Welk bit is dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Welk bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:34

Ik heb hier een bitje thuis liggen wat ik geleend heb van een springstal. Het is een enkelgebroken bitje met een soort rondje erachter.
Paard loopt er echt superfijn op, heel de training volle schuimmond. Maar nu wou ik dit bitje gaan halen in de ruitersportzaak en je raad het natuurlijk al, ik kan hem nergens vinden.
Wie van jullie weet de naam van dit bit? Of heeft er nog een liggen die ik kan overkopen?

AfbeeldingAfbeelding

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Anoniem

Re: Welk bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:39

is het niet een bit dat niet ver door kan buigen. En als jij te hard word met je hand hij dus blokkerd? ziet er redelijk vriendelijk uit... maar waar je het bit kan krijgen? geen idee.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:41

Ja dat is het. Ik dacht eerst van Oke dit kan nooit helpen, hier wordt hij echt niet rustiger van. Maar mijn paard loopt er zo zacht en zo nageefelijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:42

met dit bit kun je minder in zijn gehemelte prikken (wat een enkel gebroken bit altijd zal doen) Dus als je paard het geprik vervelend vind snap k goed dat hij hier rustiger op is.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:54

misschien de foto uitprinten en meenemen naar een goede ruitersportzaak? Of bij de springstal even navragen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:04

Bij Ruyters voor ruiters in Nuenen kunnen ze hem zowiezo maken. Dan lassen ze gewoon een ringetje op een gebroken trens. Moet je niet door zomaar iemand laten doen, want het ringetje moet wel goed zitten.
Ik heb dit bit ook en ik heb hem óf bij ruyters, óf bij ingrid van berlo, óf bij br. ruiterhuis gekocht. Verder kom ik namelijk niet :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:07

volgens mij heb je bij een dubbelgebroken bit ook wel ong. dezelfde werking.
Of een bit met rolletje in het midden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:30

Dit bit is een zelfgemaakt bit. Er wordt gewoon een rondje op gelast. zoals hierboven al staat geschreven.
Stuur Katja eens een PB, die heeft er volgens mij nog 1 te koop liggen.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:34

ik heb nog 2 van zulke bitten liggen.

mij is ooit verteld dat het een gewoon gebroken bitje is maar zogauw het paard zich verzet of vastpakt ofweetikhetwat, dat het dan een stang wordt.
ik weet niet of dit ook zo is, en ik rij er eigenlijk niet meer mee, hoewel kimberly er ook goed op reaggeert ;)

p.s ik weet zo niet waar ik ze heb gekocht, moet ik even navragen maar volgens mij was het toen bij langeraap ofzoiets :?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:50

Wauw wat fijn, zoveel informatie.
Maar het is dus een 'zelfgemaakt bit'. Hmm dan zal ik eens rondvragen hier in de buurt of niet nog iemand hem wil verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:52

DebjeDopje schreef:
ik heb nog 2 van zulke bitten liggen.

mij is ooit verteld dat het een gewoon gebroken bitje is maar zogauw het paard zich verzet of vastpakt ofweetikhetwat, dat het dan een stang wordt.
ik weet niet of dit ook zo is, en ik rij er eigenlijk niet meer mee, hoewel kimberly er ook goed op reaggeert ;)

p.s ik weet zo niet waar ik ze heb gekocht, moet ik even navragen maar volgens mij was het toen bij langeraap ofzoiets :?

Kan niet voor een hefboomwerking zorgen hoor? Denk dat je gewoon een ongebroken bit bedoelt ;)
Maar ik denk dat inderdaad een behoorlijk vriendelijk bit is! :j

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:00

Ik vond het zelf ook al raar, maar zo is het mij verteld ;)
Het is wel een fijn bitje, Kimberly liep er ook goed op... beter dan op een gewoon enkelgebroken bitje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:12

Zack schreef:
volgens mij heb je bij een dubbelgebroken bit ook wel ong. dezelfde werking.

Vergeet het maar. Een dubbelgebroken bit ligt veel onrustiger in de mond, omdat er twee schakels in zitten in plaats van een. Daarnaast geeft een dubbelgebroken bit door het losse tussenstukje meer druk op de tong dan een enkelgebroken bit.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:20

Belker schreef:
Dit bit is een zelfgemaakt bit. Er wordt gewoon een rondje op gelast. zoals hierboven al staat geschreven.
Stuur Katja eens een PB, die heeft er volgens mij nog 1 te koop liggen.

Ik heb hier exact dezelfde liggen en die is toch echt gewoon bij een ruitersportzaak gekocht, die m weer van de groothandel had etcetc. De naam weet ik eigenlijk ook niet, wel dat het bij sommige paarden een uitkomst is.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:27

Ik ben vanmiddag even bij het ruiterhuis geweest en deze zei ook al dat het 'gemaakt' werd. Hij had het niet meer maar kon het eventueel wel laten maken. Dus als ik hem niet kan overkopen laat ik hem denk ik maar maken..

Rijd er hier iemand met dit bit wedstrijden? Want weet iemand of dat is toegestaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:17

I_Moondance schreef:
Ik ben vanmiddag even bij het ruiterhuis geweest en deze zei ook al dat het 'gemaakt' werd. Hij had het niet meer maar kon het eventueel wel laten maken. Dus als ik hem niet kan overkopen laat ik hem denk ik maar maken..

Rijd er hier iemand met dit bit wedstrijden? Want weet iemand of dat is toegestaan?

Wanneer je naar Ruyters in Nuenen gaat, kun je het bit zo gaan halen. HIJ is namelijk de "uitvinder" van dit bit en maakt ze dus ook.
Ik weet het zeker, ik heb jaaaren geleden eens zo'n bit van hem geleend, maar dat had voor mij toen niet de gewenste effecten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:23

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:27

Ze hebben zo'n bit tegenwoordig ook te koop maar dan zonder het ringetje.Enkel gebroken totdat het paard(of de ruiter) er veel druk op zet dan blokkeert hij en wordt het een ongebroken bit.
Ik weet helaas niet meer wat voor merk.Zo'n extra ringetje op het bit lijkt mij niet zo prettig voor het paard.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:42

Mijn hoefsmid heeft ooit op een enkelgebroken bitje een klein stukje metaal bij opgelast (op de plaats waar hier het ringetje zit) waardoor het dus ook niet ver kon plooien. Heeft dat dan dezelfde werking en is het dus een zacht bitje? Want mij is verteld dat het gebruikt werd om paarden die hevig en moeilijk te houden zijn op parcours te rijden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:44

Het lijkt me juist een zacht bitje, omdat het niet in het verhemelte kan prikken :)

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:47

Ja dat wel, maar ik vroeg me af of, in mijn geval, dat bijgelaste stukje dan niet juist in het gehemelte gaat prikken, het zit nl. iets hoger dan het ringetje hier, ... Ik zal even een tekeningetje maken met een fotobewerkprogramma ofzo, kan er nu even geen foto van maken omdat het bij mijn andere ouder ligt ;)

@TS; als het bitje met dus het bijgelaste stukje metaal dezelfde werking/grootte heeft dan het bitje dat jij zoekt, kan ik het eventueel verkopen. Het ligt toch maar in de kast te liggen!

edit: Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JusticeWH op 31-12-09 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:50

DebjeDopje : je hebt gelijk vwb de werking. Ik ken het bit als een zgn "dangerbit". Of het is toegestaan op concours weet ik niet. Kan wel zeer fijn werken bij paarden die zich bij momenten sterk maken, is mijn ervaring. Na ontpanning (let op; van het paard of de ruiterhand!) laat het bit als het ware ook weer los.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:26

Hetzelfde effect hebben ook de bitten van 'horse & more'. Deze zijn wel dubbel gebroken, maar kunnen niet dubbelklappen, doordat het gebroken stuk aan een kant wat dikker is (moeilijk uit te leggen, moet je zien). Ik heb er zelf een paar en vind ze fijn werken, de paarden lopen er goed op. Ik vind ze vriendelijker dan het ringetje, omdat ik daarmee nogal eens heb meegemaakt dat ze de bloed uit de mond hadden, omdat ze denk ik een velletje van de tong tussen het ringetje hadden gehad. Ik heb ze bij brabants ruiterhuis gekocht.

Bit met het ringetje word ook fabrikaal gemaakt en is niet alleen handwerk.

Afbeelding

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:38

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:53

Dat bit is helaas niet de juiste maat,
Ik heb het bit vandaag besteld bij ruyters voor ruyters.
Bedankt iedereen!