hulpteugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silvia486

hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:02

hoe denken jullie over hulpteugels
ons paardje schrikt nogal eens en zet het dan op een loopje
nou zeggen ze een hulpteugel dat dat helpt,
maar mijn dochter wil dat niet
want zegt ze dan moeten we het hem ook weer afleren om zonder hulpteugel te rijden,
nou is mijn vraag
hoe denken jullie over hulpteugels
is dit makkelijk af te leren en kan ik met wel hulpteugel rijden en mijn dochter zonder?
(we rijden op dezelfde pony)

Anoniem

Re: hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:08

waar de hulpteugels beginnen houd de rijkunst op...

Dat zinnentje zegt genoeg denk ik. hulpteugels zijn alleen symptoom bestrijders... en de meeste paarden gaan zodra ze zonder gereden worden weer net zo goed verder met wat ze eerst deden...

Dus los dit probleem rij kundig op en zoek niet de weg van de minste weerstand..
En bij slecht gebruik van hulpteugels maak je het probleem alleen maar groter...

Neem goed les dat is het eenige wat je kan doen op het probleem optelossen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:10

Verstandige dochter allereerst!
En idd wat helpt maar waar je wel zelf goed aan moet werken is goed les. Als het weg galoperen zonder oorzaak is (slecht zadel,schrikken) dan kan goed les je helpen. Duurt miss even maar op de lange termijn heb je er alleen maar voordeel van.

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:14

oke duidelijk,
ik neem les maar het is meer voor mezelf dacht ik dat ik er wat zekerder opzit dat hij dan niet zo snel wegstrint (laat mijn dochter hat maar niet horen dat ze verstandig is gaat ze naast haar schoenen lopen hahahaha) weet je ik zit er dan zo op van waaneer gaat hij schrikken, sprinten en dat is niet relaxt
hij voelt dat natuurlijk ook en ik dacht een hulpteugel dan zit ik mischien ook wat ontspannender

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:19

als jij zelf onzeker bent kan je paard daar ook onzeker van worden. Zeker als het paard nog wat jonger is.

Dus zelf goed les nemen en zelfverzekerd rijden. Dan komt het vast goed!
(zag dat je dit paard nog niet lang heb. Het kan zijn dat hij je gewoon aan het uitproberen is. Van "hoe ver kan ik gaan" )

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:24

ja klopt 3 maanden,
en ik dacht het tijdelijk zo evt met hulpteugel op te lossen zodat het niet van kwaad tot erger gaat worden snap je,
en tuurlijk neem ik les maar dat is 1x in de week

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:52

Anoniem schreef:

... en begint de veiligheid. Mijn paard is bij zijn vorige eigenaar overvraagd en wanneer hij moe is of het zat is gaat de kop omlaag, onderhals ertussen en grijpt hij het bit beet. Dan gaat het echt vroemvroem naar huis. Onder het zadel al lastig genoeg maar straks voor de sulky wil ik het gewoon echt niet hebben. Dus dan gaat er een sidecheckje aan :) Kun je wel zeggen dat ik mijn paard rijtechnisch niet voor elkaar heb, dit gedrag is erin gesleten, wordt ook al wel minder maar op de meest ongelegen momenten steekt het toch weer de kop op }:0

Ben het er overigens wel mee eens dat de pony van de dochter van TS in de uitprobeerfase zit en dat het meisje meer heeft aan een goede instructeur en consequente aanpak van de pony dan aan een hulpteugel :)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:59

Anoniem schreef:

Juiiiist, dat zinnetje is helig hier :o

Hulpteugels, hooguit met longeren ( passoa teugel)
Hooguit met een buitenrit, een slof om eventueel bij me te houden. ( ook alleen als ik weet dat het een race kees is die ik niet kan houden haha)

Maar NOOOOOIT om een paard mee in de bak mee te rijden.
Ga gewoon lekker oefenen met overgangetjes rijden,
zorg dat je paard beter aan de hulpen komt,
Dan heb je geen hulpteugels nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:03

_Nann_ schreef:
Anoniem schreef:

Juiiiist, dat zinnetje is helig hier :o

Hulpteugels, hooguit met longeren ( passoa teugel)
Hooguit met een buitenrit, een slof om eventueel bij me te houden. ( ook alleen als ik weet dat het een race kees is die ik niet kan houden haha)

Maar NOOOOOIT om een paard mee in de bak mee te rijden.
Ga gewoon lekker oefenen met overgangetjes rijden,
zorg dat je paard beter aan de hulpen komt,
Dan heb je geen hulpteugels nodig.

Maar het zinnetje klopt wel. Meestal worden hulpteugels gebruikt omdat het probleem daadwerkelijk oplossen te veel tijd en moeite kost.

En rijkunst is imo het verbeteren van je paard. En zodra je aan hulpteugels begint verbeterd vaak je paard niet maar is tijdelijk makkelijker te rijden.

Een martingaaltje heb ik geen moeite mee. Kan ook vrij weinig kwaad. Dus die zou de ts wel kunnen gebruiken. MAar slofteugels, stootteugels en dergelijke dingen moet je niet aan beginnen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:07

Mijn paard is op het moment ook erg ondeugend. In plaats van een hulpteugel heb ik gekozen voor een bokriempje aan mn zadel. Zo kan ik gewoon doorrijden, maar af en toe het riempje vastpakken en mn evenwicht toch bewaren als ie weer iets geks doet of wegspurt
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 04-01-10 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:17

Ik rijd nooit met hulpteugels. Ik ben iemand die het zonder hulpteugels op wil lossen.
Evt kan je wel wat vriendelijks gebruiken als het te gevaarlijk word. Je hoeft er niet gelijk een slof aan te hangen.