizona voor mijn ronde haf. Het blijft goed liggen, zelfs met opstappen.