[WN] Hoe een Mattes pad onderhouden na gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Hoe een Mattes pad onderhouden na gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:00

Mijn paard zweet altijd flink tijdens het rijden.
Ik gebruik een Mattes schaappad welke dan ook aardig nat is als ik hem van de rug haal.
Als ik de pad laat drogen (buitenlucht) zitten er altijd harde zweetplekken op het wol.

Hoe onderhoud ik de pad nu eigenlijk het beste?
Elke keer wassen lijkt me ook niet goed en ik weet niet zeker of afborstelen er wel goed voor is.
Dus voordat ik het wol verpest....

alyel

Re: Hoe een Mattes pad onderhouden na gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:02

Ik borstel die nadien met een borsteltje voor de katten (zo eentje met haakjes) en dan stofzuigen :-)

Werkt super ! Pad is weer als nieuw :-)

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:23

gewoon wassen met een wolwasmiddel en wel goed uitspoelen omdat de zeepresten kunnen irriteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:48

Idd het ergste zweet losborstelen en dan wekelijk flink met de stofzuiger op standje levensgevaarlijk er over.
Een ouderwetse mattenklopper doet ook wonderen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:53

En je paard ook goed poetsen! :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:56

Ik laat hem altijd even drogen bij de koelmotor van de melkmachine :D en daarna voor het volgende gebruik borstel ik hem even op met een plastic paardenborstel. Zo'n hele ouderwetse borstel met heel veel van die kleine tandjes (als je begrijpt wat ik bedoel :o ).
Een enkele keer doe ik het met zo'n hondenborsteltje met die ijzeren tandjes. Daar wordt hij helemaal mooi wollig van, maar daar gaat een klein beetje wol mee uit en met die plastic borstel niet.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:44

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik ga dus fijn elke keer na het rijden mijn pad borstelen en 1x per week stofzuigen. En als die echt heel vies is wassen met enkel water (paard met gevoelig huidje kan niet tegen wasmiddels e.d.)

Geldt dit overigens ook voor een schaapsingel dat borstelen en stofzuigen het beste is?

@ Rapido, heel goed poetsen is momenteel helaas niet mogelijk.
Paard loopt 24/ 7 buiten (met loopstal) dus die heeft zijn huidvetje hard nodig. Dus enkel voor het rijden een harde en zachte borstel erover. Zodra het weer beter word, word hij weer op en top opgepoetst tot een glimmend spiegeltje :-)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:14

Ik heb vandaag zowel mijn pad als de singel in de sneeuw gelegt, en later het wol goed ingewreven met sneeuw.
Nu hangen ze op stal te drogen.
Hier word het wol ook mooi schoon van.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:12

ik heb ook een mattespad, en na het rijden klop ik het goed uit, dan vliegen de zweetdruppels er af.
als ie echt heel vies is, dan gaat ie in de wasmachine met speciaal wasmiddel (van mattes, ben de naam even kwijt) daarna in de droger, en hij is weer als nieuw.
Ik heb de pad nu denk ik driekwart jaar, en twee keer gewassen.
En mij haflinger was nooit echt schoon hoor, en altijd nat na het rijden.
Sinds een weekje hebben we een paint, en volgens mij zweet die een stuk minder.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:29

Ik heb mijn Mattes pad en singel al tig keren gewassen; wolwasmiddel op 30 graden en daarna hup in de droger (laagste stand). Ziet er nog altijd uit als nieuw en lekker zacht! Ik heb zelf het idee dat borstelen de pad meer beschadigd dan de wasmachine.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:26

yildiz schreef:
Ik heb mijn Mattes pad en singel al tig keren gewassen; wolwasmiddel op 30 graden en daarna hup in de droger (laagste stand). Ziet er nog altijd uit als nieuw en lekker zacht! Ik heb zelf het idee dat borstelen de pad meer beschadigd dan de wasmachine.

Passen deze pads in de wasmachine, of zitten er inlages in die je er uit kan halen?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:18

Ik heb een Mattes zonder inlages, maar je hebt ze ook waar je onlages in kan stoppen.
Het zijn echt super fijne pads, mijn beste aankoop ooit

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:27

chery schreef:
yildiz schreef:

Passen deze pads in de wasmachine, of zitten er inlages in die je er uit kan halen?

Die van mij heeft geen inlages (de pad dan, de singel wel en dat haal ik er uit voor het wassen). Ik heb een vrij kleine wastrommel, maar de Mattes past als 1 van de weinige pads in de wasmachine. :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:45

yildiz schreef:

Die van mij heeft geen inlages (de pad dan, de singel wel en dat haal ik er uit voor het wassen). Ik heb een vrij kleine wastrommel, maar de Mattes past als 1 van de weinige pads in de wasmachine. :D[/quote]

Kijk dat is een groot voordeel, want is het grootste nadeel van pads, het schonhouden, omdat ze niet in de wasmachine passen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:33

Nog een vraag van mij.
Mattes verkoopt van de speciale wasmiddel; MELP.
Is dit nu echt super speciaal spul of kan ik de pad net zo goed wassen in Woolit (gewoon wolwasmiddel)? En blijft het wol dan ook zo heerlijk zacht en mooi?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:51

Heb in eerste instantie die Melp gebruikt; prima spul. Is nu op dus ik gebruik nu een gewoon wolwasmiddel. Mattes blijft zacht en mooi. Moet er wel bijzeggen dat mijn paard niet gevoelig is voor wasmiddelen. Ik sluit dus niet uit dat het allergische reacties kan veroorzaken.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:25

Bedankt voor je reactie Yildiz. Er zit dus helemaal geen verschil tussen Melp en bv Woolit?