Happy Mouth bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suus_romy

Happy Mouth bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:30

Laatst viel mijn oog op een Happy Mouth bit, het gaat hier om een dubbelgebroken bit. Ik was namelijk op zoek naar een zachter bit voor mijn paard, ze heeft een gevoelige mond. Ik rij haar nu op een dubbelgebroken watertrens van 18 mm, hier reageert ze wel goed op. Toch is het een overweging voor mij. Wat mijn vraag nu is, is het zo dat een happy mouth bit daadwerkelijk zachter ligt in de paarden mond? Zo nee, wat kan dan een andere optie zijn voor een zachter bit? Zo ja, wat zijn de voordelen en de nadelen van een Happy Mouth bit. Wat ik gehoord heb is dat een paard echt wat speeksel moet produceren zodat het bit niet stroef gaat zitten en wondjes maakt. Als jullie wat weten over dit bit hoor ik het graag. :) In de paardenwinkel heb ik nog wel eens het idee dat ik niet helemaal de juiste informatie doorkrijg.

Wat is het verschil tussen de ongebroken Happy Mouth bit en de dubbelgebroken? Een enkel gebroken bit zou ook een overweging kunnen zijn. Wat voelt zachter aan in een paardenmond.

Alvast bedankt!

kelcy

Re: Happy Mouth bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:31

ik volg even :D

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:32

Ik heb ook zitten denken over z'n bit dus ik volg dit ook even.

Wel heb ik gehoort dat er naatjes in dat zachte zitten die wel is in de mond kunnen schuren maar dit heb ik dus ook van horen dus ik ben ook wel benieuwd of dit waar is

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:35

Ik volg ook even want ik zat ook aan zo'n bit te denken.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:39

FF een klein dingetje,

die bitten daar krijg je wrijving mee , en dat veroorzaakt kleine schrale plekken, of open wondjes, komt door die wrijving het word warm en er ontstaan lelijke plekjes. Die ervaring heb ik ermee, dus het kan dat andere er anders over denken. En ja we hebben het correct gebruikt ;) En nu hebben we er een, w8 ik moet ff kijke xd ik weet het merk niet en model, w8 ik zal morgen wel even kijken voor je dan doe ik ff foto erbij van mijn oplossing.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:44

Top allemaal, ik ben ook benieuwd. :)

Relien: Zoiets heb ik dus ook gehoord, als ze er op gaan bijten dat er inderdaad scherpe randjes aan komen die je er steeds af moet snijden. Ik wist niet of dat ook echt zo was. ;)

XxJustinexX: hmm, dat is zeker minder ja, plekjes, wondjes en teveel wrijving hoef ik niet nee. ;) Is goed, ik ben benieuwd! Alvast bedankt. :)!

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:37

ik heb zo'n bit.
maar dan enkelgebroken. had m voor mijn paardje, was gevoelig in de mond.
hij licht veel zachter. en reed er fijn op
zoek je nog zo'n bit?
ik gebruik m nu niet meer dus als je nog zo'n bit zoekt.....
trouwensm haakjes heb ik nooit last van gehad.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:42

Ik vind het persoonlijk zeker een vriendelijk bit maar je moet wel goed uitkijken dat je paard het niet open kauwt want dit kan nog wel eens gebeuren. Dan krijg je natuurlijk irritatie met het rijden.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 11:47

Calipso94: Als ik besluit een enkelgebroken te nemen dan weet ik dat jij er nog een hebt. ;) Maar tot nu toe neig ik toch een beetje naar het Happy Mouth ongebroken bit. Bedankt!

Henrieke: Dankjewel! Daar ga ik zeker op letten. :)

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:47

heb er 3 maanden lang elke 2 weken 1 kunnen kopen omdat mijn paard nogal op zijn bit knabbelt
Na 2 weken kon ik er weer een nieuwe inhangen want bitje was gewoon vlijmscherp geworden door de scheuren die er in gebeten werd
Heb het na 3 maanden opgegeven, ze kunnen dan wel goedkoop zijn maar elke 2 weken vond ik toch te gortig

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:19

Ik heb een happymouth gehad. Alleen dan ongebroken.
Bit zelf is opzich zacht, en fijn mee te rijden!
Probleem is alleen dat het gele spul snel scherp word. Hij krijgt soort scherpe randjes etc. Hierdoor kunnen dus wondjes ontstaan. Ik ben toen overgestapt op een dubbelgebroken bitje.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:29

goldwing: Hoop niet dat hetzelfde bij mij gebeurd. ;) Dan ben ik er namelijk heel snel klaar mee.

Nell_: Hmm, dat heb ik nu vaker gehoord van de scherpe randjes. Dat dubbelgebroken bitje was dat ook een HM? Wat ervaar jij met een dubbelgebroken bit en een onegbroken bit, welke beviel jou beter? Vele zeggen dat een ongebroken minder vriendelijker is, maar heb mijzelf gister verdiepd in bitten en het bleek juist het tegenovergestelde te zijn. Mits het goed in het paard zijn mond past natuurlijk. En natuurlijk de ruiterhanden, maar dat buiten wegen. ;)

Maar goed om te horen dat het een fijn zacht bitje is. Bedankt voor de info. :)!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:37

Mijn paard loopt al een aantal jaar op happy mouth bitjes, een trensje voor onder het zadel en een liverpool voor het aangespannen werk...
Ik heb nog steeds dezelfde als waarmee ik ben begonnen, ze slijten bij mij niet extreem hard en mijn paard krijgt er geen plekjes van...

edit:
ik heb deze:
Afbeelding

en deze:
Afbeelding

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:57

Nouvel: Bedankt voor je reactie! Dat is goed om te horen. Ik zag in je laatste topic inderdaad dat je op een HM bit rijdt. Maar vond het eerlijk gezegt een beetje apart/onbeleefd om informatie over het bit te gaan vragen in jou rijtopic. ;)

Is het eerste bit een ongebroken bit of zie ik dat helemaal verkeerd en is het een dubbelgebroken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:58

hij zit er eigenlijk een beetje tussenin, stukjes zijn verbonden met een flexibel kabeltje, dus veert meer dan ongebroken, maar scharniert niet zoals dubbelgebroken...

stukje van een site afgehaald:
Citaat:
Happy mouth watertrens met flexibel tussenstuk. De happy mouth bitten hebben een appelsmaak en zorgen ervoor dat het paard makkelijker op het bit gaat kauwen. Gevolg hiervan is dat het paard de kaak en bovenlijn meer gaat ontspannen. De bitten hebben een RVS kern voor maximale stevigheid. Het is belangrijk dat het bit op de juiste hoogte in de mond van het paard zit om kapot kauwen te voorkomen.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:29

Nouvel: Bedankt! Dan zat ik redelijk in de richting, dat bit is precies waar ik aan zat te denken nadat ik alle dubbel en ongebroken bit artikelen had gelezen. Lijkt mij ideaal, ik ga hem bestellen en kijken hoe het ons bevalt. :)
Laatst bijgewerkt door suus_romy op 29-12-09 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:30

graag gedaan, succes ermee! ;)

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:37

Sorry, vergeten te vragen waar je het bit vandaan hebt. :)?

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:38

ik heb ook nog een ongebroken,weet niet of het happy mouth is hijs wel van het zelfde materiaal als de happy mouth.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:44

suus_romy schreef:
Sorry, vergeten te vragen waar je het bit vandaan hebt. :)?

menbit bij v. Rijs en trensje via een Bokker... 8-)

maar als je even op google kijkt staan er wel een aantal sites op waar ze te koop zijn, o.a. the Horsehouse zag ik net...

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:48

Bij allesvoorjepaard hebben ze ze ook, alleen niet van merk HM maar van Flexi (die overigens wel gewoon dubbelgebroken zijn).
HH verkoopt ook kunststof bitten (appelbitjes).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:51

Ik had een dubbelgebroken happy mouth.
De randjes waren scherp en mijn paard kreeg sneetjes in haar mondhoek. Heb nu een dubbelgebroken bustrens met bol stukje ertussen :)

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:08

Mijn pony liep er geweldig op. Reageerde enorm gevoelig op een ander bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:53

Je paard heeft een gevoelige mond, wat is er gevoelig? Waar reageert ze op? Je schrijft dat ze op zich goed loopt op het bit dat je nu hebt. Dat dacht ik ook van mijn paard, ik had een dubbelgebroken bustrens voor hem. Tot ik een keer een ongebroken bit gebruikte, een heel verschil. Het gevoelige ligt bij hem dus aan het gewiebel van het mondstuk, hoe minder dat beweegt hoe rustiger hij is. Dus ik denk dat het zaak is om eerst uit te zoeken waar je paard gevoelig op is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:13

suus_romy schreef:
goldwing: Hoop niet dat hetzelfde bij mij gebeurd. ;) Dan ben ik er namelijk heel snel klaar mee.

Nell_: Hmm, dat heb ik nu vaker gehoord van de scherpe randjes. Dat dubbelgebroken bitje was dat ook een HM? Wat ervaar jij met een dubbelgebroken bit en een onegbroken bit, welke beviel jou beter? Vele zeggen dat een ongebroken minder vriendelijker is, maar heb mijzelf gister verdiepd in bitten en het bleek juist het tegenovergestelde te zijn. Mits het goed in het paard zijn mond past natuurlijk. En natuurlijk de ruiterhanden, maar dat buiten wegen. ;)

Maar goed om te horen dat het een fijn zacht bitje is. Bedankt voor de info. :)!

Nee, het dubbelgebroken bitje was geen HM. Ik wilde geen HM meer vanwege de scherpe randjes!
Een ongebroken bit is idd vriendelijker dan een dubbelgebroken! Al is een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje ook erg vriendelijk :j