Boomloos goed/slecht?? (poll)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Boomloos goed/slecht??

Ik rijd boomloos en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
78 (40%)
Ik rijd boomloos en heb al wel eens wat problemen ondervonden. (welke problemen?)
8 (4%)
Ik heb boomloos gereden maar ben ermee gestopt door problemen. (welke problemen?)
23 (11%)
Ik heb boomloos gereden, had nooit problemen maar rijd nu toch terug met boom. (waarom?)
11 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar ik ken iemand die er problemen mee heeft (gehad).
14 (7%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar heb van horen zeggen dat het niet goed is voor je paard.
10 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden en heb ook geen weet van problemen met boomloze zadels.
50 (25%)

Totaal aantal stemmen: 194

Mandyke

Boomloos goed/slecht?? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:28

Omdat er in vele topics spookverhalen opduiken over 'de verre kennis van een vriendin van de tante van mijn schoonbroer' als het over problemen met boomloze zadels gaat heb ik eens een poll gestart waarin jullie kunnen aangeven of je al dan niet reeds problemen met boomloos hebt ondervonden of het van horen zeggen hebt of het bij iemand gezien hebt of ...
Zo krijgen we toch eens een mooi overzicht zonder 'spookverhalen' die plots komen opduiken in dit soort topics.

Graag ook een berichtje in het topic na het stemmen ter verduidelijking! ;)

(onder problemen wordt verstaan, drukplekken, rugproblemen door het boomloos rijden, ...)

Jeddah

Re: Boomloos goed/slecht?? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:31

Ik rij nu een jaar of... 4 denk ik? Boomloos.
Ik heb verschillende zadels gehad, en op verschillende paarden, met regelmaat, gereden ermee.

Ik heb hier en daar wel wat problemen gehad, geen grote, geen drukplekken, wel plaatsen met teveel druk ;)

Maar mer aanpassingen van zadel en/of pad heb ik echter bijna alles altijd wel kunnen oplossen.

Momenteel rij ik al geruime tijd met veel plezier en succes op een Ghost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:27

Ik rijd nu ruim anderhalf jaar boomloos, op een Barefoot Cheyenne (oud model, dus zonder VPS), uiteraard met een goede pad er onder. Ben er heel blij mee! Ik zit er heerlijk op en mijn paard heeft geen last van drukplekken, ook niet na lange buitenritten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:37

Ik heb nu een half jaar een boomloos cheyenne, de kuststof dus ik denk een van de modernste? Rijd heerlijk op mijn fjord, geen enkel probleem mee, schuift ook niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:40

Ik rijd nog met een boom, maar bij mijn pony is de kleinste aanpassing al te riskant voor zijn rug, dus wil eigenlijk over op boomloos, dit ben ik ook van plan als mijn zadel verkocht is. Heb wel al boomloos gereden en dit beviel me goed!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:42

na 4 boomzadels die geen van allen bleven passen, heb ik voor mijn veranderlijke dame een boomloos zadel, ze bokt er zelfs onder, zo blij is ze nu :+

haar vorige zadel blokkeerde haar rug en schouders blijkbaar zo erg dat ze niet kon bewegen, nu wel :D

ik zit er prima op, paard blij....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:13

Ik rij 6 jaar boomloos, waarvan 4 jaar op een Startrekk en die voldoet nog steeds prima.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:25

Heb al heel wat jaren een BF op mijn Haf liggen, omdat alle andere zadels problemen bij hem gaven.

Heb later ook een Hulsebos aan laten meten, maar na de eerste opvulbeurt alleen maar problemen met dit zadel, fikse drukking, niet fijn lopend paard. Maar volgens mij komt dat door de onkundigheid van de Hulsebos medewerkers, omdat ik er voor het opvullen geen problemen mee had.

Volgens Hulsebos ligt het natuurlijk allemaal aan mijn pony, ja ja, vooral zo'n bult onder je zadel die een echte punt-drukking gaf, komt natuurlijk omdat je paard van bouw is veranderd (doen ze zo vaak hè, als ze al 13 zijn en hetzelfde doen als ze altijd gedaan hebben :roll: )

Rijdt nu dus maar weer lekker op mijn boomloosje rond.

Misschien dat ik de Hulsebos een keer helemaal opnieuw laat aanpassen door iemand die wel kundig is (die lui van Hulsebos hoef ik echt nooit meer te zien wat een onbeschofte incapabele lui zijn dat zeg, ongelofelijk).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 20:53

Als je liever met je Hulsebos rijdt en die past echt heel goed zou je er eventueel flair kunnen laten inbouwen, hoor ik veel goede dingen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:59

Ik rij boomloos op een Heather Moffett Fhoenix zadel. De stijgbeugelophanging zit daarbij verder naar achteren dus dat is wennen, maar verder geen problemen gehad. Rij met een gewoon dekje eronder en het ziet eruit als een dressuurzadel. Geheugenschuim dat zich naar je achterste vormt (met dit weer zit je eerst op een blok beton, zucht)... Ik hoef niet weer anders, behalve misschien ooit eens een Vogue (ook Heather Moffett) want die zit wat smaller. Maar als je maar 1 paard hebt zoals ik maakt het niet uit als het wat breder zit, heb er geen last van, heerlijk hoef niet meer anders. Is trouwens begonnen toen ik ooit eens op een goedkoop boomloosje zat (strandrit Ameland) en mn paard begon ineens weer ruim te bewegen... En ik had een nieuwe Stubben, op haar aangepast. Nee geef mij maar boomloos.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:01

Ik rijd nu ong 1,5 jaar boomloos. Barefoot london. En het bevalt eigenlijk super! Mijn pony heeft altijd singelnijd gehad, en dat heeft ze nog steeds. Verder heb ik nooit drukkingen of iets gehad. Toen ik nog met boom reed was ze heel gevoelig op haar rug, nu boomloos is dat vrijwel helemaal verdwenen (nu is ze wel 13 jaar manege pony geweest, met verschillende zadels die eigenlijk nooit goed lagen)
Ik heb alleen maar postieve ervaringen tot nu toe. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:03

Ik heb nu een jaartje ongeveer een Barefoot Cheyenne Dry-tex en ik ben er zoooo blij mee! Nog geen problemen gehad. Alleen je moet wel goed aansingelen. :')
Ik vind het erg jammer dat door meerdere blessures van mijn paard, we het zadel nog niet heel veel hebben kunnen gebruiken, dus nog geen lange ritten enzo.. Maar verder gewoon in de wei rijden en buitenritjes gaan perfect. Ik vind het een ontzettend groot voordeel dat je je paard veel beter aanvoelt en daarom dus OOK weet wanneer hij een gekke sprong gaat maken. :D En je kan voelen wanneer hij ontspant of juist niet ontspant en hulpen dmv. je zit gaan beter. Nog een voordeel is dat ze veel makkelijker passen dan boomzadels en lekker flexibel zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:20

Wij wilde een boomloos zadel voor ons paard. Maar aangezien mijn zus endurance met Noble rijd hebben we dit maar niet gedaan. Aangezien veel mensen die endurance reden met een boomloos zadel toch drukplekken kregen. ondanks goede dekjes en dergelijken....

Maar als je 1 a 2 uur hoogstens perdag rijd lijkt het mij geen probleem.

Klasse I endurance scheen ook prima te gaan maar vanaf klasse II werd het als slechter...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:33

Anoniem schreef:
Wij wilde een boomloos zadel voor ons paard. Maar aangezien mijn zus endurance met Noble rijd hebben we dit maar niet gedaan. Aangezien veel mensen die endurance reden met een boomloos zadel toch drukplekken kregen. ondanks goede dekjes en dergelijken....

Klasse I endurance scheen ook prima te gaan maar vanaf klasse II werd het als slechter...

O apart, ik dacht dat de boomloze zadels juist uit de "endurance hoek" kwamen, kan me vergissen hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:35

er bestaat geen heilige oplossing voor een zadel, ook niet boomloos! Ik WEET van rugproblemen door boomloze zadels; ik weet ook van paarden die het prima ermee doen. Het verschil zit 'm in de eisen die gesteld worden, de kennis en kunde van de ruiter en de wijze waarop het paard onder dat zadel kan lopen.
Het valt me wel op dat mensen die serieus werk maken van het correct rijden van hun paard, dat uiteindelijk allemaal met boomhoudende zadels doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:54

ikke schreef:
Het valt me wel op dat mensen die serieus werk maken van het correct rijden van hun paard, dat uiteindelijk allemaal met boomhoudende zadels doen.

Dit vind ik dus echt een onzin opmerking. Ben op boomloos overgegaan omdat boomzadels problemen geven bij DEZE pony. Daarvoor met mijn andere paarden niet, dus ook nooit aan boomloos of iets anders gedacht.

Juist omdat ik een correct gaande pony wil, zit ik nu dus op een boomloos zadel waar hij wel goed mee uit de voeten kan. Had les (nu niet meer, pony raakte geblesseerd) van een GP ruiter en Orun instructrice die het met deze keuze voor mijn pony helemaal eens is. Volgens haar rijdt ik zeer correct.

Als je serieus werk maakt van correct rijden van je paard, kijk je dus naar wat voor jouw paard (of in mijn geval pony) het best werkt en ga je niet eindeloos doormodderen met iets dat niet blijkt te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:56

Sosha schreef:
Anoniem schreef:

O apart, ik dacht dat de boomloze zadels juist uit de "endurance hoek" kwamen, kan me vergissen hoor.

Er zijn er ook veel die het er mee geprobeerd hebben hoor. Maar door de toch minderen drukverdeling en het lange lichtrijden. Zijn er veel paarden geweest die witte haartjes op de plek van de beugel riemen kregen en witte haartjes op de plek van de beugel ophanging. Dus vandaar dat het toch niet geschikt bleek.. En daarom hebben wij toch voor een boomzadel (Massimo Trail) gekozen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:04

Ik heb iets minder als een jaar met een boomloos zadel gereden (een ghost).
Ik heb hier ook klasse I endurance wedstrijden mee gereden, maar aan het eind van het seizoen toch witte haren onder de beugelophanging.
Hierdoor toch maar besloten om een zadel met boom te kopen.
Wel jammer want stiekem vond ik de ghost lekkerder zitten, maar kan ook zijn omdat ik moet wennen aan het nieuwe zadel, heb er nog maar 4 keer mee gereden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:17

Ah ja, lichtrijden is natuurlijk geen succes op een boomloos. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat dat fout gaat, zeker op lange afstanden. Ik blijf daarom dus gewoon zitten.

Zo wie zo begrepen uit wetenschappelijk onderzoek dat lichtrijden je paard helemaal niet ontlast (begreep ik ook al nooit, je gaat echt niet minder wegen, maar wel bewegen, hoe meer beweging, hoe meer hinder voor je paard, lijkt mij zo). Lichtrijden is volgens mij uitgevonden voor de (mindere?) ruiter, niet voor het paard.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:22

Ik heb meerdere boomloze zadels uitgeprobeerd en de een werd als prettiger ervaren door mijn paard dan de ander.
Met mijn shet heb ik een poos gereden met een barefoot en dit beviel prima!
Mijn haf kreeg na een tijd toch last van zijn rug op de punten waar beugels zitten, waarschijnlijk toch te veel druk.

Boomloos kan voor sommige paarden DE oplossing zijn en een ander paard krijgt er last van.

Inmiddels hebben we een plip en worden alle zadel doorgemeten, ook de boomloos.
Met verschillende ruiters en verschillende paarden zodat je een eerlijke uitslag krijgt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:23

Ik heb al verschillende boomloze zadels getest en zowel paardje als ik waren er zeer over te spreken, maar het budget liet het niet toe om er eentje te kopen. Ik wil er ontzettend graag één voor de buitenritten en misschien wel om uiteindelijk helemaal over te stappen. Zoals het er nu uitzien gaat er komend jaar wel eentje komen. Moet wel goed opletten welke ik kies, mijn paardje heeft een extreem korte rug, die veel boomloze zadels zijn te lang.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:22

ik heb kort een boomloos zadel gehad,maar toen kocht ik mijn fjord,en daar was het zadel gewoon te lang/groot voor.
het was trouwens een BF cheyenne.

ik heb nu een kieffer inzell dressuurzadel die kort valt,en dat bevalt ons prima,zit heerlijk.

boomloos vond ik zelf wel fijn omdat je alles zo lekker kon voelen,maar voor de dressuur minder geschikt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:27

Ik heb boomloos gereden, maar omdat je bij veel boomloze zadels wat lager op je paard zit ging het niet helemaal lekker..
Mijn paardje heeft een brede platte rug, en ronde ribben..
Ik kreeg mijn benen er amper aan gelegd zonder pijn in mijn heupen..
Ik heb nu de nieuwe wintec 500 cair, en ben erg tevreden..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:56

Je zit breder op een boomloos zadel, dat is gewoon zo. De boom zadels geven wat meer een A-vorm, en dat zit wat comfortabeler.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:04

ikke schreef:
er bestaat geen heilige oplossing voor een zadel, ook niet boomloos! Ik WEET van rugproblemen door boomloze zadels; ik weet ook van paarden die het prima ermee doen. Het verschil zit 'm in de eisen die gesteld worden, de kennis en kunde van de ruiter en de wijze waarop het paard onder dat zadel kan lopen.

Ben ik het mee eens.

Aan beiden zitten voor en nadelen.

Ik vind dat je met boomloos rijden ook goed naar jezelf moet kijken.
Zwaardere ruiters zijn beter af met boom, omdat de druk van het gewicht dan beter verdeeld word over de rug.
Ook ruiters met een slechte balans zie ik liever met boom rijden.

Als je naar het paard kijkt zijn er sommige paarden die beter af zijn met boom, anderen weer zonder boom.
Denk bijvoorbeeld aan paarden met een hele ronde rug, die zijn vaak beter af zonder boom, omdat zadels met boom schuiven.