Ik rijd vaak met brede stalschoenen. Mijn man in de winter met bergschoenen. Nu gebeurde dat, waar ik al jaren bang voor ben (vandaar ook de beugels). In het veld, valt mijn man van mijn paard en blijft met zijn linkerschoen, die zich in de beugel gedraaid heeft, hangen. MIjn jonge paaerd, waar ik opzat spong als een wilde rond en wat deed de schat van mijn oude aard. Hij bleef direct staan en heeft geen voet verzet. Het duurde even voordat ik bij mijn man was, omdat ik niet direct van mijn jonge paard kon afspringen, en mijn man kreeg zijn schoen niet los. UIteindelijk heb ik zijn voet uit de schoen gehaald en de schoen uit de beugel gedraaid. Tijdens dit tafereel heeft mijn oudere paard geen stap verzet en bleef stokstijf staan. Dit dier is mij goud waard, ik kan hem zo bedanken, dat er niests gebeurd is doordat hij door zijn slimheid om te blijven staan. Dit had heel erg kunnen aflopen. IK ben hier erg van geschrokken.
Nu ik weet, dat deze beugelsbij zulke schoenen niet veilig zijn, vraag ik mij af of ik beter andere beugels kan kopen. Natuurlijk kan je zeggen, dat je ook met laarsen kan rijden, maar ik rijd zelf ook vaak met stalschoenen, omdat ik het fijn vind rijden. Ook omdat ik zelfs wel eens last van mijn knieen heb, veel lange afstanden en endurance rijd, ben ik zoek gegaan naar betere beugels en kwam de EZ ride beugel met korf tegen, die ook extra gemaakt zijn voor brede schoenen,
zie:

Heeft iemand ervaring met deze beugels. Ondersteunen ze de gewrichten goed en njog belangrijker: kan je inderdaad er met brede schoenen meerijden?
Maar dat bepaald wel of de EZ/rides wel of niet geschikt zijn. Ik heb er zelf een aantal jaar meegereden en ze bevielen goed. Ik rijd altijd met bergschoenen, heb maat 39, en zonder (mini)chaps maar bij de EZ-rides met korf kan je nergens aan blijven hangen.
), maar er zijn toch beugelriemen die automatisch losschieten als er zoiets gebeurt?