zadel gevallen wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daquira

zadel gevallen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:53

Hoi hoi, ik heb even een vraagje en hoop hierbij op jullie advies.
Ik heb vandaag een stommiteit begaan.
Ik had mn singel losgemaakt en trok het regendeken van mn paard waardoor mn zadel recht op z'n boom op de grond viel.
Ik heb het even getest en de boom bleek niet te los te zitten als ik mn zadel tussen mn armen nam.
Heeft er iemand anders mssn een andere tip om uit te sluiten dat de boom gebroken is?
Ga ik het zeker voelen als ik aan het rijden ben?

Alvast mercietjes voor de tips!

groetjes,
eva

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:54

Als de boom echt gebroken is moet dit te merken zijn als je hem vasthebt, of anders zodra je erop stapt. Ik heb mijn zadel al regelmatig laten vallen( :o ) en de boom is nog steeds heel;)

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:00

mijn zus ahd een gebroken boom, degene die bij ons altijd de zadels doet, legde de achterkant van het zadel , de lepel, op zijn bovenbenen, en duwde toen een beetje de voorkant van het zadel naar zich toe/omhoog zegmaar.

als je het snapt?:D

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:04

Hoi.
Om te kijken of je boom gebroken is, moet je moet de achterkant van het zadel (de kussens) in je schoot leggen en het aan de voorkant vastpaken.
Je moet moet nu voorzichtig proberen het zadel naar je toe te trekken. Er zit altijd wel heel iets beweging in, maar dat is minimaal.
Mochten er nu echt plooien in het zadel verschijnen, is het verstandig om er een zadelmaker eraar te laten kijken.
Succes!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:07

roosie10 schreef:
Hoi.
Om te kijken of je boom gebroken is, moet je moet de achterkant van het zadel (de kussens) in je schoot leggen en het aan de voorkant vastpaken.
Je moet moet nu voorzichtig proberen het zadel naar je toe te trekken. Er zit altijd wel heel iets beweging in, maar dat is minimaal.
Mochten er nu echt plooien in het zadel verschijnen, is het verstandig om er een zadelmaker eraar te laten kijken.
Succes!

Ik zou voor de zekerheid toch even een zadelmaker laten kijken. Het testje hierboven geldt niet voor zadels met een beweegbare boom: dan kun je het zadel heel ver doorbuigen.

LisaB

Re: zadel gevallen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:11

Nillie: dat wilde ik idd net zeggen. Verder kun je de boom aan de voorzijde vastpakken (dus waar het zadel langs de schoft loopt, om te kijken of de boom heel is. Ik zou zeggen, laat hem voor de zekerheid even nakijken, maar een boom breekt niet zomaar van een val op de grond!

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:13

ik zou je zadel ook na laten kijken, je kan beter het zekere voor het onzekere nemen!

Fiiiieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:13

als 1x je zadel is gevallen wil niet altijd meteen beteken dat de boom van je zadel is gebroken.

als er alleen erg veel bewegelijkheid in zit moet je er naar laten kijken

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:18

Heel erg bedankt alvast
Dus mssn gewoon best even binnenbrengen bij een zadelmaker.

Groetjes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:20

of de boom gebroken is kan je alleen met 100% zekerheid zeggen als je zadel open is gemaakt.
met voelen en duwen kan je het soms wel merken, maar echt lang niet altijd