Welke hackamore voor jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Welke hackamore voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:56

Mijn beide paarden, 20 jaar en ruim 4,5 jaar, rijd ik buiten bitloos. Mijn 20-jarige paard rijdt normaal met een gekruisde neusriem en de 4,5 jarige met een sidepull. Bij de endurance en slipjachten rijd ik mijn 20-jarige met een 'normale' hackamore, omdat hij anders niet te houden is en dat gaat prima. Mijn jongere arabier vind het ook altijd erg leuk, als hij voor hem in de verte andere paarden ziet lopen. Dit gaat verder prima, maar met een endurancerit, die we in de toekomst gaan rijden, wil ik ook hem met een hackamore gaan rijden. Wat is nu beter: een normale hackamore of zo'n s-hackamore? Is er verschil in werking? IK heb zelf een rustoge hand buiten, dus ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Is een s-hackamore strenger of juist niet?

Anoniem

Re: Welke hackamore voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:19

volgens mij is een S hack minder scherp omdat deze minder langen "scharen" heeft en dus met meer "kracht" druk moet zetten wil er iets gebeuren

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:11

Je zou dan in ieder geval kunnen kiezen voor een s-hack waarbij het bakstuk los aan de hack zit en niet met een apart vakje. Dan werkt ie naar mijn idee net even wat minder scherp in, hij kan dan iets doorglijden. Je hebt dan ook minder snel het probleem dat het bakstuk te dicht bij het oog komt.

Dus deze in plaats van deze.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:44

WendyBZ: heb jij bij de eerste hackamore (die je dus aanraadt) inderdaad minder problemen met het bakstuk. Op internet vindt ik alleen de teweede versie. Weet jij toevallig waar je jouw versie online kan kopen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:51

Klopt, hier in Nederland zijn (tot mijn grote ergenis :+ ) alleen die met het vakje te krijgen. Ik heb de mijne via http://www.runningbear.com/ Is op zich wel gunstig met de dollarkoers nu ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:51

In theorie moet het geen verschil uitmaken, een S-hack geeft nl sowieso geen druk achter de oren, alleen op de neus en onder de kin. Dus het maakt weinig uit of het bakstuk vast of los zit.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:54

Ben ik het niet mee eens. Ik heb twee van deze en ook wel eens een met een vakje gehad, maar deze bevallen me 10x beter.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:57

Het grappige feit is, als je beide modellen op elkaar legt er dus geen verschil zit in de vorm en dus ook niet in de werking.
De eerste hack van Wendy geeft idd meer ruimte en zal minder scherp in werpen omdat deze niet gelijk gekanteld word.
Maar helaas moeilijk verkrijgbaar.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:04

Interessant om alle ervaringen te lezen. Ga toch proberen de voorgestelde hackamore van WendyBZ te krijgen, omdat ik weer niet een te scherpe werking wil hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:31

Ik vind die zonder zo'n "vakje" juist weer waar-de-loos omdat die dingen veels te los om het hoofd heen hangen en alle kanten op gaan op sommige momenten. Heel onrustig om het hoofd.

Een paar jaar terug kon je alleen dat klöte-ding maar krijgen en ik heb toen speciaal die van de 2e link laten maken , VEEL fijner omdat alles dan gewoon heel rustig op zijn plek ligt en tenminste werkt zoals het bij een hackamore bedoelt is , hij moet immers houvast aan de bakstukken hebben om ook druk achter de oren te kunnen geven , en zonder zo'n "vakje" glibbert hij alleen maar alle kanten op :)

Maar zo blijven spullen heel persoonlijk , wie - wat nu eigenlijk fijn vindt :)