Vraagje over (barefoot) Fenders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Vraagje over (barefoot) Fenders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:37

Hallo,

Ik heb sinds november een barefoot zadel cheyenne maat 2.
Dit zadel heb ik zo goed als nieuw over gekocht.
alleen nu heb ik nog al korte beentjes en ben ik er achter gekomen dat ik helemaal niet lekker kan rijden.
En mijn benen nog verder gestrekt heb dan in mijn dressuur zadel.

Vraagje: zijn er kortere fenders verkrijgbaar? (ik heb ze nu op d'r aller kleinst en is eigenlijk nog net te lang.)
Zo nee: weten jullie een goede oplossing?

En wat is de juiste houding voor mijn benen? is het vergelijkbaar met VZH, of gaat het er gewoon om dat je lekker zit!

Al vast bedankt!

Groetjes Lisanne

Dit is mijn vriendin met mijn barefoot zadel, haar been lengte is zo toch goed?
Afbeelding

ukoldaatje

Re: Vraagje over (barefoot) Fenders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:48

Ik heb ook mega korte beentjes (ben maar 159cm) en ik heb mijn fenders op het kortse gaatje, dan zit ik op zijn langst. Ik heb wel te weinig steun als ze idioot zou doen, dan verlies ik ze meteen..Maar zit wel mooi diep zo!

Ik vind je vriendin veeeels te kort zitten op de foto. Die kan wel 2 of drie gaatjes langer zitten hoor.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:00

Bedankt voor je reactie,

wat jij verteld dat is bij mij ook het probleem.
In mijn dressuur zadel heb ik lekker veel steun en helemaal geen beugels nodig.
Mijn Fries gooit nogal hoog op en als we tijdens de buitenritten flink draven heb ik gewoon niks aan mijn beugels (barefoot zadel)
Nou moet ik ook nog wel wennen denk ik maar als het zo blijft en ik vind geen oplossing verkoop ik het misschien maar weer.

Het zadel zit heel lekker maar ik zoek toch net wat meer steun. mijn vriendin is denk ik 10 cm langer dan ik en ik ben 165cm maar heb korte beentjes in vergelijking met mijn bovenlichaam.

Zou je de fenders kunnen (laten)vermaken?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:03

Er waren toen ik mijn cheyenne kocht (zo'n drie jaar geleden) wel korte en lange fenders te krijgen, weet niet of dit nu nog zo is maar even een kijkje op www.fijnzadel.nl en je weet het.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:11

Dat heb ik ook idd. En das best vervelend als je buiten rijdt en er gebeurd iets spannends..

Ik heb ook zo n bobbel onder mijn bovenbeen zitten van het uiteinde van die fenders..krijg ik ook niet weg.

Ook ik zat al te verzinnen hoe je dit moest oplossen. Want gaatjes erbij kan niet.

Misschien moeten we dan idd gaan zoeken naar korte fenders?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:15

ik heb op de website gekeken die Swift zij maar ik heb het nog niet gevonden.
Het eerste zadel wat je ziet als je naar de shop gaat heb ik trouwens!;D
Ik denk dat ik hun maar eens ga mailen.
En zal laten weten als ik een oplossing heb.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:20

Ik heb de dry-tec cheyenne.
Sinds mei 2009, en ik ben dr echt helemaal weg van.
Maar zou ook, vooral voor buiten, meer steun willen.

Als je de oplossing hebt gevonden..hoor ik het graag :-)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:20

Toch nog even verder gelezen en gesnuffeld op de website.
ER STAAT: Nu fenders met beugels compleet, geschikt voor zowel korte als lange benen.
Niet kort genoeg dus :S
Misschien dan toch gewoon beugelriemen, de fenders leken mij juist fijn en goed voor mijn been ligging?

Wie rijd er met beugelriemen, wie met fenders. wat is het verschil?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:24

Ik heb fenders gekozen omdat ik dan meer steun heb als ik buiten rijdt.

Wil ook niet van de fenders af, vind ze lekker..

Blijkt dus dat we al de kortse versie hebben..jammer.

Misschien echte westernfenders, die hebben ms meerdere lengtes?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:26

een vriendin van mij reed met beugelriemen met veiligheidsbeugels omdat ze de fenders niet fijn vond zetten.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:34

Ik heb ze NOG niet van Barefoot zelf gevonden. Vandaar dat ik dit topic ook heb geplaatst. Hoopte zo dat jullie mij konden helpen.
Maar ik blijf gewoon zoeken. Ik zag op de website in ieder geval beugelriemen die je aan de onderzijde bevestigd en in de goede kleur. Dat houd ik nu in gedachte als reserve ideetje.

Ga binnen kort ook eens aan de zadelmaker vragen of hij niet wat voor mij kan betekenen. Op aan raden van een vriendin.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:05

ik vind de beugels wel wat kort zitten op de foto

Ook mijn fenders waren te lang voor mij :+ ik heb ze naar de zadelmaker gebracht en laten inkorten :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:28

Die beugels zitten voor je vriendin veel te kort. Maar het is ook een idee om i.p.v. fenders, gewone beugelriemen eraan te hangen, dat kan namelijk prima (is wel even wennen, maar dat zijn die fenders ook). Heb ik ook gedaan, ik kon niet met die dingen overweg :n. Dus je hoeft niet niet meteen te verkopen. Ze zijn er trouwens volgens mij wel in kleinere maten.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 23:33

Ik heb contact gehad met Marcel Otten geloof ik van equixantosbarefoot.

En waarschijnlijk heb ik al dat model wat nu standaard is voor zo wel korte als lange benen en niet kort genoeg is :S

Met dit weer kan ik toch niet rijden. Dus ik wacht even beter weer af. proberen we het nog een keer en anders worden het stijgbeugels met gewone beugels!

Iedereen bedankt voor de reacties!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:32

Hoi , ik weet niet precies welke generatie fenders je hebt , maar ik ben zelf 1 meter 60 met korte pootjes plus ik zit graag wat korter soms , beugelriemen e.d. zijn bij mij altijd te lang , maar de fenders passen prima hoor :j Nouja , de smallere endurance-fenders dan , de westernfenders (zoals Arabesk die waarschijnlijk ook heeft , op haar Nevada-zadel ?) zijn een stuk langer en daar heb ik ook altijd weinig aan , kan nèt (niet) op het kortste gaatje :P

Maar van de (bruine) westernfenders hebben we tegenwoordig ook een speciale korte maat , die is echt voor de korte pootjes.

De vriendin op de foto zit overigens veels te kort , als die gaat lichtrijden of springen komt ze zo een halve meter uit het zadel joh :P
Die kan echt wel een gaat of 3 langer zitten , om eens te beginnen.

Als je op bvb. een dressuurzadel met een diepe zit en veel kniewrong duidelijk meer steun hebt , dan geeft dat aan dat je niet zo''n heel goed getrainde zit hebt. Mensen die een goed evenwicht hebben en een goede onafhankelijke zit , rijden ZO weg op een Barefoot. Het zit dan juist ook heel erg fijn , omdat je meer "in" je paard zit dan op een torentje erbovenop , en je veel vloeiender contact met de rug hebt.

Het komt vaak voor dat mensen in het begin ervaren dat ze weinig steun hebben en moeite hebben om de bewegingen van hun paard goed te volgen.
Dat is even vervelend , ik had het zelf ook heel erg bij de overstap naar een boomloos zadel ;)

Maar het drukt je wel goed met de neus op de feiten : je hebt dan dus geen goed evenwicht , en dat heb je OOK niet op je dressuurzadel , en dat zal je paard dan ook voelen. Alleen het zadel verdoezelt dat een beetje zodat je er zelf minder last van hebt...en het dus ook niet anders aanleert.

Mensen die in het begin klagen dat ze zo instabiel zitten , hoor je vaak na een paar dagen , een week of een maand , ineens juist heel erg enthousiast vertellen dat ze na de eerste gewenning nu juist ineens veel beter zijn gaan zitten. Hun paard veel makkelijker uitzitten als hij eens raar doet , en dat het rijden zelf ook verbeterd is omdat paard en ruiter veel beter communiceren doordat de ruiter gewoon veel beter en effectiever is gaan zitten en inwerken.
En dat ze ineens ook veel complimenten krijgen van stalgenootjes en tijdens hun les , dat hun zit duidelijk beter geworden is.

Maar dan moet je natuurlijk wel op de juiste manier gaan oefenen. Dus beugels op de goede lengte , zadel goed op het paard , en veel rijden op je nieuwe zadel (en niet tussendoor op een ander zadel anders wen je er niet goed aan).

Ik heb zelf een paardje dat nogal onverwacht flitsend uit de hoek kan komen. En klim graag heuveltjes en neem graag een sprongetje. Dan is het wel fijn als je nog wat extra steun achter de hand hebt , en daar is de wrong-seatsaver ideaal voor. Het ding ziet er niet uit , maar daar zie je niks van als je erop zit en het is echt i-de-aal om superstevige steun aan je Cheyenne zadeltje toe te voegen. Werkt een beetje zoals de oortjes van een stockzadel , je hebt steun tegen je bovenbeen.

Dus je wordt er niet door gehinderd , krijgt geen bredere zit en minder contact met je paard door dikke kniewrongen , maar tijdens een rare beweging worden je benen begrest zodat je niet teveel uit evenwicht kunt raken.

Dat is dus altijd nog een optie als je na een gewenningsperiode toch liever wat extra steun hebt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:35

Overigens : je kunt de fenders wel aan laten passen hoor door de zadelmaker / goede schoenmaker.

Die kan dan het brede stuk van de fenders wat inkorten , waardoor je meer "smalle riem" krijgt waar je weer gaatjes in kunt prikken.

Maar op zich , als je 1 meter 65 lang bent dan moet je toch wel genoeg hebben aan de fenders in principe...tenzij je net zo ontzettend kort wilt zitten als je vriendin op de foto's natuurlijk ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:13

Oei..ik ben maar 159cm, dus misschien moet ik dan naar die endurance fenders kijken.
Ik zit namelijk bijna alleen met mijn tenen in de beugels..lekker diep zitten is dat wel, maar als ze een 'grapje'' uithaalt vlieg ik af vrees ik..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:56

@ pmarena,

Op zich heb ik wel een goede zit. Ik reed mijn draver zonder zadel. en dat is nou niet echt een leun stoel :D
Maar ik snap wat je bedoeld en daarom heb ik juist een barefoot aangeschaft om een goede onafhandelijke zit te creëren. en lekker te zitten tijdens de buitenritten. Nu heb ik nog een vrij jong paard wat af en toe nog wel eens wil bokken en dan is het toch fijn om wat steun van een paar beugels te hebben. En daar kan ik op dat moment niet bij.
Het gaat bij mij ook niet om het doorzitten maar juist om het lichtrijden! Ik moet op mijn tenen gaan staan om maar iets uit mijn zadel te kunnen komen.

Bedankt voor je berichtje!