Hoe weet je de boomwijdte en of een zadel goed zit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe weet je de boomwijdte en of een zadel goed zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:41

*Zucht* ik heb al 6 zadels voor mijn shetlander gekocht, en niets lijkt goed te liggen.
Als ik een nieuw zadel koop, dan komt een zadelmaker het zadel niet passen,... omdat het budget van het zadel te laag is.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de volgende zadels:

Harry's Horse
http://www.agradi.nl/product?sc=Paarden ... ssc=Zadels

Knight rider
http://www.roelruitersport.nl/catalog/p ... ts_id=2712

Hoe weet ik welke boom ik nodig heb voor mijn shetlander? Hoeveel inch? En hoe weet ik of het goed ligt?

Mariekyy

Re: Hoe weet je de boomwijdte en of een zadel goed zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:43

ik zal gewoon een zadelmaker laten komen!
de inch licht aan jou kont :P en de boom maat licht aan je shet.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:45

nou ik ga zelf niet op mn shet rijden ;) en ik weet nog niet wie wel... En ik moet wel weten wat voor zadel ik moet kopen voor ik een zadel maker kan laten komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:08

Kun je niet afspreken dat je het zadel mag terugbrengen als het niet past?
Verder vind ik het een beetje apart dat je zadelpasser een goedkoper zadel niet wil komen passen. Wat een flauwekul :o Er is vast wel een zadelpasser in de buurt die het wel voor je wil doen :D

Wanneer je wil kijken of een zadel in de breedte goed is moet je daar eigenlijk ook voor ontwikkelen door veel naar goed passende zadels te kijken. Grof gezegd moet je eigenlijk niet kijken, maar voelen. Je moet met je vlakke hand tussen de rug en het zadel door kunnen zonder dat het ergens (meer) knelt. Maar er zijn nog zo veel andere factoren die meespelen bij het aanmeten van een zadel, zoals de vorm en lengte van de rug, de schoft, enz. Dus als ik jou was zou ik gewoon een goede zadelpasser laten komen. Wie weet dat hij of zij ook wat zadeltjes mee zou kunnen brengen, dan kun je er meteen een aantal passen :) Succes!

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:01

Je kunt ook eens een boomloos proberen ;)

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:54

Ik sluit me aan bij hestejente, er zijn zoveel factoren waar je op moet letten bij een zadel. Ik zou toch zeker gaan kijken voor een andere zadelmaker uit de buurt. Mijn zadelmaakster berekent voor de goedkopere zadels alleen de voorrijdkosten. Mijn persoonlijke mening over de Knightrider is dat deze toch slechter past. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is voor een zadel maar ik zelf ben erg te spreken over wintec.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:35

sja eerlijk gezegt ben ik zelf gewoon té veel leek om te kunnen zien of het goed ligt, de pony word niet intensief gereden, maar een passend zadel vind ik wel belangrijk....

En een boomloos zadel kan ook,...
Maar ben dus op zoek naar een klein maatje, zeg er wel heel eerlijk bij, dat ik niet zoals voor mn NRPS een flink bedrag voor een zadel ga neer leggen,
200 is echt heeeel erg de max
omdat ze niet vaak gereden gaat worden, een paar keer per jaar zal veel zijn.

Ik woon bij schiphol, weet iemand daar een goede zadelpasser? En wat kost zo iets ?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:37

Mag ik je naar Nickyu hier op bokt sturen? Die heeft superveel ervaring met shetzadels, in allerlei prijsklasses, en zij kan op een foto al redelijk beoordelen wat voor type zadel geschikt zou kunnen zijn en wat voor type zadel zinloos is vanwege bv een veel te smalle boom. Pb haar eens en leg de situatie in eerlijkheid voor, doe er een paar duidelijke foto's bij waarop de rug goed te zien is en ze zal je zeker vertellen of ze wat voor je kan betekenen :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 23:26

ik heb vorig jaar al contact met haar gehad, en ik heb vorige week even op haar site gekeken, de neptunes die zij aanbied lijkt mij wel wat, maar daar heb ik hierboven ook een link van