Waarom springschoenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Waarom springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:46

Hallo Iedereen :D

Ik moet bij mijn verzorgpony springschoenen van de eigenaresse, maar waarom gebruiken mensen die?

Alvast bedankt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:46

Een paard kan zo ruim lopen dat hij met zijn achterhoeven tegen zijn voorbenen/hoefballen loopt.
Uiteindelijk kan dat schade aanrichten

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:47

Springschoen
De springschoen dient er voornamelijk voor om het met de achterhoeven aftrappen van de voorijzers te voorkomen. Ook dienen zij voor het beschermen van de hoef en hoefballen, met name tijdens het springen.

Van de bokt wiki :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:47

Kan inderdaad zijn zoals hierboven staat, maar ook bijvoorbeeld als de achtervoeten dicht bij elkaar staan en het paard met het ijzer van de ene voet tegen de andere hoef ramt. En je kunt ook (zware) springschoenen gebruiken vanwege het gewicht, maar dat heeft eigenlijk alleen zin wanneer je een gangenpaard wil trainen.

Oh, en niet te vergeten: er zijn ook mensen die springschoenen gebruiken omdat ze dat er leuk uit vinden zien. Gewoon ordinaire commercie dus.

Destino

Re: Waarom springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:51

Ik gebruik ze achter omdat mijn paard met haar ijzer van het ene been haar andere been open trapt.. Ter bescherming dus.

santiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:02

als een paard de balk aan tikt en dan zijn de hoeven niet blauw ( ligt aan de kleur van de balken)
en dan schrapen de hoeven niet stuk,
en als het paard zijn hoef ijzers er niet aftrapt