Bijna-ongeluk met Camargue beugels - EZ ride beugels beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Bijna-ongeluk met Camargue beugels - EZ ride beugels beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:59

Mijn man, een echte beginner, is sinds een paar maanden helemaal enthousiast geraakt door paarden. Ik heb 7 jaar eraan gewerkt, dat hij ook wil gaan rijden. Dressuur vindt hij niets, en omdat ik hem enthousiast wil maken, gaat hij af en toe mee naar buiten voor een staprondje. Hij rijdt dan op mijn 20-jarige paard, die een schat van een paard is. Hij krijgt van mij ook dressuurles in de bak. Aan de Engelse zadels van mijn beide paarden heb ik Camargue beugels hangen, mede vanwege de veiligheid, omdat de voeten niet kunnen doorschieten, dus:

Afbeelding

Ik rijd vaak met brede stalschoenen. Mijn man in de winter met bergschoenen. Nu gebeurde dat, waar ik al jaren bang voor ben (vandaar ook de beugels). In het veld, valt mijn man van mijn paard en blijft met zijn linkerschoen, die zich in de beugel gedraaid heeft, hangen. MIjn jonge paaerd, waar ik opzat spong als een wilde rond en wat deed de schat van mijn oude aard. Hij bleef direct staan en heeft geen voet verzet. Het duurde even voordat ik bij mijn man was, omdat ik niet direct van mijn jonge paard kon afspringen, en mijn man kreeg zijn schoen niet los. UIteindelijk heb ik zijn voet uit de schoen gehaald en de schoen uit de beugel gedraaid. Tijdens dit tafereel heeft mijn oudere paard geen stap verzet en bleef stokstijf staan. Dit dier is mij goud waard, ik kan hem zo bedanken, dat er niests gebeurd is doordat hij door zijn slimheid om te blijven staan. Dit had heel erg kunnen aflopen. IK ben hier erg van geschrokken.

Nu ik weet, dat deze beugelsbij zulke schoenen niet veilig zijn, vraag ik mij af of ik beter andere beugels kan kopen. Natuurlijk kan je zeggen, dat je ook met laarsen kan rijden, maar ik rijd zelf ook vaak met stalschoenen, omdat ik het fijn vind rijden. Ook omdat ik zelfs wel eens last van mijn knieen heb, veel lange afstanden en endurance rijd, ben ik zoek gegaan naar betere beugels en kwam de EZ ride beugel met korf tegen, die ook extra gemaakt zijn voor brede schoenen,

zie: Afbeelding

Heeft iemand ervaring met deze beugels. Ondersteunen ze de gewrichten goed en njog belangrijker: kan je inderdaad er met brede schoenen meerijden?
Laatst bijgewerkt door palham op 28-12-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Bijna-ongeluk met Camargue beugels - EZ ride beugels beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:05

ik rij met de onderste maar dan zonder zo'n schuimpje erin, het beviel me wel erg goed :j

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:09

Bij iedere stijgbeugel is het belangrijk dat er voldoende ruimte is tussen schoen en beugel.
Vaak zie ik dan mensen met totaal verkeerde schoenen (te breed, te dikke zool, allerlei toestanden op de wreef etc..) op een paard gaan zitten. Kijk dus of er meer dan voldoende ruimte is om een gekantelde schoen (zoals bij erafvallen) zelfsstandig als ruiter weer los te krijgen uit de beugel.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:13

Lekker flauw niet met bergschoenen gaan rijden. Mijn vriend wil ook echt niet aan de paardrij schoenen. Maar anders mag hij van mij echt niet rijden.
Stalgenoot heeft is EZ beugels en vind ze erg fijn

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:42

Ik rij ook met eens oort EZ rides (namaak, maar precies hetzelfde) en bergschoenen. Volgens mij kan je daar echt onmogelijk in vast komen te zitten.

Hoe zat de schoen dan vast in de beugel?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:10

Ik weet niet hoe groot de voeten van je man zijn :D Maar dat bepaald wel of de EZ/rides wel of niet geschikt zijn. Ik heb er zelf een aantal jaar meegereden en ze bevielen goed. Ik rijd altijd met bergschoenen, heb maat 39, en zonder (mini)chaps maar bij de EZ-rides met korf kan je nergens aan blijven hangen.

Tegenwoordig rijd ik met de K'vallbeugels en die ondersteunen je hele voet. Deze bevallen mij nog beter dan de EZ-rides omdat ik nu helemaal geen last meer hebt van mijn enkels.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:20

Afbeelding
Ik heb deze en ben er uiterst tevreden over, je kunt hier ook met bredere schoen in rijden. Gewoon even je rijschoenen meenemen naar de zaak waar je ze wilt gaan kopen zou ik zeggen.

Ennuhhhhhh ff off-topic
Heb je voor mij de gouden tip om je man over te halen om ook tegaan paardrijden :D
Laatst bijgewerkt door Hawai op 28-12-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:21

ik heb de EZ ride beugels en kben er tevreden van. Ik rij zelf met Timberlandschoenen, dus niet de smalste schoenen... ik heb zelf maat 37.
Mijn man heeft maat 43 en kan ook perfect met de beugels rijden met welke schoenen dan ook..
Voor mij geen andere beugels....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:40

Ik rij ook met Camarguebeugels. Die zijn superveilig, behalve met één uitzondering, en dat is als je schoenen aan hebt met zo'n grove ribbels aan de onderzijde dat ze 'grip' gaan maken met de (opengewerkte) bodem van de beugels. De hele eenvoudige oplossing is: schoenen met gladde zolen dragen.
Nu ben ik ook geen laarzen of http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg persoon, maar voor ons is gelukkig de Westernboot uitgevonden ;)

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:37

Hawai schreef:
Ennuhhhhhh ff off-topic
Heb je voor mij de gouden tip om je man over te halen om ook tegaan paardrijden :D

Hem een paar paardrijlessen cadeau geven voor zijn verjaardag :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:50

persoonlijk zou ik ook kiezen voor andere rijschoenen, wat minder brede met minder ribbels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:27

Alles wat opengewerkt is kan een schoen tussen blijven hangen als er maar genoeg kracht op komt te staan. Wil je dat voorkomen dan moet je iezen voor dichte 'tapaderos'
http://cgi.ebay.com/TAPADEROS-THE-TRAIL ... 20ac073d38
of veiligheidsbeugels die openklappen bij druk of de soort die aan de zijkant open is.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:38

ik rij zelf met beugels gelijkend op die onderste uit de beginpost, en als het gaat om knieen en enkels (heb zelf heel snel last van enkels) sinds ik die beugels heb heb ik er geen moment meer last van gehad. Maar of je schoen er niet in an blijven hangen? Ik moet zeggen heb het gelukkig nog niet getest. Ik kan allene zeggen dat ik minder last heb gehad van mijn enkels sinds ik met die beugels rij!

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:07

Een vriendin van mij heeft ook een zadel met endurance beugels. Ik vind ze heerlijk rijden. De beugels zelf vind ik redelijk breed en je kan inderdaad er niet doorheen schuiven. Verder kan ik er meer druk mee houden dan met 'normale' stijgbeugels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:10

bubble_me schreef:
De beugels zelf vind ik redelijk breed en je kan inderdaad er niet doorheen schuiven..
Klinkt als een Contradictio in Terminis :D

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:04

Lenneke_ schreef:
Ik rij ook met eens oort EZ rides (namaak, maar precies hetzelfde) en bergschoenen. Volgens mij kan je daar echt onmogelijk in vast komen te zitten.

Hoe zat de schoen dan vast in de beugel?

De schoen was gedraaid en daardoor bleef de schoen vast in de beugel zitten. Omdat ik zelf ook vaak met schoenen met profiel rijd en dit nnjiet nog een keer wil meemaken, heb ik besloten de EZ te kopen, omdat ik wel eens last heb van mijn knieen en graag mijn voet goed ondersteund heb, als ik langere ritten rijd.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:08

Hawai schreef:
Afbeelding
Ik heb deze en ben er uiterst tevreden over, je kunt hier ook met bredere schoen in rijden. Gewoon even je rijschoenen meenemen naar de zaak waar je ze wilt gaan kopen zou ik zeggen.

Ennuhhhhhh ff off-topic

Die beugels zijn goed, maar geven mij te weinig ondersteuning onder de voet bij lange ritten, helaas.

Mijn man leren paardrijden: dit heeft me heel veel jaren gekost. Eerst wilde hij er niets van weten. Vorig jaar ben ik begonnen, samen met hem te gaan wandelen, hij met mijn oudere paard en ik met mijn jongere paard. Hij vond dit zo leuk, dat ik hem gezegd heb, dat hij erook op mag zitten en dat heeft hij gedaan en is nu reuze enthousiast. HIj wil nu alleen nog stappen en krijgt binnenkort van mijn longeerlessen in draf in de bak. Dus tip: niet pushen, alleen bij goed weer naar buiten gaan en de mooie kanten van het rijden laten zien. Succes!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:19

Misschien een stomme opmerking (ik heb niet veel verstand van tuig :o ), maar er zijn toch beugelriemen die automatisch losschieten als er zoiets gebeurt?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:43

Hawai schreef:
Afbeelding

Ennuhhhhhh ff off-topic

was van plan deze ook te kopen maat vroeg me af als de rekken in me zou schieten waar kun je andere kopen?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:52

Hawai schreef:
Afbeelding

Ennuhhhhhh ff off-topic

Rij er nu ook 1 met zulke beugels. Ben er vroeger een keer mee achter de bakrand blijven hangen dus vond deze ook niet ideaal. En soms klapt er in 1 keer een elastiek weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:55

Bandida schreef:
Ik rij ook met Camarguebeugels. Die zijn superveilig, behalve met één uitzondering, en dat is als je schoenen aan hebt met zo'n grove ribbels aan de onderzijde dat ze 'grip' gaan maken met de (opengewerkte) bodem van de beugels. De hele eenvoudige oplossing is: schoenen met gladde zolen dragen.
Nu ben ik ook geen laarzen of http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg persoon, maar voor ons is gelukkig de Westernboot uitgevonden ;)

Ik ga hier met de sneeuw en modder met mijn stevige wandelschoenen soms al half aan het glijden. Met gladde zolen kan ik met pony skieën. Ik loop meer met en bij de paarden dan dat ik erop zit, schoenen met goede grip en steun zijn dan belangrijker. Ik pas mijn beugels dus aan aan de eisen die mijn schoenen eraan stellen.

Ben heel blij met EZ-rides met korf. Voor mij is het lagere gewicht ook een voordeel. Minder kracht nodig met zadelen en dus meer controle bij opleggen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:32

Tamara: daaroom rijd ik ook met schoenen met profiel, omdat ik ook vaak naast het paard loop met trektochten en graag ook grip in de modder en sneeuw heb.